• Anonym (bt)

    Vad får man säga

    Min svärdotter har väldiga starka åsikter vilket jag såklart respekterar helt och hållet men ibland blir det för mycket som till exempel sa jag till barnbarnet att farfar skulle bli så otroligt glad om ett av hans barnbarn började spela fotboll (de äldre har inget sånt intresse) men då säger hon direkt att vi vill låta vårt barn välja sina egna intressen. Ska man bara prata om vädret för att inte trampa nån på tårna eller hur ska man göra.

  • Svar på tråden Vad får man säga
  • Anonym (äsch)

    Med tanke på hur många svar du fick i din förra tråd men inte tog till dig, så är det väl lönlöst att svara dig, men du kanske ska sluta ha så mycket åsikter om och förväntningar på dina barnbarn. Låt ungen spela fotboll om hen vill det, men slippa att känna sig pressad av dina och farfars förväntningar.

  • Anonym (JK)

    Istället för att prata med barnbarnet om vad som skulle göra andra glada kan man prata med dem om vad som gör DEM glada. Att ge barn dåligt samvete är sällan en bra ide... Varför inte säga: Gillar du fotboll? Det gör farfar. Och sen ha ett samtal kring det.
    Jag har svärföräldrar som gärna kläcker ur sig, inför barnen, att vi fostrat dem dåligt för att de inte hälsar på rätt sätt/delar ut kramar/pratar otydligt osv. Jag blir förbannad och barnen får dåligt samvete. Inte ok!

  • Anonym (bt)
    Anonym (JK) skrev 2016-06-30 12:39:06 följande:

    Istället för att prata med barnbarnet om vad som skulle göra andra glada kan man prata med dem om vad som gör DEM glada. Att ge barn dåligt samvete är sällan en bra ide... Varför inte säga: Gillar du fotboll? Det gör farfar. Och sen ha ett samtal kring det.
    Jag har svärföräldrar som gärna kläcker ur sig, inför barnen, att vi fostrat dem dåligt för att de inte hälsar på rätt sätt/delar ut kramar/pratar otydligt osv. Jag blir förbannad och barnen får dåligt samvete. Inte ok!


    Nejmen ingen ska ha dåligt samvete givetvis. Utan vi säger bara som det är att det vore roligt att gå och titta på fotbollsträningar mm.
  • Anonym (aktivitet)
    Anonym (bt) skrev 2016-06-30 13:15:47 följande:
    Nejmen ingen ska ha dåligt samvete givetvis. Utan vi säger bara som det är att det vore roligt att gå och titta på fotbollsträningar mm.
    Fast då har ni ju redan lagt en värdering i vilken aktivitet som skulle passa er... och omedvetet (?) lagt press på barnet att välja just den aktiviteten.
  • Anonym (bt)
    Anonym (aktivitet) skrev 2016-06-30 13:26:00 följande:
    Fast då har ni ju redan lagt en värdering i vilken aktivitet som skulle passa er... och omedvetet (?) lagt press på barnet att välja just den aktiviteten.
    Vi har inte sagt att vi ska komma och titta såklart. Utan bara att farfar skulle bli så glad. Så som alla far och morföräldrar blir glada om deras barnbarn gör något fint eller bra.
  • sextiotalist

    Ni måste släppa "jag/vi". Hade min mamma slängt fram något sådant, hade hon också fått svar på tal.
    Ja, det är kul när ens barn lyckats med någonting, oavsett vad det är. Men om ert barnbarn är totalt ointresserad av fotboll, så kommer han/hon inte lyckas.

    Jag hoppas ni blir lika glada om barnbarnet blir intresserad av schack och vinner tävling på tävling. Eller blir intresserad av dans och blir duktig där. Eller en hejare på att skriva berättelser.
    Dvs det viktigaste är att barnet hittar sin grej, som barnet gillar och kan utvecklas inom.
    Ert barnbarn kan mycket väl bli idrottsintresserad, men kan likväl bli en fågelskådare eller en programutvecklare

  • Anonym (bt)
    sextiotalist skrev 2016-06-30 13:35:53 följande:

    Ni måste släppa "jag/vi". Hade min mamma slängt fram något sådant, hade hon också fått svar på tal.
    Ja, det är kul när ens barn lyckats med någonting, oavsett vad det är. Men om ert barnbarn är totalt ointresserad av fotboll, så kommer han/hon inte lyckas.

    Jag hoppas ni blir lika glada om barnbarnet blir intresserad av schack och vinner tävling på tävling. Eller blir intresserad av dans och blir duktig där. Eller en hejare på att skriva berättelser.
    Dvs det viktigaste är att barnet hittar sin grej, som barnet gillar och kan utvecklas inom.
    Ert barnbarn kan mycket väl bli idrottsintresserad, men kan likväl bli en fågelskådare eller en programutvecklare


    Men snälla varför ska man ge svar på tal så fort man inte håller med? Kan man inte få tycka olika. Ja det är klart det är roligt med andra intressen oxå men det är inget som vi skulle kunna vara delaktiga i.
  • sextiotalist
    Anonym (bt) skrev 2016-06-30 13:38:24 följande:
    Men snälla varför ska man ge svar på tal så fort man inte håller med? Kan man inte få tycka olika. Ja det är klart det är roligt med andra intressen oxå men det är inget som vi skulle kunna vara delaktiga i.
    Därför att man passerar en gräns som inte är tillåten, inte hemma hos oss i varje fall.
    Det är inte frågan om att hålla med, det är frågan att man för över sina egna förväntningar på ett barn, det är det som jag ogillar.

    Min mamma vågar inte säga ett pip numera om vissa saker längre. Hon passerade gränser tillräckligt ofta när jag växte upp och vi  bestämde tidigt att vi inte ska styra var vår son ska ha för intressen (såvida de inte var skadliga givetvis) och vad han ska göra som vuxen.
    Min mor höll på att få hjärtattack, när jag sa att det viktigaste är att NN hittar en utbildning som gör att han arbeta med något han gillar och kan försörja sig på, om det är som bilmekaniker, lärare, läkare eller civilingenjör är totalt ointressant (eller sjuksyrra, undersköterska, städa etc). Har ni inga förväntningar frågade min mamma då, jo, det är våra förväntningar, han ska inte behöva läsa vidare om han inte vill.
  • Anonym (Varför)
    Anonym (bt) skrev 2016-06-30 13:38:24 följande:

    Men snälla varför ska man ge svar på tal så fort man inte håller med? Kan man inte få tycka olika. Ja det är klart det är roligt med andra intressen oxå men det är inget som vi skulle kunna vara delaktiga i.


    Varför skulle inte ni kunna va delaktiga? Passar de bara om det är nåt ni tycker om? I så fall tycker jag de är väldigt tragiskt om ni inte kan "offra" er för barnbarnens skull
  • Anonym (bt)
    Anonym (Varför) skrev 2016-06-30 13:46:52 följande:

    Varför skulle inte ni kunna va delaktiga? Passar de bara om det är nåt ni tycker om? I så fall tycker jag de är väldigt tragiskt om ni inte kan "offra" er för barnbarnens skull


    Vi vet ingenting om schack och dans t ex.
Svar på tråden Vad får man säga