• Äldre 29 Jun 14:36
    1863 visningar
    8 svar
    8
    1863

    Hur tänka med mat på Namnkalas ?

    Sitter och planerar ett namnkalas men hängt upp mig på det jag ska bjuda på.

    Kommer självklart ha tårta och kaffe MEN, bjuder man på mer? Förväntar du dig som gäst att det ska bjudas på något i matform, tex smörgåstårta eller pajer mm? Kan tillägga att kalaset kommer vara klockan 14, så efter lunchtid.

    Kan tillägga att vissa gäster kommer åka ett par timmar i bil för att närvara.

    Känner själv att jag inte vill lägga för mycket tid och pengar på förberedelser, så att bara bjuda på tårta, kaffe och lite annat smågott känns helt ok.

  • Svar på tråden Hur tänka med mat på Namnkalas ?
  • Äldre 29 Jun 14:38
    #1

    Det räcker gott o väl med fika.

  • Äldre 29 Jun 14:47
    #2

    Har man långväga gäster tycker jag man i alla fall bör kunna erbjuda smörgåsar eller nån lättare mat typ pastasallad. Låt säga att de åker hemifrån vid 12-tiden efter att ha ätit lunch, då kommer de behöva lämna er redan vid 16-tiden för att åka och hitta någonstans att äta.

    Om ni ändå väljer att servera bara fika, var då tydliga med det så att de som kör långt vet vad som gäller och kan förbereda sig.

  • Äldre 29 Jun 17:21
    #3

    Jag tycker du kan göra som du vill. Men skriv i inbjudan vad som bjuds så att de som åker lite längre kan planera för det.

  • Äldre 29 Jun 19:30
    #4

    Jag håller med om att det viktigaste är att kommunicera tydligt vad som bjuds. Är det dopkaka och kaffe, skriv det så vet alla att de ska äta ordentlig lunch innan de åker. Det är nog lika vanligt att bjuda på kaka och kaffe som att bjuda på någon enklare mat plus fika. Jag har hört att det t ex är ganska vanligt att bjuda på smörgåstårta.

    Vi kommer ha kyrkdop och för oss börjar själva ceremonin kl 14 så det dröjer ju kanske en timme innan det blir något att äta. Vi resonerade som så att det räcker absolut med kaka och kaffe men eftersom många av våra gäster är sådana som vi inte träffat på länge så ville vi att kalaset skulle vara lite längre och då är ju en enkel lösning att både bjuda på mat och sedan kaka med kaffe. Vi kommer ha en enklare buffé med lite kallskuret, potatissallad, pastasallad, grönsakssallad och bröd. Vi antar att de flesta ändå kommer att äta lunch hemma först så vi räknar inte med jättemycket mat per person. Gör som du tycker blir genomförbart utan att stressa!

  • Äldre 29 Jun 19:32
    #5

    På vårat bjöd vi på smörgåstårta och sedan tårta :)

  • Äldre 29 Jun 19:57
    #6

    Tack för svaren!

    Kommer bli tårta och kaffe. De flesta som bor långväga kommer att bo hemma hos oss så då finns det självklart matmöjligheter för dom. Och de som kommer åka ett par timmar den dagen kommer självklart informeras.

    Var på min systersons dop och de hade både smörgåstårta och vanlig tårta, blev så kaka på kaka.

    Vill heller inte behöva stå i flera dagar och förbereda all inhandling och tillredning, då vi kommer bli närmare 60 pers så är det helt uteslutet att köra någon form av catering, rent ekonomiskt.

  • Äldre 29 Jun 21:35
    #7

    Ja, det är ju olika vad som passar :) själv äter jag inte lunch så det hade känts lite underligt att äta tårta då :P vi trodde att det skulle bli kaka på kaka men folk var väldigt nöjda med det och nästan allt gick åt :P

    Men att informera gästerna i vilket fall är nog en bra idé ^^

  • Äldre 30 Jun 15:50
    #8

    Vi köpte smörgåstårta och sen nåt litet till kaffet. Men man kan ju ha bara fika också men som sagt, bara man är tydlig med vad som bjuds i inbjudan


    Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
Svar på tråden Hur tänka med mat på Namnkalas ?