• Äldre 8 Jul 16:58
    3769 visningar
    13 svar
    13
    3769

    kan man skylla våldskulturen på spel?

    Jag undrar om man kan lägga all skuld på spelen när det gäller våld och våldtäkter i samhället.

    Jag anser att om en föräldrer låter sitt 10 åriga barn spela ett spel som det är 18 årsgräns på, är det då inte förälderns fel? Det är ju en åldersgräns på spelet av en orsak.

    Hur ser ni på det hela? Och jag undanber personliga påhopp. Jag vill att vi diskuterar i god anda. :)

  • Svar på tråden kan man skylla våldskulturen på spel?
  • Äldre 8 Jul 17:13
    #1
    +1

    Nej, det kan man inte. All forskning (för det finns GOTT om forskning på detta, eftersom spelkulturen fått så extremt mycket skit om detta genom åren) pekar på att spel inte påverkar på det sättet, utan snarare tvärt om. 

    Sen tycker jag också att föräldrar ska sätta sig in i vad deras ungar spelar, och de ska avgöra om deras 10-åringar får spela spel med 18-årsrekommendation (för det är rekommendationer, inte gränser), för det är föräldrar generellt dåliga på. 

    'Så, nej, du kan inte lägga någon skuld på TV-spel. 


    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Äldre 8 Jul 17:36
    #2
    Aniiee skrev 2016-07-08 17:13:43 följande:

    Nej, det kan man inte. All forskning (för det finns GOTT om forskning på detta, eftersom spelkulturen fått så extremt mycket skit om detta genom åren) pekar på att spel inte påverkar på det sättet, utan snarare tvärt om. 

    Sen tycker jag också att föräldrar ska sätta sig in i vad deras ungar spelar, och de ska avgöra om deras 10-åringar får spela spel med 18-årsrekommendation (för det är rekommendationer, inte gränser), för det är föräldrar generellt dåliga på. 

    'Så, nej, du kan inte lägga någon skuld på TV-spel. 


    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
    Anledning till min undran är alla artiklar senaste dagarna.

    Jag anser att det brister hos föräldrarna mer då. Om de låter barnen spela spel de inte är redo för så är det inte spelens fel.
  • Äldre 8 Jul 17:37
    #3
    Aniiee skrev 2016-07-08 17:13:43 följande:
    Nej, det kan man inte. All forskning (för det finns GOTT om forskning på detta, eftersom spelkulturen fått så extremt mycket skit om detta genom åren) pekar på att spel inte påverkar på det sättet, utan snarare tvärt om. 

    Sen tycker jag också att föräldrar ska sätta sig in i vad deras ungar spelar, och de ska avgöra om deras 10-åringar får spela spel med 18-årsrekommendation (för det är rekommendationer, inte gränser), för det är föräldrar generellt dåliga på. 

    'Så, nej, du kan inte lägga någon skuld på TV-spel. 
    Håller inte med, en viss skuld kan nog läggas på spel och även TV/film. Jag kan inget om spel men om man ser på TV-program och film är de betydligt våldsammare än för 20-30 år sedan. I synnerhet visas våldet på ett tydligare sätt. Våld är så accepterat idag, det ifrågasätts inte i nöjesmedia till skillnad från t ex sex där naket är big no-no. Även inom idrotten finns en liknande tendens, i hockey ska det smälla annars är det en dålig match och kampsporter av olika slag är väldigt populära. Det vore märkligt om denna tydliga våldskultur inom underhållning inte påverkar vissa svaga och lättledda individer.   
  • Äldre 8 Jul 21:48
    #4
    Annaspilar skrev 2016-07-08 16:58:52 följande:
    Jag undrar om man kan lägga all skuld på spelen när det gäller våld och våldtäkter i samhället. Jag anser att om en föräldrer låter sitt 10 åriga barn spela ett spel som det är 18 årsgräns på, är det då inte förälderns fel? Det är ju en åldersgräns på spelet av en orsak. Hur ser ni på det hela? Och jag undanber personliga påhopp. Jag vill att vi diskuterar i god anda. :)
    Ja, delvis.

    Redan Siwert Öholm hade rätt på sin tid. Videovåldet VAR ansvarigt.

    Kulturen (i spel, i musik, i media) påverkar/förskjuter givetvis våra värderingar i endera riktningen.

    .
    På tal om ämnet har vi alltså föräldrar som tillåter sina 9-10-åriga pojkar att spela GTA V "för att storebror på 14 har ju fått spelet i julklapp av mamma och pappa".

    Sedan förundras de över det grova språket och otrevliga attityderna på skolgården.

    Nötter!
  • Äldre 1 Aug 06:51
    #5

    köpte själv GTA III (18 år) när det kom ut och jag var 10 år gammal. är väldigt tacksam att min pappa aldrig försökte stänga in mig i en bubbla som barn. Tror det bidrog positivt till min utveckling att jag såg världen som den var och inte igenom en censurerad ruta.

    tänker själv låta mina eventuella barn spela vilka spel som helst så länge de inte på allvar utövar ondska i spelvärlden. (man måste vara insatt i spelandet som förälder)

  • Äldre 1 Aug 11:22
    #6
    Annaspilar skrev 2016-07-08 16:58:52 följande:

    Jag undrar om man kan lägga all skuld på spelen när det gäller våld och våldtäkter i samhället. 


    Nej.

    Oavsett om det handlar om serietidningar, videovåld eller spel så är det bara ett försök att hitta enkla förklaringsmodeller för ett mer komplicerat problem.  Det är knappas så att IS, LRA eller de olika fraktionerna i diverse inbördeskrig uppför sig som de gör för att de spelat de senaste våldsspelen.
  • Äldre 1 Aug 11:41
    #7
    Alica90 skrev 2016-08-01 06:51:45 följande:
    köpte själv GTA III (18 år) när det kom ut och jag var 10 år gammal. är väldigt tacksam att min pappa aldrig försökte stänga in mig i en bubbla som barn. Tror det bidrog positivt till min utveckling att jag såg världen som den var och inte igenom en censurerad ruta.

    tänker själv låta mina eventuella barn spela vilka spel som helst så länge de inte på allvar utövar ondska i spelvärlden. (man måste vara insatt i spelandet som förälder)
    I spelvärlden?

    Vad händer när de tar språket och attityden från spelen med sig till skolgården då?

    Dödar horor i GTA och sedan går runt och leker samma sorts lekar på skolgården med flickorna som ofrivilliga deltagare.
  • Äldre 1 Aug 11:42
    #8
    nattuv skrev 2016-08-01 11:22:22 följande:
    Nej.

    Oavsett om det handlar om serietidningar, videovåld eller spel så är det bara ett försök att hitta enkla förklaringsmodeller för ett mer komplicerat problem.  Det är knappas så att IS, LRA eller de olika fraktionerna i diverse inbördeskrig uppför sig som de gör för att de spelat de senaste våldsspelen.
    Kulturen är givetvis en del av problemet. Den normaliserar beteenden.


  • Äldre 6 Aug 19:18
    #9
    Flash Gordon skrev 2016-08-01 11:41:30 följande:
    Dödar horor i GTA och sedan går runt och leker samma sorts lekar på skolgården med flickorna som ofrivilliga deltagare.
    Förstår du inte vad jag skrev? Läs mitt inlägg igen och svara sen seriöst tack
  • Äldre 25 Oct 13:51
    #10

    Nej, det kan man inte. Ser varken att spel eller musik skulle göra samhället mer våldsamt. Men det betyder inte att småungar ska få spela vilka våldsspel som helst. Det har inte att göra med att de skulle bli mer våldsbenägna utan snarare att de ska få en trygg och stabil uppväxt utan att utsättas för/kastas in i vuxenvärlden som är full av onödigt våld/sex/språk.

    Däremot tror jag starkt på att de som spelar mycket klarar sig sämre i skolan. Den som spelar större delen av sin fritid och bombarderas av så mycket intryck hela tiden och sen tvingas sitta 5 timmar i en skolbänk kommer dö av tristess och knappt kunna ta åt sig någon information alls.  

  • Äldre 25 Oct 14:02
    #11
    Alica90 skrev 2016-08-01 06:51:45 följande:

    köpte själv GTA III (18 år) när det kom ut och jag var 10 år gammal. är väldigt tacksam att min pappa aldrig försökte stänga in mig i en bubbla som barn. Tror det bidrog positivt till min utveckling att jag såg världen som den var och inte igenom en censurerad ruta.

    tänker själv låta mina eventuella barn spela vilka spel som helst så länge de inte på allvar utövar ondska i spelvärlden. (man måste vara insatt i spelandet som förälder)


    Jag tror inte på att låta 10-åringar spela GTA, om de nu dessutom tappar all verklighetsförankring och skulle få för sig att vuxenlivet utanför skolan går till precis som i spelet känns det verkligen illavarslande.
  • Prakti­sk59
    Äldre 15 Feb 16:59
    #12
    +1

    Kanske beror på att många i Sverige läser en våldsam bok
    som rekomenderar läsaren att skaffa sex-slavar, stjäla från otrogna,
    pedofili ...

  • Äldre 15 Feb 17:25
    #13
    Praktisk59 skrev 2017-02-15 16:59:24 följande:

    Kanske beror på att många i Sverige läser en våldsam bok
    som rekomenderar läsaren att skaffa sex-slavar, stjäla från otrogna,
    pedofili ...


    Inte bara en bok. Bara för att inte vara partiskt.....
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
Svar på tråden kan man skylla våldskulturen på spel?