• Aleeexa

    hjärtformad livmoder/uterus bicornis/skiljevägg/två livmödrar - NÅN MER?!

    Hej!!
    Jag har nåt som heter uterus bicornis, vilket innebär att min livmoder är delad i två delar-med en vägg emellan. Som ett hjärta ungefär. får gå på extra kontroller ultraljud osv, då detta ökar risken för prematurfödsel - för att barnet helt enkelt inte får plats i en halv livmoder.... Och förmodligen kommer den lilla inte kunna vända sig (de vägrar göra vändningsförsök) så det ser ut som det blir kejsarsnitt.
    Jag är nu i v 32 (31+1)
    Är det någon annan som varit med om samma?
    När födde ni?
    Hur gick allt?

  • Svar på tråden hjärtformad livmoder/uterus bicornis/skiljevägg/två livmödrar - NÅN MER?!
  • Linsky

    Hej! Ser att det är en äldre tråd, men jag skulle med vilja gå med i den FB gruppen. Jag har uterus bicornis.

    Jag skapade konto här endast för att kunna komma med i den gruppen på FB. Snälla kan någon skriva privatmeddelande till mig? Tack!

  • matildaparsson

    Hejsan! Har precis fått veta att jag har två livmödrar och skulle väldigt gärna vara med i facebookgruppen! Vill någon PM:a mig? Såå tacksam för svar!

  • klaraljung

    Hej! 
    Ser att det är en gammal tråd, men jag skulle så gärna vara med i facebookgruppen. Har också en delad livmoder. Om någon ser detta som är med kan ni väl pma mig :). Tack!!
    mvh
    K

  • Mojo88

    Hej! Jag har också två livmödrar, skulle gärna vilja bli inbjuden till facebookgruppen då jag länge letat efter personer i samma situation som mig. Någon som har möjlighet att DM:a mig?

    Mvh,

    M

  • mwwm

    Hej!

    Jag fick också besked om att jag har en livmoder med två horn. Är gravid i vecka 7+2. Skulle jätte gärna komma med i facebookgruppen. Tack i förhand!

  • Mojo88

    Hej! Jag önskar så gärna bli inbjuden till den privata Facebook gruppen. Jag är gravid i och har två livmödrar (uterus didelphys).

    Skicka gärna ett pm! Tack på förhand!

  • Ebo88
    TigerlilyTwig skrev 2019-07-08 08:51:28 följande:

    Hej. Jag har nyss fått veta att jag har en halv livmoder. Skulle gärna gå med i gruppen på fb! Kan någon bjuda in mig?


    Jag var med i gruppen men jag gick ur den för ca 1 år sen så kan tyvärr inte bjuda in dig :/ hoppas nån annan är aktiv här inne
  • oALMAo

    Hej! Jag är gravid i v 30 och misstänker att jag har uterus arcuatus eller biformis. Någon som kan bjuda in mig till facebookgruppen?

  • boan25

    Hej.

    Jag skulle också gärna vilja vara med i fb-gruppen om nån vänlig vill bjuda in mig :)

  • Bio

    Oj vad många son fått prematur! :-O Också jag, första barnet fick plockas ut v32 eftersom han inte växte, fick dåligt med näring. Senare, efter 2 mf, upptäcktes skiljevägg. Oklart om det hade nåt med hans prematuritet att göra. Väggen klipptes iaf upp.

  • Ebo88
    Bio skrev 2019-08-04 21:13:06 följande:

    Oj vad många son fått prematur! :-O Också jag, första barnet fick plockas ut v32 eftersom han inte växte, fick dåligt med näring. Senare, efter 2 mf, upptäcktes skiljevägg. Oklart om det hade nåt med hans prematuritet att göra. Väggen klipptes iaf upp.


    Har du vart gravid efter dom klippte väggen ?

    Jag har hjärtformad livmoder men man tror att en GBS infektion och eventuellt en försvagad livmoderhals bidrog till att han kom för tidigt. Vad läkare har sett så är inte min skiljevägg så stor
  • Bio

    [quote=79806340][quote-nick]Ebo88 skrev 2019-08-04 21:18:42 följande:[/quote-nick]Har du vart gravid efter dom klippte väggen ?

    Jag har hjärtformad livmoder men man tror att en GBS infektion och eventuellt en försvagad livmoderhals bidrog till att han kom för tidigt. Vad läkare har sett så är inte min skiljevägg så stor[/]

    Ja, jag blev gravid och allt gick bra, helt normal graviditet. Jag fick ta trombyl för att förebygga att det som hände med första barnet skulle upprepas. Så kanske medicinen gjorde skillnad, eller klippet, eller bara tur. Egentligen tror jag inte att skiljeväggen spelade så stor roll men man vet ju aldrig.

    Efter lillebror har jag haft ytterligare ett mf (egentligen ofostrig grav), så klippet löste inte alla problem.

    För dem som ramlar in i tråden kan jag iaf berätta att själva ingreppet var väldigt smidigt, de gick in via slidan så inga öppna sår och som jag minns kunde jag jobba dagen därpå. Däremot måste jag ha spiral i en månad för att väggen inte skulle växa tillbaka, och det var ju lite störigt när man ville ha barn nununuuuu....

  • Ebo88
    Bio skrev 2019-08-05 11:24:41 följande:

    [quote=79806340][quote-nick]Ebo88 skrev 2019-08-04 21:18:42 följande:[/quote-nick]Har du vart gravid efter dom klippte väggen ?

    Jag har hjärtformad livmoder men man tror att en GBS infektion och eventuellt en försvagad livmoderhals bidrog till att han kom för tidigt. Vad läkare har sett så är inte min skiljevägg så stor[/]

    Ja, jag blev gravid och allt gick bra, helt normal graviditet. Jag fick ta trombyl för att förebygga att det som hände med första barnet skulle upprepas. Så kanske medicinen gjorde skillnad, eller klippet, eller bara tur. Egentligen tror jag inte att skiljeväggen spelade så stor roll men man vet ju aldrig.

    Efter lillebror har jag haft ytterligare ett mf (egentligen ofostrig grav), så klippet löste inte alla problem.

    För dem som ramlar in i tråden kan jag iaf berätta att själva ingreppet var väldigt smidigt, de gick in via slidan så inga öppna sår och som jag minns kunde jag jobba dagen därpå. Däremot måste jag ha spiral i en månad för att väggen inte skulle växa tillbaka, och det var ju lite störigt när man ville ha barn nununuuuu....


    Vad skönt att det gick så smidigt ! Har hört andra kvinnor berätta och visa har upplevt det mer komplicerat, men det bror kanske på hur skiljeväggen ser ut?

    Vi har haft rätt så mycket otur med våra graviditeter. 1a barnet kom i v.25, vissa läkare tror på försvagad livmoderhals pga hjärtformad livmoder men andra tror det skedde pga GBS infektion. Jag tror på sistnämnda, men för säkerhets skull så får jag cerklage.

    2a barnet dog i magen i v.25 pga GBS infektion. Tredje graviditeten slutade i MA i v.9 men det kan ju tyvärr hända den bäste.

    Nu är vi gravida i v.17 och hoppas på en levande bäbis.

    Läkarna tycker inte jag ska ta bort min skiljevägg då det inte är livmodern som ställer till det för oss.

    Jo men det är klart, man vill ju helst inte vänta när man så gärna vill! Är det långt kvar tills du måste ta ut den?
  • Bio

    [quote=79807306]

    Jo men det är klart, man vill ju helst inte vänta när man så gärna vill! Är det långt kvar tills du måste ta ut den?[/quote]

    Alltså det här gjordes för närmare 4 år sedan, efter ingreppet blev jag gravid och fick andra barnet! En månad är inte så länge egentligen, fast det känns så just då...

  • TigerlilyTwig
    Freddie skrev 2017-07-13 19:16:33 följande:

    Oj...ser att ni är flera som söker fb-gruppen. Verkar som vi "gamlingar" inte är här så ofta.

    Ni är jättevälkomna till vår suveräna grupp. Skriv ett pm om ni vill så fixar vi in er ?


    Hej Freddie!

    Det går inte att PM:a dig! Kan du snälla skriva till mig, jag vill väldigt gärna vara med i gruppen.
  • Beja

    Hej,
    Äldre tråd ser jag. Finns det någon aktiv som skulle kunna bjuda in till fb-gruppen?

Svar på tråden hjärtformad livmoder/uterus bicornis/skiljevägg/två livmödrar - NÅN MER?!