• Äldre 13 Jul 20:29
    1281 visningar
    3 svar
    3
    1281

    Kommunikationshjälp

    Min son är 2 år gammal och har två kromosomavvikelser, de är väldigt svårt att säga vad han "har" än så länge men han har troligen iaf minst en måttlig utvecklingsstörning och lite små drag av autism (för sen i utvecklingen för att utredas för dessa)

    Han är sen i motoriken och håller på att lära sig gå nu men det största problemet just nu är hans komunikation. Det känns verkligen som vi står helt stilla...

    Vår logoped har sagt åt oss att tex visa en blöja för han innan blöjbyte eller tex en sked straxt innan maten. Men de känns ändå inte som han går vidare...

    Känns som jag behöver råd o erfarenheter från nån annan förälder.

    Var ert barn nästan helt sin egen som små men idag kan man fråga lite enklare frågor? Menar inte att han ska svara men man iaf ska förstå varandra något. Vi föräldrar vet ju vad han vill men ändå saknar jag en kontakt med han.

    Drömmen idag är att han tex ska kunna titta på lampan när man frågar: "var är lampan?"

    Blev kanske lite rörigt skrivet, men jag hoppas ni förstår. Hoppas nån kan ge mig lite hopp och kanske råd, för känns liten botten just nu så som de känns i perioder som funkisförälder.

    Ska även skriva att vi gått TAKK men han är inte de minsta intresserad.

  • Svar på tråden Kommunikationshjälp
  • Äldre 13 Jul 21:11
    #1

    Puffar

  • Äldre 23 Jul 20:06
    #2
    +1

    Har inte varit i samma situation. Men skriver en tanke så din tråd blir puffad, för jag vet hur bra det kan kännas hitta någon att "ventilera" med.

    Jag tänker att kommunikation för en del "vanliga" barn börjar som så att dom samlar på sig massa ord innan dom börjar härmas och ge svar. Kanske är det så för ditt barn med att han just nu "samlar".

    Finns det något barnet tycker extra mycket om? Glass eller något gosedjur? Försök med det, att benämna och peka och busa och leka.

    Jag vet att det finns många på facebook som har stor erfarenhet av just den språkliga-biten. En grupp heter "språklek - tips och trix" eller något liknande och den tycker jag är väldigt bra. Aldrig sätt några otrevligheter och admin är jätterar.

  • Äldre 11 Sep 12:02
    #3

    Kompisars pojke har autism och medelsvår utvecklingsstörning. Han hade inget språk tills han var ca 4 men är nu jätteduktig på att förmedla sig med bilder. Han har en pärm som han använder och föräldrarna har tränat honom enligt PECS. Många gånger kan talat språk vara för flyktigt, en bild kan man titta på om och om igen och det kräver mindre motorik att visa en bild än artikulera ordet. Det är jättebra om man som vuxen "språkbadar" barnet i bilder för det krävs många exponeringar innan barn själva använder ord aktivt. Om ni inte får något bildprogram från habiliteringen så kan man trycka ut från tex www.bildstod.se

Svar på tråden Kommunikationshjälp