• Äldre 12 Jul 00:06
    4076 visningar
    22 svar
    22
    4076

    Utvecklingsstörd syster - HJÄLP!

    Hejsan. 
    Jag är ny här på familjeliv och jag är osäker på vilken kategori det här går under. 

    Dock skulle jag/min familj behöva stor hjälp. Har en syster som är 30 år och är lätt utvecklingsstörd. Hon bor egentligen tillsammans med sin sambo i en egen hyreslägenhet. Hon klarar av att göra det mesta själv, men förstår inte konsekvenserna av sitt handlande. Vi haft stora problem med henne under den senaste tiden och mina föräldrar går snart in i väggen.

    För att göra en lång historia kort så var mina föräldrar under kvällen/natten och leta efter henne utanför Malmö. Hon skulle tydligen befinna sig på en flyktingförläggning någonstans i Skåne. Hon hade inga pengar, hennes mobil var avstängd och det var mörkt ute. Polisen leta efter henne och fann henne (som tur var) på en flyktingförläggning i Ystad. Hon hade träffat en man i Malmö som bodde på denna förläggning och körde henne dit. Mina föräldrar som också var ute o leta körde dit och hon följde med hem. Vi får inget svar ut av henne men allt tyder på att hon även var drogad. Det har i princip sett ut såhär i en månad. Mina föräldrar får köra ut varje kväll och leta efter henne, bland annat på akuten och i Rosengård. Hon sticker alltid iväg på kvällarna och slutar att svara på mobilen. Och är du en förälder så kan du förstå mina föräldrar, hur oroliga de blir. Men mina föräldrar klarar snart inte av det mer (de är ju inte unga heller om man säger så).

    Vi har testat med allt känns det som: Medicin, psykolog-samtal, haft samtal hela familjen, varit hårda mot henne, gett henne mer uppmärksamhet, osv. - men trots allt så fortsätter hon. 

    Vi hade gärna låst in henne, men det får vi ju inte... det låter hemskt att skriva så, men snart hittar vi henne i ett dike.

    I ett desperat läge så försöker jag be er om hjälp. Har ni NÅGON idé om vad vi kan göra? Vad hade ni gjort om det var er dotter? Snälla, har ni någon idé som vi kan testa? ALLA idéer är värda att skrivas. Tack för att du tog dig tid och läste!

  • Svar på tråden Utvecklingsstörd syster - HJÄLP!
  • Anonym (Arya)
    Äldre 12 Jul 00:13
    #1

    Sluta rädda henne ur alla situationer. Som det är nu lär hon sig ingenting då någon hela tiden hjälper henne och löser hennes problem. Jag förstår att det är skitsvårt att inte hjälpa, man får ångest, mår dåligt och vill inget hellre än att kasta sig ut och leta, men i längden förstör man för både sig själv och systern.

  • Äldre 12 Jul 00:13
    #2

    Oj, vilken jobbig situation! Jag förstår att ni håller på att gå under allihop!

    En tanke är ju att sätta på henne en liten GPS-tracker i smyg medan ni letar efter en lösning. Inte vet jag om man får göra så men ingen behöver ju veta om det... Det är ju för hennes eget bästa!


    42.
  • Äldre 12 Jul 00:36
    #3
    Anonym (Arya) skrev 2016-07-12 00:13:39 följande:

    Sluta rädda henne ur alla situationer. Som det är nu lär hon sig ingenting då någon hela tiden hjälper henne och löser hennes problem. Jag förstår att det är skitsvårt att inte hjälpa, man får ångest, mår dåligt och vill inget hellre än att kasta sig ut och leta, men i längden förstör man för både sig själv och systern.


    Fast hon förstår ju inte konsekvenserna av sitt eget handlande? Då kan de väl inte strunta i henne?
    Din syster borde ha rätt till LSS, då kan hon få boendestöd/ kontaktperson. Ring till kommunen och be om hjälp, så här kan ni inte ha det :(
  • Äldre 12 Jul 00:38
    #4

    Ja, om det inte finns något annat alternativ så får mina föräldrar sluta leta. Dock har jag sagt det till dem flera gånger, men de åker ändå ut för att leta efter henne. De hade inte kunnat förlåta sig själva om det hade hänt henne något, "tyvärr" är det så med föräldrar..

    Vi har gjort så att vi kan söka henne genom mobilen, dock kan man inte söka den när den är avstängd och när hon sticker iväg så stänger hon ofta av sin mobil eller så laddas den ur. Den mannen som hon träffade innan idag stängde även av så att vi inte kunde söka henne längre, så det är inte "bra" personer hon åker ut för att träffa. Det är ofta "normala" personer som bara vill utnyttja henne. 

    Vi har även köpt en dyr GPS-tracker. En liten sak som man placerar på personen. Den är ganska liten, dock så stor så att hon kan upptäcka den. Nu på sommaren går hon inte heller alltid med jacka på sig, och det finns ingen annan plats vi kan placera den på utan att hon upptäcker den. Och eftersom den är ganska dyr så är det inget vi kan gå och köpa stup i kvarten när hon har upptäckt den och slängt den. 

    Jag vill även påpeka att hon kan vara väldigt "smart", ibland om dagarna har hon ringt till oss o låtsats vara hemma hos sina vänner. Men vilket hon egentligen inte är (vi har kontakt med hennes vänner). 

  • Äldre 12 Jul 00:48
    #5

    En kontaktperson har hon haft tidigare, en kvinna som hon träffade och gjorde roliga saker med (såg på bio, teater, fikade med, osv) tyvärr slutade det med att min syster sluta dyka upp när de hade bestämt tid. Min syster har en tendens att trötta på saker och när något inte är roligt längre så skiter hon i det tillslut. Så vi fick sluta med kontaktperson.

    Vi har ordnat så att hon kommer få ett boende. Hon har rätt till LSS, dock kan det ta väldigt lång tid innan hon får ett boende. Samtidigt tror vi inte att ett boende inte lösa problemet. Då man inte får hålla kvar en person mot dennes vilja, så kommer hon sticka ifrån boendet också. Och så är det samma visa om igen. 

    Känns omöjligt det här :( ..

  • Äldre 12 Jul 00:58
    #6

    Vill redan nu tacka er för era svar, det uppskattas verkligen! Och kommer ni på fler idéer så skriv gärna!!!

  • Anonym (Arya)
    Äldre 12 Jul 01:08
    #7
    Söder73 skrev 2016-07-12 00:36:39 följande:

    Fast hon förstår ju inte konsekvenserna av sitt eget handlande? Då kan de väl inte strunta i henne?

    Din syster borde ha rätt till LSS, då kan hon få boendestöd/ kontaktperson. Ring till kommunen och be om hjälp, så här kan ni inte ha det :(


    En person med utvecklingsstörning har svårare att förstå konsekvenserna, men det är inte omöjligt att lära sig särskilt inte om det rör sig om en specifik grej. I det här fallet åka iväg med främlingar utan telefon.
  • Äldre 12 Jul 02:32
    #8

    Varje gång ni räddar henne blir hon daddad med.
    Hon är ändå en vuxen människa och måste klara sig själv, dessutom kunna ta sig ur sina egna situationer.

    Men sätt något sändare i hennes mobil så ni iaf kan se vart hon är. Då behöver inte inte åka runt och leta som ni gör.

    Hennes sambo måste ju bli riktigt trött på det.

  • Anonym (Vårda­re lss)
    Äldre 12 Jul 09:48
    #9

    [quote=76790805][quote-nick]Putonasmile1 skrev 2016-07-12 00:48:44 följande:[/quote-nick

    Vi har ordnat så att hon kommer få ett boende. Hon har rätt till LSS, dock kan det ta väldigt lång tid innan hon får ett boende. Samtidigt tror vi inte att ett boende inte lösa problemet. Då man inte får hålla kvar en person mot dennes vilja, så kommer hon sticka ifrån boendet också. Och så är det samma visa om igen. 

    Känns omöjligt det här :( ..[/quote]

    Ja precis så är det ju, att man på ett boende inte har rätt att låsa dörren för någon. Och inte heller personal som kan ge sig iväg och leta rätt på personer som avviker på kvällar och nätter.

    De enda fall jag känner till då man får låsa någons dörr så är det antingen vid specifika tillfällen när personen blir aggressiv för att skydda andra boenden. Eller på boenden med väldigt gravt utvecklingsstörda, där de som bor där knappt har något minne, och att de saknar tal. Dvs som inte alls kan klara sig utanför boendet väggar utan personal.

    Det enda verktyg man har när mer välfungerande utvecklingsstörda/funktionshindrade mm avviker är att göra överenskommelser med den funktionshindrade. Exempelvis använda belöningssystem. Att de kan åka på en heldagsutflykt eller annat om personen sköter sig. Man kan arbeta med sociala berättelser och diskutera konsekvenser. Men det beror ju lite på hur grav funktionsnedsättningen för vad som kan fungera.

  • Äldre 12 Jul 10:05
    #10
    Asirna skrev 2016-07-12 02:32:00 följande:

    Varje gång ni räddar henne blir hon daddad med.

    Hon är ändå en vuxen människa och måste klara sig själv, dessutom kunna ta sig ur sina egna situationer.

    Men sätt något sändare i hennes mobil så ni iaf kan se vart hon är. Då behöver inte inte åka runt och leta som ni gör.

    Hennes sambo måste ju bli riktigt trött på det.


    När man är utvecklingsstörd är man inte på en vuxen utvecklingsnivå. Det är inte att dadda att avbryta pågående konsekvenser när inget annat stöd finns. Personer med lindrig utvecklingsstörning är en svår grupp att hjälpa och (särskilt tjejer) är ofta utsatta för situationer där de både blir sexuellt och ekonomiskt utnyttjade eller värre.

    Ts, din syster skulle behöva ett kvalificerat stöd - både boendet och kontaktperson. Om ni får henne att gå med på det och lyckas få det beviljat.
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Utvecklingsstörd syster - HJÄLP!