• Handelstanken

    Ilsken av mkt datortid?

    Vi bryter av då det kan bli för mkt med skärmarna så de får göra annat.
    Hörde något i Kunskapskanalen om ilska också, hittar inget på nätet, men kan tänka mig det då de inte alltid är lugna.

  • Svar på tråden Ilsken av mkt datortid?
  • gahadas

    Klart barn kan bli arga. Ibland för att de tvingas därifrån, ibland på lagkamrater i onlinespel osv.

    När jag var riktigt liten så var regeln att jag skulle vara ute lika mycket som jag satt framför skärmen. Efter jag var ca 11-12 år så fixade jag det själv. 

    Den viktigaste regeln för föräldrar att komma ihåg:
    Alla spel inte går att pausa!

  • Handelstanken
    gahadas skrev 2016-07-12 22:41:50 följande:
    Klart barn kan bli arga. Ibland för att de tvingas därifrån, ibland på lagkamrater i onlinespel osv.

    När jag var riktigt liten så var regeln att jag skulle vara ute lika mycket som jag satt framför skärmen. Efter jag var ca 11-12 år så fixade jag det själv. 

    Den viktigaste regeln för föräldrar att komma ihåg:
    Alla spel inte går att pausa!
    Dom lär sig av oss som jobbar med skärmen
  • Pentra

    Det finns information om detta på nätet, men det underlättar att man vet vad man letar efter. ... Överdriven konsumtion av TV-skärmsmedia; dvs. som inte balanseras upp med fysisk aktivitet, natur och naturliga och verkliga ting; ger människan skador. Man drabbas då alltmer med tiden av medvetandeurarmning och en medvetandeförtvining och en smygande nedskrivning av hjärnan, där faktiskt en hjärnreduceringsprocess följer. I dessa spår drabbas man så även av viktökning och av okontrollerbar aggressivitet, vilket då följs av en långsam förlust av förståndet. Och, ju yngre man är desto känsligare är man rent generellt. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Handelstanken
    Pentra skrev 2016-07-13 00:30:55 följande:
    Det finns information om detta på nätet, men det underlättar att man vet vad man letar efter. ... Överdriven konsumtion av TV-skärmsmedia; dvs. som inte balanseras upp med fysisk aktivitet, natur och naturliga och verkliga ting; ger människan skador. Man drabbas då alltmer med tiden av medvetandeurarmning och en medvetandeförtvining och en smygande nedskrivning av hjärnan, där faktiskt en hjärnreduceringsprocess följer. I dessa spår drabbas man så även av viktökning och av okontrollerbar aggressivitet, vilket då följs av en långsam förlust av förståndet. Och, ju yngre man är desto känsligare är man rent generellt. ... Med vänlig hälsning, Pentra
    Länk?
  • Pentra
    Handelstanken skrev 2016-07-13 00:36:09 följande:
    Länk?

    Ett axplock => www.focus.de/gesundheit/ratgeber/gehirn/tid-27059/forschung-und-technik-medizin-wir-sind-bereits-digital-dement_aid_789350.html ... www.tagesanzeiger.ch/digital/internet/Es-besteht-die-Gefahr-dass-Kinder-dumm-dick-und-aggressiv-werden/story/12425157 ... www.droemer-knaur.de/ebooks/7783038/digitale-demenz ... newsvoice.se/2015/03/03/tysk-hjarnforskare-internet-och-surfplattor-forstor-barnens-hjarna/ ... www.20min.ch/schweiz/news/story/12238722 ... www.zeit-fragen.ch/index.php ... www.psychologytoday.com/blog/mental-wealth/201402/gray-matters-too-much-screen-time-damages-the-brain ... ... Med vänlig hälsning, Pentra
Svar på tråden Ilsken av mkt datortid?