• Äldre 29 Jun 14:21
    2051 visningar
    15 svar
    15
    2051

    glukosbelastning graviditet nr2 pga stor bebis i graviditet nr1 ?

    Hej, var på mitt första MVC besök idag. Då berättade barnmorskan att pga att mitt första barn hade en födelsevikt på över 4500gram så vill de att jag gör glykosbelastning i v28 denna gången. Vår förstfödde vägde 4632gram när han föddes 2v efter beräknat förlossningsdatum.

    Jag utgår från att mina värden var bra under hela föregående graviditet eftersom man aldrig sa något annat än att alla värden såg jättefina/bra ut vid varje provtagning.

    Och hon sa att även om mina värden är bra denna gången med så kommer de göra belastningen ändå. 


    Någon mer som varit med om detta?  Ser inte fram emot detta. (hatar sötsliskiga smaker) Går det bra eller känns det som att man ska spy? Kan tänka mig att det inte är den bästa starten på morgonen :) BM pratade på fasta i helst 12h, men minimum 8. och sen får man inte äta på ytterligare 2h. Ser framför mig en trött hungrig och grinig gravid kvinna.. 

  • Svar på tråden glukosbelastning graviditet nr2 pga stor bebis i graviditet nr1 ?
  • Anonym (kom igen :))
    Äldre 29 Jun 14:32
    #1

    Men gör det bara. Det är en försiktighetsåtgärd, det är väl bra att din BM är noggrann? Det är en förmiddag av ditt liv, klart att du klarar det. Vissa saker i vården måste man stå ut med; provtagningar, undersökningar osv. 

  • Äldre 29 Jun 14:39
    #2

    Men alla blir väl erbjuden att göra glukosbelastning i v 28? Jag fick det med båda mina, senast för en vecka sedan när jag var i v 28+0, och mitt första barn vägde 3280 g när han föddes 39+0. Så ingen megabebis direkt...

    Däremot vet jag att en del som har diabetes i släkten eller haft problem i tidigare graviditeter får gör en glukosbelastning redan i v 12-13 och sedan igen i v 28-29.

    Jag tycker att det är bra att man blir erbjuden olika undersökningar. Jag har ingen övervikt eller diabetes i släkten men valde att göra glukosbelastning ändå i fall att, man vet ju aldrig. Det är ju inte jättekul att fasta på morgon och dricka den där sötsliskiga drinken och sedan vänta i några timmar men vad gör man inte för sitt barn och kropp..?

  • Äldre 29 Jun 14:43
    #3

    Alla blir inte erbjuden glukosbelastningen. Jag blev de inte och jag är i 35+6


    syntharen skrev 2016-06-29 14:39:52 följande:

    Men alla blir väl erbjuden att göra glukosbelastning i v 28? Jag fick det med båda mina, senast för en vecka sedan när jag var i v 28+0, och mitt första barn vägde 3280 g när han föddes 39+0. Så ingen megabebis direkt...

    Däremot vet jag att en del som har diabetes i släkten eller haft problem i tidigare graviditeter får gör en glukosbelastning redan i v 12-13 och sedan igen i v 28-29.

    Jag tycker att det är bra att man blir erbjuden olika undersökningar. Jag har ingen övervikt eller diabetes i släkten men valde att göra glukosbelastning ändå i fall att, man vet ju aldrig. Det är ju inte jättekul att fasta på morgon och dricka den där sötsliskiga drinken och sedan vänta i några timmar men vad gör man inte för sitt barn och kropp..?


  • Äldre 29 Jun 14:46
    #4

    Jag kommer att göra glukosbelastning i vecka 12 pga övervikt. Ser absolut inte fram emot det eftersom jag är sjukt illamående på morgonen, speciellt om jag inte får äta något. Risken är rätt stor jag börjar kräkas, men måste ju försöka iaf.

  • Äldre 29 Jun 14:47
    #5
    gladatjejen86 skrev 2016-06-29 14:43:11 följande:

    Alla blir inte erbjuden glukosbelastningen. Jag blev de inte och jag är i 35+6


    Aha, där ser man! Lär sig nåt nytt varje dag, det beror kanske på vilket landsting man tillhör, jag bor i Skåne men gått till olika MVC och blivit erbjuden det varje gång. Även andra jag känner i Skåne har blivit erbjudna det. Däremot tror jag inte min syster som bor i Jämtland gjorde det men hon fick sitt senaste barn för snart 10 år sedan, kan ha ändrats sedan dess.
  • Äldre 29 Jun 14:55
    #6

    Jag har också hört att man pga övervikt kan bli erbjuden eller t.om tillsagd att göra de. Jag har pxå övervikt men aldrig blivit erbjuden de. Mitt socker har legat bra alla ggr betor det på de då eller? Jag har väl sådär 20kg övervikt


    Fia 28 skrev 2016-06-29 14:46:58 följande:

    Jag kommer att göra glukosbelastning i vecka 12 pga övervikt. Ser absolut inte fram emot det eftersom jag är sjukt illamående på morgonen, speciellt om jag inte får äta något. Risken är rätt stor jag börjar kräkas, men måste ju försöka iaf.


  • Äldre 29 Jun 15:11
    #7
    gladatjejen86 skrev 2016-06-29 14:55:24 följande:

    Jag har också hört att man pga övervikt kan bli erbjuden eller t.om tillsagd att göra de. Jag har pxå övervikt men aldrig blivit erbjuden de. Mitt socker har legat bra alla ggr betor det på de då eller? Jag har väl sådär 20kg övervikt


    Jag vet ju inte om mitt socker ligger bra till eftersom jag inte testat. Jag har nog mer övervikt än så.
  • Äldre 29 Jun 15:23
    #8
    syntharen skrev 2016-06-29 14:39:52 följande:

    Men alla blir väl erbjuden att göra glukosbelastning i v 28? Jag fick det med båda mina, senast för en vecka sedan när jag var i v 28+0, och mitt första barn vägde 3280 g när han föddes 39+0. Så ingen megabebis direkt...

    Däremot vet jag att en del som har diabetes i släkten eller haft problem i tidigare graviditeter får gör en glukosbelastning redan i v 12-13 och sedan igen i v 28-29.

    Jag tycker att det är bra att man blir erbjuden olika undersökningar. Jag har ingen övervikt eller diabetes i släkten men valde att göra glukosbelastning ändå i fall att, man vet ju aldrig. Det är ju inte jättekul att fasta på morgon och dricka den där sötsliskiga drinken och sedan vänta i några timmar men vad gör man inte för sitt barn och kropp..?


    Hej, förra graviditeten blev jag inte erbjuden glukosbelastning de sa aldrig något om det :)
  • Äldre 29 Jun 15:26
    #9
    Anonym (kom igen :)) skrev 2016-06-29 14:32:31 följande:

    Men gör det bara. Det är en försiktighetsåtgärd, det är väl bra att din BM är noggrann? Det är en förmiddag av ditt liv, klart att du klarar det. Vissa saker i vården måste man stå ut med; provtagningar, undersökningar osv. 


    Jag har inte pratat om att avstå, var mer ute efter om fler varit med om samma ;) Jag kommer göra alla tester som de erbjuder även denna gång. men jag ser faktiskt inte fram emot glukos-drinken! :) jag är äckelmagad och är mest bekymrad över om det ska gå vägen eller om man kräks upp allt. hoppades att botten upp skulle funka men då sa hon att man ska ta små klunkar under 5-10min.
  • Äldre 29 Jun 15:29
    #10
    Fia 28 skrev 2016-06-29 14:46:58 följande:

    Jag kommer att göra glukosbelastning i vecka 12 pga övervikt. Ser absolut inte fram emot det eftersom jag är sjukt illamående på morgonen, speciellt om jag inte får äta något. Risken är rätt stor jag börjar kräkas, men måste ju försöka iaf.


    håller tummarna för att det går smidigt! :)  det är samma här, fast jag hoppas morgonillemåendet gått över tills det är dags i v28 :) förra gången mådde jag inte illa alls, hade bara taskig aptit (pga att inget smakade som det brukade)
  • Äldre 29 Jun 16:09
    #11

    I region skåne blir alla erbjudna glukosbelastning men vet att når jag fick barn i Göteborg så var det inte ens tal om det.

  • Äldre 29 Jun 20:30
    #12

    Jag har gått igenom exakt samma som dig! Första vägde 4700g överburen 10 dagar. Dom tyckte jag skulle göra en belastning med min andra. Jag gjorde det, det var inte kul. Men mina värden va bra, ingen graviddiabetes. Men jag ville inte gå över och nästa föddes 40+1 och vägde 5100g. Nu är jag gravid igen och har gjort en belastning även nu... Fortfarande ingen diabetes. Jag tycker absolut att du ska göra det. Det är skönt att veta efteråt och att veta attman gjort det för sitt barns skull!

  • Äldre 29 Jun 20:39
    #13

    Mitt barn skattades till över 4500 g på ulj vid bf- fick då göra glukosbelastning, men hade inte diabetes. Annars uppfyllde jag inte kriterierna för att göra en tidigare i graviditeten. Det var jobbigt, men skönt att veta :)

  • Anonym (Emma)
    Äldre 29 Jun 21:08
    #14

    Såhär gör du: köp citronkoncetrat och blanda ut. Kolla med bm kanske först så det är ok men det har aldrig varit något problem för mig. Antingen får du ett stort glas eller en mindre shot. Oavsett, försök få i dig det relativt snabbt och drick sen vatten. Ingen idé att sitta och dra ut på det.

    Ta med något att läsa, datorn etc, bekväma kläder, upp med fötterna och vila!

    Jag har gjort totalt 5 belastningar pga graviditetsdiabetes med uppföljningar efteråt. Jag tillhör ingen riskgrupp och har aldrig dåliga värden förutom under belastningen. Med det sagt, du kan ha och ha haft graviditetsdiabetes även förra gången trots att dina värden varit bra!

  • Anonym (Moa)
    Äldre 29 Jun 21:49
    #15

    Jag gjorde glukosbelastning i måndags (är i vecka 27) eftersom ett tillväxtultraljud i vecka 25 visat att barnet låg på +22% i tillväxtkurvan. Blev tipsad om att ta med mig en halv citron för att göra drycken lite syrligare. Jag gillar inte söta drycker men tyckte inte alls att smaken var så farlig. Svepte drycken och mådde inte illa alls. Kan tillägga att jag är glad att jag valde att göra undersökningen. Fastevärdet var bra, men provet som togs efter 2 timmar låg precis under gränsen för glukoskänslighet (inte utvecklad diabetes). Min BM sa att jag inte behöver tänka på något särskilt, men jag kommer nog att göra vissa förändringar i kosten trots att jag inte äter mycket sött.

Svar på tråden glukosbelastning graviditet nr2 pga stor bebis i graviditet nr1 ?