• Anonym (Lise)
    Äldre 29 Jun 14:32
    7397 visningar
    35 svar
    35
    7397

    Startat medicinsk abort, vad ska jag tänka på?

    I går tog jag första tabletten vid 16.00 på sjukhuset.
    Är i v.5

    Kommer starta med cytotec i morgon på morgonen (fick inte börja på kvällen enligt barnmorskan).

    Vad ska jag egentligen vänta mig? Efter att ha läst här så ser jag framför mig ungefär att jag kommer dö.

    Och vad kan vara bra att tänka på?

    Har fått ipren, diklofenak och oxycontin med mig hem.

  • Svar på tråden Startat medicinsk abort, vad ska jag tänka på?
  • Anonym (jo)
    Äldre 29 Jun 14:35
    #1

    Du bör inte vara ensam ifall du får en störtblödning och behöver ta till dig sjukhus snabbt,

  • Anonym (Lise) Trådstartaren
    Äldre 29 Jun 14:49
    #2
    Anonym (jo) skrev 2016-06-29 14:35:09 följande:

    Du bör inte vara ensam ifall du får en störtblödning och behöver ta till dig sjukhus snabbt,


    Men hur mycket är "normalt" att blöda?
  • Anonym (Hej)
    Äldre 29 Jun 14:59
    #3
    Anonym (Lise) skrev 2016-06-29 14:49:20 följande:
    Men hur mycket är "normalt" att blöda?

    Man kan blöda väldigt mycket och att det ändå räknas som normalt. 
    Tror man får se till sitt allmäntillstånd. Mitt satte inte igång ordentligt förrän efter flera dagar och då blödde jag igenom ca 5 bindor på några timmar och mycket klumpar som kom ut. Blev så nervös att jag ringde ambulans efter att ha pratat med 1177 men enligt deras tester var det ingen fara så jag fick bli hemma. Kände mig yr också men tror det var stressen av upplevelsen. Kan tillägga att jag var i v.10 och inte ville göra abort utan hade fått ett missfall som inte ville komma ut av sig självt. 
    Det funkade aldrig riktigt på mig heller och jag fick till slut skrapas, tror det är därför det betedde sig konstigt redan från början.


    För de allra flesta går det bra och går över snabbt. Men som ovanstående skriver, var inte ensam. 

  • Anonym (Lise) Trådstartaren
    Äldre 29 Jun 15:24
    #4

    Kommer inte vara ensam imorgon och på fredag men förmodligen på lördag. Egentligen ska jag på ett bröllop på lördag, antar det bara är att glömma?

    De var osäkra på om mitt var ett missfall, utomkved eller inget av det. Är bara i vecka 5. Inget foster syntes, men en fostersäck, samt alla mina graviditetssymtom försvann.

  • Anonym (H)
    Äldre 29 Jun 15:26
    #5

    Ha sällskap!

    Ta smärtstillande i förväg

    Upp och rör på dig regelbundet, gunga med höfterna kan både hjälpa mot smärtan och hjälpa kroppen att få ut allt, om du sitter stilla kan du inte alltid märka hur mycket det blöder och sen när du ställer dig upp kan det forsa och du kan snabbt få lågt blodtryck/svimma, bättre att röra på dig så de kommer ut i lagom takt och du har koll

    Ät och drick om du kan! Kan minska smärtan och göra återhämtningen bättre, du vill inte förlora blod och få vätskebrist, så ät och drick lite även om du inte har nån aptit

    Jag gjorde en abort i v.6+4 och det gick otroligt lätt och snabbt, mådde bättre redan efter några timmar (blir sjuk av gravidhormoner) och blödde som en riklig mens i 4 dagar och sen lite 2 dagar till

    Förhoppningsvis går de lika bra för dig! Ring annars kliniken/1177 om du är orolig

  • Äldre 29 Jun 15:32
    #6

    Gjorde medicinsk abort i v 10 och det gjorde ondare än vad jag trodde, men det gick bra. Blödde dock kraftigt ett par dagar efteråt, så att gå på bröllop efter ett par dagar hade inte funkat alls. Hade "avslag" typ mens en månad efteråt oxå, vilket jag inte var förberedd alls på. Jag fick även  ut en klump stor som ett plommon, som jag antar var fostret eller nåt. Det kändes sådär, särskilt när jag inte var beredd på det....

    Jag var själv hela tiden och det gick bra det med Glad

  • Äldre 29 Jun 15:39
    #7

    Ha någon med dig och det behöver inte göra ont. För mig kändes det inte alls, inte ens mensvärk. Gjorde i v 6.

    Det är "klart" när det kommer ut en liten klump som kan se lite hudfärgad/knottrig ur men den är ju blodig av blodet runtom så kan vara svårt att se. Man känner ofta att en liite större klump glider ut men i v 5-6 är det bara som en större mensklump typ. Men är den inte helt mörkröd som blodet utan lite ljusare liksom så betyder det förmodligen att det är klart. Sedan är det som lite längre mens bara, var 7-8 dagar för mig. Är nog längre ju längre gången man är.

    För mig behövdes två omgångar cytotec innan något hände.

  • Anonym (Lise) Trådstartaren
    Äldre 29 Jun 15:49
    #8

    Ja dessutom såg de ju inget foster utan jag antar att det är fostersäcken och annat slem som kommer ut då?

    Okej, kanske lika bra jag glömmer bröllopet, det var dessutom på en annan ort... 

    Skönt att höra annat än skräckhistorierna :)

  • Caramb­olan
    Äldre 29 Jun 21:58
    #9

    Gjorde hemma i vecka 7+5 och för mig gick det mycket lättare än väntat. Gjorde inte ondare än mens och det blödde bara "mer än mens" i 2-3 timmar, men absolut inget blodbad då heller.

  • Anonym (Gyn)
    Äldre 29 Jun 22:09
    #10
    Anonym (H) skrev 2016-06-29 15:26:32 följande:

    Ha sällskap!

    Ta smärtstillande i förväg

    Upp och rör på dig regelbundet, gunga med höfterna kan både hjälpa mot smärtan och hjälpa kroppen att få ut allt, om du sitter stilla kan du inte alltid märka hur mycket det blöder och sen när du ställer dig upp kan det forsa och du kan snabbt få lågt blodtryck/svimma, bättre att röra på dig så de kommer ut i lagom takt och du har koll

    Ät och drick om du kan! Kan minska smärtan och göra återhämtningen bättre, du vill inte förlora blod och få vätskebrist, så ät och drick lite även om du inte har nån aptit

    Jag gjorde en abort i v.6+4 och det gick otroligt lätt och snabbt, mådde bättre redan efter några timmar (blir sjuk av gravidhormoner) och blödde som en riklig mens i 4 dagar och sen lite 2 dagar till

    Förhoppningsvis går de lika bra för dig! Ring annars kliniken/1177 om du är orolig


    Drick men ät inte! Du bör inte äta förrän du blött rikligt och blödningen börjat avta. Detta ifall du snabbt behöver ta dig till sjukhus och skrapas. Men som sagt, drick mycket saft eller annat med energi i. Klara drycker.
Svar på tråden Startat medicinsk abort, vad ska jag tänka på?