• verderben

    Hjälp att gå ner i vikt?

    Hejsan.

    Jag hade precis ett deprimerande samtal med min vårdcentral. Eller ja, om man kan kalla det diskussion ens.. 

    Jag ringde dit för att kolla om det finns någon hjälp man kan få för att gå ner i vikt. Personen i fråga säger bara "Nej, vi hänvisar till viktväktarna", t o m efter att fått höra att jag är 1.63 och väger runt 115kg, vilket inte är "några extra trivselkilon" direkt... 

    Är det verkligen så? Finns det ingen hjälp att få från vårdcentralen? 
    Går jag fel väg? För jag frågade henne om det fanns någon annanstans att vända sig, och hon ha åter igen, Nej. 

    Jag tycker att det låter lite konstigt... 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-07 17:15
    Jag har även Hypotyreos, vilket gör att min ämnesomsättning inte är optimal... Och jag är trött och sliten hela tiden. Allt vanligt på vardagen som annars inte brukar vara jobbigt är jättejobbigt för mig nu, känner mig bara tömd på all energi hela tiden. Jag vet inte vad jag ska göra.
    Finns ingen runtomkring mig som förstår heller.

    Alla säger bara "Ät rätt och träna", men va? Så fel äter jag inte. Träna? Jag har ett jobb som gör att jag inte sitter ner överhuvudtaget, jag går hela tiden, vilket gör nu att jag i stor sätt somnar på vägen hem. När jag kommer hem somnar jag. Till natten somnar jag. Det enda jag tycks kunna göra nuförtiden är att sova.

  • Svar på tråden Hjälp att gå ner i vikt?
  • Aniiee

    Det brukar finnas viktenheter på sjukhus och lasarett, och de flesta större vårdcentraler. Hon skulle ha hänvisat dig till närmaste större enhet. Kolla runt lite.

    Sen vill jag också ge dig lite hopp. Man kan gå ner "själv" utan vården, om man  har hjälp och stöd från sin omgivning, och om man läser på om näringslära. Jag hjälper min syster med stöd och tips och pepp, hon har gått ner från 145 till 115 hittills, och vi fortsätter så klart att jobba på det, med våra måltids- och tråningsscheman, våra matdagböcker och våra diagram. Se om du kan hitta någon i din vardag som kan stötta dig. 


    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Aniiee

    Om du har hypotyeros så ska du så klart ha medicin för det. 


    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • verderben
    Aniiee skrev 2016-07-07 17:19:12 följande:

    Det brukar finnas viktenheter på sjukhus och lasarett, och de flesta större vårdcentraler. Hon skulle ha hänvisat dig till närmaste större enhet. Kolla runt lite.

    Sen vill jag också ge dig lite hopp. Man kan gå ner "själv" utan vården, om man  har hjälp och stöd från sin omgivning, och om man läser på om näringslära. Jag hjälper min syster med stöd och tips och pepp, hon har gått ner från 145 till 115 hittills, och vi fortsätter så klart att jobba på det, med våra måltids- och tråningsscheman, våra matdagböcker och våra diagram. Se om du kan hitta någon i din vardag som kan stötta dig. 


    Ja det är ju det, mina vänner tycker ju att det inte är svårt alls, att viktnedgång är en lätt nöt att knäcka, så jag har ju nästintill inget stöd där. Önskar att jag hade dig som syster! 

    Jo mediciner för hypotyreosen har jag fått, men jag känner ingen skillnad. Jag får nog ta och ringa läkaren igen för att se om det är något annat eller så, för jag är så trött hela tiden. 
  • Aniiee
    verderben skrev 2016-07-07 17:23:28 följande:
    Ja det är ju det, mina vänner tycker ju att det inte är svårt alls, att viktnedgång är en lätt nöt att knäcka, så jag har ju nästintill inget stöd där. Önskar att jag hade dig som syster! 

    Jo mediciner för hypotyreosen har jag fått, men jag känner ingen skillnad. Jag får nog ta och ringa läkaren igen för att se om det är något annat eller så, för jag är så trött hela tiden. 
    De flesta som aldrig haft riktiga problem tror att det är så lätt, men det är det inte alla gånger. 

    Hur länge har du haft, jag antar att det är levaxin? Det tar ett tag att ställa in och hitta rätt dos, du borde ha fått en tid för återbesök för att kolla hur det blir och om det behöver justeras. De jag känner som börjat äta levaxin har fått komma på återbesök en gång i månaden eller var sjätte tills det blir rätt. Om du inte fått tid för det så ring läkaren och be om det. det kan ta ett halvår tills det blir rätt dos.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • verderben
    Aniiee skrev 2016-07-07 17:47:00 följande:
    De flesta som aldrig haft riktiga problem tror att det är så lätt, men det är det inte alla gånger. 

    Hur länge har du haft, jag antar att det är levaxin? Det tar ett tag att ställa in och hitta rätt dos, du borde ha fått en tid för återbesök för att kolla hur det blir och om det behöver justeras. De jag känner som börjat äta levaxin har fått komma på återbesök en gång i månaden eller var sjätte tills det blir rätt. Om du inte fått tid för det så ring läkaren och be om det. det kan ta ett halvår tills det blir rätt dos.
    Jag var hos läkaren två månader efter att jag började äta dem, men hon sa bara att jag skulle fortsätta... Känns ju inte som att läkarna här ger en särskilt mycket förtroende... O_O Det känns bara som att dom är jättestressade och inte riktigt lyssnar på folk, utan bara ska få undan folk.. 
    Ush det är jobbigt. 

    Tack för dina peppande ord ;) 
  • Aniiee
    verderben skrev 2016-07-07 17:52:58 följande:
    Jag var hos läkaren två månader efter att jag började äta dem, men hon sa bara att jag skulle fortsätta... Känns ju inte som att läkarna här ger en särskilt mycket förtroende... O_O Det känns bara som att dom är jättestressade och inte riktigt lyssnar på folk, utan bara ska få undan folk.. 
    Ush det är jobbigt. 

    Tack för dina peppande ord ;) 
    verderben skrev 2016-07-07 17:52:58 följande:
    Jag var hos läkaren två månader efter att jag började äta dem, men hon sa bara att jag skulle fortsätta... Känns ju inte som att läkarna här ger en särskilt mycket förtroende... O_O Det känns bara som att dom är jättestressade och inte riktigt lyssnar på folk, utan bara ska få undan folk.. 
    Ush det är jobbigt. 

    Tack för dina peppande ord ;) 
    Ibland, alltså... byt vårdcentral, även om det är långt till nästa. Du har all rätt till det. Ibland måste man leta runt för att hitta en som är bra, som har läkare som förstår ens problem. Ge dig inte, du SKA ha rätt hjälp och rätt inställda mediciner.

    Under tiden är mitt bästa tips att dra ned lite på kolhydraterna (ta till exempel tre fjärdedelar eller hälften av vad du brukar ta, täck upp med protein eller grönsaker) och försök hitta 7 minuter 4 dagar i veckan då du kan styrketräna lite snabbt. Styrketräning boostar ämnesomättningen.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
Svar på tråden Hjälp att gå ner i vikt?