• Superfurry

    Fler som gör IVF nu i juli och vill följas åt?

    Står inför mitt 2 IVF och följs gärna åt med råd, pepp, funderingar, tankar och goda råd. Jag är en low responder har jag förstått trots riktigt bra värden för min ålder (40) AMH 1.4 FSH 4.6. Ni som svarar får gärna vara förstagångs IVF-are, "mångagångs" IVF-are :) gamla unga ja, gemensamt har vi att vi vill ha vårt önskebarn...!

    IVF 1- lång metod menopur 400, fyra ägg ut. Två befruktade men som inte klarade sig till andra dagen mao ingen ET :(

    IVF 2- kort metod Gonal F full fräs med 450 direkt!! startade med sprutor för 7 dagar sedan. Ultraljud visade sex äggpåsar (hoppades på fler men ja vad gör man?), denna gång blir det ISCI är det sagt man tar inga chanser med så få ägg.

    Hit me med era erfarenheter, behandlingar etc. :)

  • Svar på tråden Fler som gör IVF nu i juli och vill följas åt?
  • miamarina84

    Har inga ivf erfarenheter ännu, men efter oktober på sahlsgrenska har jag ;) vi har planerat vårt äggplock då. så nu går tiden sakta.

  • Väntar123

    Hej!

    Vi ska äntligen få göra en ivf, efter 3 års försök. Börjar spraya nu på måndag ) är super nervös & förväntansfull!

  • Superfurry
    miamarina84 skrev 2016-07-13 19:34:15 följande:

    Har inga ivf erfarenheter ännu, men efter oktober på sahlsgrenska har jag ;) vi har planerat vårt äggplock då. så nu går tiden sakta.


    Väntar123 skrev 2016-07-14 11:49:43 följande:

    Hej!

    Vi ska äntligen få göra en ivf, efter 3 års försök. Börjar spraya nu på måndag ) är super nervös & förväntansfull!


    Men hallå Miamarina och Väntar 123 välkoman!! Vad kul att någon svarar :)

    Skulle kanske ha skrivit som trådtitel "fler som gör IVF juli-augusti-sept-okt eller tom nu och hösten kom jag på efter att jag skrivit! Så ni som läser detta och ska göra IVF någon av dem kommande månaderna får mer än gärna skriva!

    Miamarina ojdå, ja väntan kan vara lång. Vi går privat så för oss var det ingen väntan, eller ju vi väntade med att sätta igång ifs då vi skulle flytta och så hade en resa mitt i allt. Kontaktade kliniken redan i november förra året och vi hade säkert fått komma då, men kom inte igång med första försök förrän i februari (började spreja då) sen äggplock i mars :)

    Väntar123 vi har också försökt i 3 år innan vi kontaktade kliniken. Eftersom jag hade så bra värden och sambons spermier är pigga så ville min gyn att vi skulle prova själva. Fick genomgå tre Pergotime kurer innan vi bestämde oss för IVF. Lyckades bli gravid eller nja, kanske kemisk gravid man ska säga? fick svagt rosa på testet på BIM sen två dagar sedan kom mensen, på två Pergotimekurer och så en tidigt missfall utan några hormoner eller annat alls. Eftersom jag inte hade koll på ägglossning då så vet jag inte vilken vecka jag var i men testet var ganska stark rosa. Efter tre dagar jag testade så kom mensen :(

    Så nu orkar vi inte vänta och kör på IVF direkt. Tänker att vi kanske skulle ha kört igång direkt men eftersom vi "lyckades" få till det utan hjälp tänkte vi att vi kunde försöka själva. Men nu får vi se vad som händer denna gång....

    Var på ultraljud igår och det var fortfarande bara sex äggpåsar varav två var små 9 mm. på höger äggstock där en äggpåse skjutit lite iväg från de andra och växt till hela 19 mm. plus att en cysta hade börjat växa. Har haft problem med cystor hela mitt liv. De gillar hormonerna säger de på kliniken bläää för cystor :(

    Men fyra äggpåsar såg fina ut. Äggplock på lördag...! Hopasp att det finns ett litet guldägg där!

    Vad har ni för erfarenheter då tjejjor ;)?



  • Maran73

    Hej alla, här vill jag hänga på! Planerar IVF i Riga tidig höst el lite senare, beror lite på min cykel och hur det klaffar med min gyn i Sverige och hans låååånga semester... Sen ska jag o sambon gifta oss i september så då funkar det dåligt med hormoner och hastigt påkomna resor till Riga för äggplock. Så, exakt datum är svårt att säga. Jag är "till åren" och kan därför inte göra IVF i Sverige (morr!) då det är kört efter 42. Fyller 43 i augusti. Halvtaskiga odds (få äggblåsor, AMH 0,8) men har trots det rel nyligen blivit gravid på naturlig väg 2 ggr på ca 9 månader (blev tyvärr missfall) så vi vill ge mina ägg en chans el två innan vi går över till äggdonation. Blir IVF med genetisk screening för att hitta embryon med normal kromosomuppsättning. Om det nu BLIR några embryon vill säga. Spännande och lite läskigt är det! Kul iaf med "medsystrar" på vägen.

  • Superfurry
    Maran73 skrev 2016-07-16 00:24:36 följande:

    Hej alla, här vill jag hänga på! Planerar IVF i Riga tidig höst el lite senare, beror lite på min cykel och hur det klaffar med min gyn i Sverige och hans låååånga semester... Sen ska jag o sambon gifta oss i september så då funkar det dåligt med hormoner och hastigt påkomna resor till Riga för äggplock. Så, exakt datum är svårt att säga. Jag är "till åren" och kan därför inte göra IVF i Sverige (morr!) då det är kört efter 42. Fyller 43 i augusti. Halvtaskiga odds (få äggblåsor, AMH 0,8) men har trots det rel nyligen blivit gravid på naturlig väg 2 ggr på ca 9 månader (blev tyvärr missfall) så vi vill ge mina ägg en chans el två innan vi går över till äggdonation. Blir IVF med genetisk screening för att hitta embryon med normal kromosomuppsättning. Om det nu BLIR några embryon vill säga. Spännande och lite läskigt är det! Kul iaf med "medsystrar" på vägen.


    Hej Maran!! Välkommen vad kul med fler!

    Nä nä det finns aldrig dåliga odds, man hör ju alltid folk som lyckas med "värre" odds, det är det jag tänker på hela tiden när jag får så få ägg på maxdos hormoner! Du har ju blivit gravid på naturlig väg!

    Ja detta med att Sverige inte tar emot över 42 är ju supertrist. Vi satsade på Danmark direkt då vi hört så gott om dem (går på CFC) där tar dem dessutom in upp till 45 om jag inte minns fel? Jag är 40 och blir 41 i november så jag är till "åren" jag med.

    Var på äggplock igår, tre skrutiga ägg blev det... Alla på vänster sida. Och tre äggpåsar tömdes på höger sida och dessa var tomma. De tömde också cystan som hade växt till sig mer sen sista ultraljud. Jag är så trött på denna cysta alltså.... Den har vart där ett tag och den försvinner sen kommer den tillbaka igen. Hört hela tiden från läkare och gynekologer att den inte är farlig och att den försvinner av sig själv, att den egentligen inte ska spela nån roll när man försöker bli gravid och bla bla bla. Tror faktisk att den har påverkat då det inte var några ägg på den sidan och att blåsorna blev så konstiga... En som var riktigt stor nu och tom och två som inte hade växt alls. Klart den har påverkat...! Fick ta antibiotikadropp efter plocket då de hade tömt cystan och det blödde jättemycket. Sjusköterskan kom in och pratade med oss sen och sa att denna cysta kan ha tagit plats för andra ägg så att dem inte växer och utvecklas och att de öfast "snor" hormoner från de andra äggpåsarna.... Så trist!!!! Vad ska man göra med den, den vill ju inte försvinna!

    Jaja nu blev det tre ägg som det ska göras ISCI på så nu sitter man hemma och är sjuk nervös inför samtalet imorgon. Hoppas att vi kommer till ET denna gång iaf!

    Kämpa på tjejer!
  • Maran73

    Tack f pepp, det känns bra! Gud så spännande m äggplock! Förstår att det känns sådär med bara tre stycken... Men det behövs bara ett, och om ni kör ICSI så faller det ju inte bort ägg som inte blir befruktade heller! Eller ja, mkt lägre risk iaf. Håller alla tummar för dig, många uppdateringar please! De menar att cystan inte kan behandlas på något sätt? Ingen erfarenhet alls av cystor... Har säker haft ngn gång, verkar vanligt, men inte som jag vet om.

    Har nu bestämt mig för att försöka få tag på en annan läkare så vi kan dra igång redan i augusti, gillar min gyn men jag kan ju alltid gå tillbaka t honom sedan. Det lär ju troligtvis behövas mer ett försök tänker jag, men hoppas förstås på bara ett.

    Väntar123, ni går på det långa protokollet alltså? Hoppas hoppas på bra resultat! Härligt att det händer något efter tre långa år, toppen!


    Superfurry skrev 2016-07-17 09:45:41 följande:

    Hej Maran!! Välkommen vad kul med fler!

    Nä nä det finns aldrig dåliga odds, man hör ju alltid folk som lyckas med "värre" odds, det är det jag tänker på hela tiden när jag får så få ägg på maxdos hormoner! Du har ju blivit gravid på naturlig väg!

    Ja detta med att Sverige inte tar emot över 42 är ju supertrist. Vi satsade på Danmark direkt då vi hört så gott om dem (går på CFC) där tar dem dessutom in upp till 45 om jag inte minns fel? Jag är 40 och blir 41 i november så jag är till "åren" jag med.

    Var på äggplock igår, tre skrutiga ägg blev det... Alla på vänster sida. Och tre äggpåsar tömdes på höger sida och dessa var tomma. De tömde också cystan som hade växt till sig mer sen sista ultraljud. Jag är så trött på denna cysta alltså.... Den har vart där ett tag och den försvinner sen kommer den tillbaka igen. Hört hela tiden från läkare och gynekologer att den inte är farlig och att den försvinner av sig själv, att den egentligen inte ska spela nån roll när man försöker bli gravid och bla bla bla. Tror faktisk att den har påverkat då det inte var några ägg på den sidan och att blåsorna blev så konstiga... En som var riktigt stor nu och tom och två som inte hade växt alls. Klart den har påverkat...! Fick ta antibiotikadropp efter plocket då de hade tömt cystan och det blödde jättemycket. Sjusköterskan kom in och pratade med oss sen och sa att denna cysta kan ha tagit plats för andra ägg så att dem inte växer och utvecklas och att de öfast "snor" hormoner från de andra äggpåsarna.... Så trist!!!! Vad ska man göra med den, den vill ju inte försvinna!

    Jaja nu blev det tre ägg som det ska göras ISCI på så nu sitter man hemma och är sjuk nervös inför samtalet imorgon. Hoppas att vi kommer till ET denna gång iaf!

    Kämpa på tjejer!


  • Superfurry

    Maran! Glömde att gratta till bröllop, något att se fram emot ju!! Vad skoj :)

    Ja denna väntan alltså, kan ju vara smart att se ifall du hittar en annan gynekolog så kan du starta tidigare!! Sedan är det äggplock i riga så ni åker dit då? Vad har dem sagt om metod lång/kort hormoner dos? Nyfiken på om Riga har några tricks som de använder på oss äldre? :)

    Min gyn gick också på semester men som tur är bor vi i Skåne så att vi kan bara ta över till kliniken och göra alla ultrajud. Jag är så sjuk spänd på morgondagen att jag nu dricker ett glas vin. På en söndag klockan halv tolv! Bara kände att jag måste lugna mina nerver. Och sambon är borta på jobb imorgon så om det blir dålig besked exempelvis att inget ägg blev befruktad eller att de inte delade sig (som sist vi skulle på ET) eller ja, så är jag ensam i det tråkiga.... Som tur är är jag ledig imorgon så jag behöver inte gå och jobba och reala med det. Men nu så ska vi vara positiva!

    Jodå cystor har jag haft hela mitt liv och denna jag har nu har jag haft i typ fyra år. den blockerar hela högra äggstocken. Man kan tömma dem men denna är sjuk envis och kommer tillbaka hela tiden. Den som säger att cystor inte stör kan ringa mig så ska jag berätta ett och annat! :/

  • Superfurry

    Mycket nedslagen nu. Kliniken ringde för två timmar sedan, alla tre ägg blev befruktade men de delade sig inte. Så där står vi igen misslyckad försök. Jag känner mig inte ledsen eller arg bara tom.

    Nya tag nu inför vår 3:e och sista försök i 3 packs. Känns inte så hoppfull med dessa resultat. Få ägg och de delar inte sig. Googlat runt och det verkar inte vara så vanligt, så varför råkar vi ut för detta igen?

    Suck.

  • Maran73

    Neeeej vad tråkigt! Så mkt hopp och energi och känslor som investeras i bebisfabriken, och så dessa misslyckanden som slår ner en. Usch, känner med dig! Men, ngn läkare sa att "framgångsfaktorn vid IVF är upprepning!" Håller alla tummar f att det blir tredje gången gillt. Har din läkare ngn förklaring till att de inte delar sig? Delar de sig inte alls, när stannar det så att säga?

    Tack för grattis! Det är jättekul, nu har bröllopet tyvärr kommit lite i skymundan av IVF-planerandet... Men när det börjar närma sig ordentligt kommer det nog vara prio ett igen.

    Riga har varit lite dåliga med info än så länge.. Skulle få en "treatment plan" men har än så länge bara fått namn på de läkemedel jag ska ta. Och lite ungefärliga tidsperioder... Lite märkligt, ska köra Synarela spray i bara fem till sju dagar!?! O sen stimulering som vanligt. Känns som ngn slags variant el mellanting mellan långt o kort protokoll? Är ju novis på detta så svårt veta. Min koordinator är på semester tror jag, har inte svarat på mejl på en hel vecka... Ger henne denna vecka också sen måste jag nog mejla ngn annan där o berätta att vi vill lägga behandlingen redan i augusti. Jaja, det löser sig nog.


    Superfurry skrev 2016-07-18 11:21:22 följande:

    Mycket nedslagen nu. Kliniken ringde för två timmar sedan, alla tre ägg blev befruktade men de delade sig inte. Så där står vi igen misslyckad försök. Jag känner mig inte ledsen eller arg bara tom.

    Nya tag nu inför vår 3:e och sista försök i 3 packs. Känns inte så hoppfull med dessa resultat. Få ägg och de delar inte sig. Googlat runt och det verkar inte vara så vanligt, så varför råkar vi ut för detta igen?

    Suck.


  • aag89

    Hej hej! Hoppar in jag med. Jag har ingen erfarenhet ännu men har en planerad ivf i augusti på Sahlgrenska känns som en evighet dit.. Vi har försökt i lite mer än två år och nu kanske äntligen det plusar med lite hjälp på traven.

Svar på tråden Fler som gör IVF nu i juli och vill följas åt?