• Anonym (Nah)

    Är det OK att behandla sin pojkvän hursomhelst om man har PMS?

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Är det OK att behandla sin pojkvän hursomhelst om man har PMS?
  • Asirna

    Självklart inte!

    Har själv stora humörsvängningar när jag har PMS som kan få mig att flippa ur, och tyvärr går det ut över min partner.

    Men bara för jag har PMS är det inte okej.

    Utan så fort jag inser vad jag har gjort ber jag alltid om ursäkt och säger jag är ledsen för det jag har sagt.

    Har hänt att jag bara har ringt och skällt ut honom och han har inte förstått varför jag är arg, när han frågar mig varför så visste jag inte själv varför jag var arg och brast istället ut i gråt och bad om ursäkt.

    Det är svårt med PMS besvär, men om man behandlar sin partner illa på något sätt ska man självklart inte skylla på PMS och inte be om ursäkt för det..

  • Anonym (Suti)

    Självklart inte. Det är dock bra om partnern har viss förståelse för att ett PMS-offer under den perioden kanske blir lite avigare inställd, är lättirriterad osv och har tålamod med det.

    Utgår såklart bara från mig själv men under min PMS går 90 procent av min energi åt till att behärska mig. Jag vet att jag inte är mig själv och jag vet att mitt raseriutbrott inombords inte är i proportion till verkligheten. Därför biter jag ihop som satan. Resultatet blir dock att jag upplevs som kort i tonen, tvär och allmänt avig. That's the best I can do. Det går åt enorma mängder självdisciplin och energi för att vara "bara" sån (och inte bli en furie).

  • hejnina

    Det är naturligtvis inte ok. Men det är inte heller så lätt att kontrollera. Tyvärr. Jag känner så väl igen mig i det om Anonym Suti sa - 90% av min energi går åt till att behärska mig. Det är sjukt och det går inte att sätta sig in i det om man inte lider av svår pms själv.

  • Anonym (Nah)

    Har det hänt någon gång att en pojkvän inte "fattat" vad hennes temperament berott på och blivit så stött att han dumpat henne?

  • Tusselina

    Naturligtvis inte, men å andra sidan vill man kanske inte heller behålla en partner som inte visar någon förståelse för sådant alls. Bådar inte gott inför den dagen man blir gravid eller sjuk eller liknande. 

    Personligen är det mer troligt jag behandlar en parter "illa" vid andra tillfällen - men det är något som är överrenskommet i förhållandet då :P När jag har PMS är jag gråtmild emo-drama-queen och har definitivt ingen energi och styrka för att hitta på elakartade "upptåg". Jag tar mitt ansvar och drar mig undan när jag är sån och informerar om saken så en partner kan välja om han vill utsätta sig för det eller inte. Jag förväntar mig att han visar förståelse för att jag inte riktigt kan rå för att jag inte är på topp vid de tillfällena tillbaka. Skulle jag råka ut för någon som inte visar förståelse utan kör med plattityder som att jag ska "rycka upp mig" skulle jag nog inte behålla honom länge i mitt liv. 

    Grejen är också oftast det hela med "älska mig mest när jag förtjänar det som minst" - en hel del män verkar ha missat det lite gyllende tillfället att svara med extra hänsyn och ompyssel, det är nämligen sådant som brukar kommas ihåg och "betalas tillbaka". (eller i enklare ordalag; visa extra kärlek för "pms-kärring" --> få extra mycket kärlek tillbaka när det är över (ja, det är inte ovanligt att det "betalas tillbaka" med extra avsugningar o dyl)).

    Men oavsett allt det så nej, det är aldrig en ursäkt till att behandla någon illa. Möjligen en förklaring, precis som hur någon beter sig om denne är full etc. (även om man vid onykterhet normalt har sig själv att skylla för att det tillståndet uppkommer - jämfört med att man råkar vara född kvinna vilket man inte riktigt kan rå för)

  • Asirna

    Måste säga det är grymt skönt att få läsa vad andra skriver ang. detta med PMS.
    Det är verkligen skönt att man har en partner som är förstående för när man har PMS.
    Min partner anar tom. nu när jag har PMS när jag själv inte ens vet om det.

    Är det någon av er som har PMS innan mensen?

    Jag får alltid humörsvängningarna o alla känslomässiga stormar 2-3 dagar innan mensen, så är inte förrän man upptäcker mensen man förstår sitt egna beteende. 

  • Anonym (Nah)

    Anser ni att man bör lämna en kvinna som misshandlar en under PMS?

    (OBS! Gäller inte mig själv, är bara nyfiken.)

  • Tom Araya
    Anonym (Nah) skrev 2016-06-29 02:25:05 följande:

    Vad tycker ni?


    Nej, absolut inte! Jag kan förstå att humöret dimper ner och jag kan till viss grad anpassa mig efter det, men skit tar jag inte. Klrarar hon inte av att hantera det bättre så får hon klara sig själv de dagarna eller i värsta fall helt och hållet.
  • Anonym (Nah)
    Tom Araya skrev 2016-06-30 05:02:16 följande:

    Nej, absolut inte! Jag kan förstå att humöret dimper ner och jag kan till viss grad anpassa mig efter det, men skit tar jag inte. Klrarar hon inte av att hantera det bättre så får hon klara sig själv de dagarna eller i värsta fall helt och hållet.


    Du nappade inte på Tusselinas förslag om att ge kvinnan extra mycket kärlek under PMS:en då?
  • Tom Araya
    Anonym (Nah) skrev 2016-06-30 05:08:22 följande:
    Du nappade inte på Tusselinas förslag om att ge kvinnan extra mycket kärlek under PMS:en då?
    Det funkar med de som är mottagliga för det, man jag tänker inte toffla hur mycket som helst för att bara få skit tillbaka.
Svar på tråden Är det OK att behandla sin pojkvän hursomhelst om man har PMS?