• Annissa

    Slemmig och förkyld bebis

    Har en tremånaders son.som nu i två omgångar haft problem med slemproduktion i samband med förkylning. Första gången var det lunginflammation och denna gången vet man inte ännu. Får inhalationer med koksalt hyperton Airomir och adrenalin om vartannat. Nu ska han utredas för bl.a. cystisk fibros astma och reflux problematik. Han blir aldrig bra... förra gången var han sjuk i nästan en månad och nu har han varit sjuk i över tre veckor. Någon som har erfarenhet av detta? Vad kom de fram till att det var som orsakade slemmigheten?

  • Svar på tråden Slemmig och förkyld bebis
  • NollÅtta

    I vårt fall var det RS i kombo med kraftig bakterieinfektion. Våra har också haft förkylningsastma. Men antar att de testat för RS?


    Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • Annissa

    Inte denna gången har de inte det. Förra gången var det inte rs i allafall. Då var det lunginflammation orsakat av bakterie. Ska be dem testa. Tror de är så inne på att han har någon sjukdom så rs glömdes bort lite denna gången...

  • MerePoule

    när min son var 1 månad han var alltid förkyld och jag var rädd och den försatt till han var 5 månader. det är jättejobbigt . men jag har märks att han var mer förkyld och slemmig i närhet katter ,sen det försvann .

  • Mamma76

    Det låter precis som trakeomalaci eller bronkomalaci, eller bägge. Det som hjälper är saltvatten på nebulisator, följt av lung-sjukgymnastik för att få in luft under slemmet, följt av manuellt hoststöd. Detta måste man göra hela tiden så länge det är slem i lungorna.

    Om du vill så kan du mejla mig för råd om vilka utredningar som ni måste kräva. Hälsovården i Sverige kan nästan ingenting om malacier. Min e-post är Trakeomalasi@gmail.com.

    Det kan självklart också vara någon annan missbildning också som gör att hon aspirerar.

    En grupp på Facebook: Love for malacia Babies, är ganska bra.

    Lycka till!

  • Mamma76

    Hej. Jag glömde att precisera att det är isotoniskt saltvatten man har i nebulisatorn. Det kan man använda hur ofta som helst.

    Det som ni använder: Hypertont, kan man inte använda lika ofta som man behöver.

    Men det är lung-sjukgymnastiken som får upp slemmet ur lungorna. Saltvattnet løser upp det så att det kan komma upp.

    Lycka till!

Svar på tråden Slemmig och förkyld bebis