• Mamman2015

    Ni med utländsk man

    Hej!

    Ni som bor ihop med utländsk man, hur delar ni på Hushållsarbetet och allt kring barnen? Och viket land är ni/er man ifrån? Får barnen med sig två kulturer hemifrån eller hur ser det ut? :)

  • Svar på tråden Ni med utländsk man
  • Mascaraklumpar

    Min man är från Storbritannien. Jag tar i princip all städning hemma (plocka, dammsuga och torka golv) samt sköter allt "pappersarbete", medan han lagar mat, diskar, tömmer kattlådan, tvättar och fixar med trädgården och bilen. Barnen har han mer än jag då han är hemma mer, men när båda är lediga så delar vi ganska lika.

  • Ellie

    Just nu är min man föräldraledig. Vi har varit hemma ungefär lika mycket med barnen, men han lite mer eftersom han studerar och har kortare dagar än jag som jobbar. Jag tar hand om räkningarna.

    När jag kommer hem från jobbet tar jag barnen och han pysslar lite, tex med disken. Vi lägger ett barn var och därefter städar vi tillsammans ca 30 min (tvätt, disk, plocka saker, sopa lite, torka bänkar osv).
    Bilen är det mest jag som sköter. Han klipper mest gräs. Osv... vi delar rätt jämnt på det mesta.

    Min man är från Mexiko. Han talar spanska med barnen, men en del svenska med äldsta barnet. I övrigt firar vi väl mest de svenska högtiderna. Kulturellt får barnen nog inte så mycket från honom, men å andra sidan är det rätt mycket som inte skiljer sig åt.

  • Jill 79

    Min man är amerikan. Han är den som alltid handlar och lagar mat. Hann är även den som tar disken och plockar undan i köket. Jag är den som tar tvätten och huvudansvaret för städningen, även om han hjälper till. Jag gör nog det mesta med barnen då det gäller badas, klippa naglar och sånt. Men nattningar brukar vi hjälpas åt med och klädköp med. Men tycker inte han är representativ om jag jämför med andra amerikanska vänner och deras förhållande. Tror det har mesta att göra med att han växte upp med världens bästa ensamstående pappa. Han har liksom det från start att en man kan göra samma uppgifter som en kvinna. Min man är dessutom mycket mer respektfull mot kvinnor och mer jämställd än de flesta svenska män jag känner. Typ motsatsen till mitt ex och min far.

  • Anonym (Hej)

    Min är från Chile dock väldigt svensk när han lägger den sidan till, vi gör allt 50/50 skulle även säga att he completes me and The other way around

  • Anonym (Anna)

    Min man är portugis, skulle säga att han gör mer än jag därhemma. Vi försöker göra hushållsarbetet tillsammans men eftersom jag jobbar kväll blir det naturligt att han tar hand om handling, matlagning och disk. Städning sköter vi tillsammans  på helgerna. Tvätten tar vi ungefär varannan gång. Kulturellt är vi ganska lika när det gäller jämställdhet skulle jag säga.

  • Alby

    Gift med en libanes. Han tjänar mycket mer än mig och arbetar heltid, jag har valet att bli hemmafru eller jobba så lite/hur mycket jag vill och den friheten älskar jag. Jag sköter hushållet och matlagningen, är han ledig ett par dar så hjälps vi åt, är han ledig en dag bara så brukar han inte orka eftersom hans jobb är väldigt ansträngande och det är bättre han fokuserar på barnen. Vi är lika delaktig i barnen men jag har mer koll på det praktiska som ex. Läkarbesök. Det funkar väldigt bra för oss men många reagerar säkert över att min man alltid kommer hem till ett städat hem och hemlagad mat på bordet och att det var många år sen jag betalade en räkning eller oroade mig över pengar. Vi har ett separat pensionskonto till mig som är en extra trygghet om något skulle hända i framtiden som skiljsmässa eftersom jag inte jobbar så mycket och inte kommer få så mycket i pension.

    Han pratar engelska med barnen och jag svenska. Inga libanesiska traditioner alls bara svenska. Vi är båda ateister men går i svenska kyrkans öppna förskola ibland

Svar på tråden Ni med utländsk man