• Pumoa

    Adhd

    Jag har en son i 6 års åldern som har fått diagnos adhd...

    Varje dag är ett nytt äventyr med denna pojke.

    Han slåss, han svär, spottar och bråkar.

    Han har syskon också som han gärna kommer i konflikt varje dag, han kan inte låta bli.

    Har börjat släppa ut han till parken själv i tron att han ska klara av det, men där också sker de konflikter varje dag då andra kommer och klagar på att han spottar, svär och slåss.

    Ingen vill vara med min son och fryser ut honom de första dom gör när dom ser han.

    Jag har försökt o försökt att förklara till han att de är inte okej att bete sig så men oavsett vad jag än säger så gör han det ändå.

    Börjar känna mig hjälplös som mamma.

    Nån annan som har samma problem?

  • Svar på tråden Adhd
  • fantasy06

    Läs på om adhd. Barn med adhd minns ofta inte vad man säger åt dom. De lyssnar men sen försvinner det dom hörde bland alla andra ljud o tankar som de har i huvudet. De gör inte saker med vilje, oftast inte iaf.

    Jag har en son med adhd som blir 10 år i år. Fick diagnosen för 2 år sedan. Sonen äter medicin för annars hade han aldrig kunnat fungera och klara av skolan. Han får medicon även hemma.

    Rutiner är superviktigt. Även med medicin i kroppen påverkad min son om rutinerna ändras.

    Kämpa på!

  • viseversa

    Uppenbarligen kan han inte vara själv i orken så du får helt enkelt vara där med honom eller hålla honom hemma. Och han kanske skulle behöva medicin mot sin adhd?

  • ABC73

    Tänk på att han troligen har en impulskontroll som motsvarar vad ett mycket yngre barn har. Skulle du lita på att t.ex. en 2-åring lyssnar och kommer ihåg vad du har sagt en längre stund?

    Låter som du behöver vara närvarande i högre grad när han är med andra barn, läsa av när han inte klarar av situationen och då gå in och stötta eller ta bort honom från situationen. Samtidigt får ni jobba med att långsiktigt få bukt med de beteeenden som inte är acceptabla.

    Ta ert ansvar och se till att han har en vuxen som ständigt är med. Om ni vuxna hjälper honom med impulskontrollen, avläsningen av lekkoderna och tar bort honom från situationer han inte klarar finns det en chans att han inte bränner sina broar helt med andra barn och föräldrar i omgivningen. Annars är det stor risk att han ses som den bråkiga och jobbiga ungen, och då blir det svårt för honom att faktiskt komma in i gemenskapen när han förhoppningsvis blir bättre på att hantera sitt funktionshinder.

  • viseversa
    viseversa skrev 2016-07-11 09:32:02 följande:

    Uppenbarligen kan han inte vara själv i orken så du får helt enkelt vara där med honom eller hålla honom hemma. Och han kanske skulle behöva medicin mot sin adhd?


    Inte vara själv i parken ska det stå inte orken.
Svar på tråden Adhd