• Maddi

    Förkylningsastma, singulair och 2 läkare säker olika

    Mitt barn har fått detta utskriver av en läkare som säger att jag ska ge han det varje dag en påse.

    Var till akuten igår pga förkylningsastma och läkaren där säger att vi ska ge singulair den dagen vi märker att förkylning är på gång och när förkylningen är över ska vi sluta ge det och sen börja igen vid nästa förkylning. Ger ju även airomir och flutide.

    Men vilken ordination har ni fått till era barn med endast förkylningsastma? Jag tycker de låter konstigt att jag fått 2 olika ordinationer och måste givetvis ringa och försöka resa ut detta.

  • Svar på tråden Förkylningsastma, singulair och 2 läkare säker olika
  • Ox2

    Vi har haft singulair som underhållsdos under vinter, 1påse/dag. Nu har vi det bara vid förkylning dvs börjar ge så fort förkylning börjar...

    Så det betor ju på hur påverkas din son är mellan förkylningsperioderna.

  • Långbenopluto

    Ve ger singulair varje dag året om för vi märker att han inte blir lika sjuk i andningen när han väl blir förkyld eftersom han har en dos i sig hela tiden.

  • Maddi
    Ox2 skrev 2016-07-06 17:38:17 följande:

    Vi har haft singulair som underhållsdos under vinter, 1påse/dag. Nu har vi det bara vid förkylning dvs börjar ge så fort förkylning börjar...

    Så det betor ju på hur påverkas din son är mellan förkylningsperioderna.


    Scalaren skrev 2016-07-06 17:54:31 följande:

    Ve ger singulair varje dag året om för vi märker att han inte blir lika sjuk i andningen när han väl blir förkyld eftersom han har en dos i sig hela tiden.


    Tack för era svar! Då vet jag att man kan göra på båda visen.

    Sonen får ju besvär direkt och kan ligga utslagen en eller två dagar. Då provar jag att ge när de endast kommer förkylning, annars provar vi varje dag en tid så får jag ta upp de på nästa kontroll.
  • mammalovis

    Vi fick singular en period när förkylningarna avlöste varandra. Hon hann inte mer än gå ner på en dos Fluitide morgon och kväll innan nästa förkylning bröt ut. Dock eskalerade hennes bajsande, så efter en vecka ville vi inte ge mer. Om det sedan berodde på det eller att hon hade clostridium som konstaterades drygt en månad senare ska jag låta vara osagt. Istället fick vi köra dubbel dos Fluitide morgon och kväll från slutet på maj till midsommar för att sedan fasa ut helt. Efter det första året har hon knappt behövt inhalera mer än någon enstaka förkylning, hon är 3 år nu. Fortsätter det likadant ett halvår till avskrivs diagnosen förkylningsastma.

Svar på tråden Förkylningsastma, singulair och 2 läkare säker olika