Forum Spermiedonation - Svårt att få barn
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Erfarenhet av privat donation?

Tis 12 jul 2016 15:44 Läst 2729 gånger Totalt 12 svar
    Visar endast inlägg av FaderStork - Visa alla inlägg
    FaderS­tork
    Återställ
    Tis 12 jul 2016 15:44

Hur många av er här på Familjeliv har erfarenhet av privat spermadonation, och hur tyckte ni att det fungerade? Både som mottagare eller donator.

Jag har hjälp ett par hittils, det fungerade jättebra efter jag väl vant mig vid den lite konstiga situationen. De väntade i ett annat rum i min lägenhet här i Eskilstuna medan jag gjorde det jag skulle, sen knackade jag på och överräckte koppen. Sen gjorde de sin grej och vilade en halvtimme. Det skedde två gånger under två dagar, på toppen av mottagarens ägglossning.

Allt gick väl och graviditeten är snart i andra månaden :)

Det känns lite overkligt fortfarande eftersom det var första gången, men samtidigt väldigt givande att kunna hjälpa de som längtar efter barn.

Hur var era upplevelser, om ni haft dem?

• FaderS­tork
    Återställ
    Tis 12 jul 2016 18:58 #2

Det har du rätt i, fast då kan donatorn kräva umgänge så jag tror både donator och mottagare är motiverade att stå fast vid överrenskommelsen. Men man får lita på folk och tro allt löser sig till det bästa ????

• FaderS­tork
    Återställ
    Tis 12 jul 2016 19:05 #3

(De fyra frågetecknen skulle vara en ipad-smiley)

• FaderS­tork
    Återställ
    Tis 12 jul 2016 19:24 #5

Jag har bra ekonomi så det är det ingen som behöver oroa sig för, men tack för omtanken :)

• FaderS­tork
    Återställ
    Ons 13 jul 2016 01:13 #7
    Söder73 skrev 2016-07-12 22:53:51 följande:

Vad otroligt fint gjort av dig!

Tack! Snäll du är :)
  • FaderS­tork
    Återställ
    Ons 13 jul 2016 11:27 #9

Tack Anonym17810! Det är bra att kunskaperna du delade med dig av finns med i tråden. Jag donerar parallellt genom Örebro universitetssjukhus, vilket är det som ligger närmast mig. För det ges ett schablonbelopp om 550kr vilket är tänkt att täcka reskostnad och arbetstid för maximalt 10 donationer. Beloppet ges dock i efterhand, så donatorn får lägga ut för omkostnaderna. Det beror på att man testas för sjukdomar innan första donationen, sen görs testet om ett halvår senare för att vara hundra procent säker innan donationerna kommer till användning.

Som donator genom landstinget får man ge till maximalt 6 familjer/mottagare under en livstid, så de fyra extra donationerna är vikta för eventuella syskon inom de 6 familjerna. Därför lär det nog råda permanent brist på donatorer inom offentlig vård som det ser ut nu.

För många är dock det enda alternativet, t.ex när mottagaren själv har låg fertilitet för då är nog vanlig privat donation inte effektiv. Men i de många andra fall där den är effektiv är det ju ett sätt att både spara kanske år av väntan och hjälpa till att minska köerna :)

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll