• Mytilio

    uppföljning efter abort, positivt gravtest

    Idag har jag uppföljning efter min abort. Jag har precis tagit ett gravtest och en barnmorska ska ringa mig idag.
    Testet visade positivt, ett relativt svagt streck - men ett streck är ett streck. Jag blöder ju fortfarande efter 4 veckor så det är kanske inte så överraskande. Är bara orolig att jag ska behöva göra en skrapning. Har inga andra gravidsymtom längre (förutom trötthet - men jag tror den kan bero på blodbrist), och hormonerna verkar inte påverka mig lika mycket som för en vecka sen.
    Någon som varit med om detta? Vad händer nu?

    Vet att det bara är att vänta och se tills hon ringer...men mitt huvud har redan snurrat igång.

  • Svar på tråden uppföljning efter abort, positivt gravtest
  • Carambolan

    Ni bokar troligen tid för efterkontroll där du får komma in och göra vul.

  • Mytilio

    Okej tack, låter ju rimligt.
    Inatt var jag så orolig för hur det skulle kännas att se ett neg test, är livrädd för att ångra mitt beslut. Känns som detta aldrig kommer att ta slut.

  • Maddi

    De kan ta flera veckor innan hormonerna gått ur kroppen och det var ett svagt streck, så då är de ju på rätt väg.

  • Mytilio

    Ja, det kan ju vara olika utfall..
    Nu fick jag tid för skrapning imorn kl.8.
    Någon som gjort det? Någon man behöver oroa sig över..?

  • Maddi
    Mytilio skrev 2016-07-14 12:34:01 följande:

    Ja, det kan ju vara olika utfall..
    Nu fick jag tid för skrapning imorn kl.8.
    Någon som gjort det? Någon man behöver oroa sig över..?


    Jag fick missfall och skrapning. Man sövs, vakar och går hem sen. Lite ont hade jag efteråt.
  • Mytilio
    Maddi skrev 2016-07-14 13:07:17 följande:
    Jag fick missfall och skrapning. Man sövs, vakar och går hem sen. Lite ont hade jag efteråt.
    Okej! Hur länge blödde du?
    Och ont på vilket sätt? Som mensvärk eller värre?
  • terfje

    Skrapning är inte farligt om man jämför med titthålskirurgi att ta bort en äggledare.

  • Anonym v6

    Jag gjorde en medicinsk abort i v.6 för va en månad sedan. Hade en svinjobbig abort dag med kräkningar, aborten ville inte igång och extrema smärtor, vilka även fortsatte efter. En vecka efter aborten fick jag åka in akut och göra en skrapning pga akuta blödningar, innan det mådde jag skit. Hade ont, mådde illa, svimmade osv. Efter jag vaknade upp ut narkosen hade jag lite ont i huvet, ont i halsen (efter tub vid sövning) och i nacken (även det sövningsrelaterat) och var trött men mådde SÅ bra om man jämför med tidigare. Blev sjukskriven en vecka pga stor blodförlust men mådde snabbt väldigt bra igen och kunde gå tillbaka till arbete 5 dagar senare (jobbar inom vården). Kan även tillägga att jag inte blödig en droppe efter jag gjorde skrapningsteknisk, hade mörka flytningar i två dagar bara. Hade jag fått välja idag hade jag gjort skrapningen direkt, så mycket bättre än den medicinska. Lycka till, hoppas det går lika bra för dig!

  • Mytilio
    Anonym v6 skrev 2016-07-14 15:54:10 följande:

    Jag gjorde en medicinsk abort i v.6 för va en månad sedan. Hade en svinjobbig abort dag med kräkningar, aborten ville inte igång och extrema smärtor, vilka även fortsatte efter. En vecka efter aborten fick jag åka in akut och göra en skrapning pga akuta blödningar, innan det mådde jag skit. Hade ont, mådde illa, svimmade osv. Efter jag vaknade upp ut narkosen hade jag lite ont i huvet, ont i halsen (efter tub vid sövning) och i nacken (även det sövningsrelaterat) och var trött men mådde SÅ bra om man jämför med tidigare. Blev sjukskriven en vecka pga stor blodförlust men mådde snabbt väldigt bra igen och kunde gå tillbaka till arbete 5 dagar senare (jobbar inom vården). Kan även tillägga att jag inte blödig en droppe efter jag gjorde skrapningsteknisk, hade mörka flytningar i två dagar bara. Hade jag fått välja idag hade jag gjort skrapningen direkt, så mycket bättre än den medicinska. Lycka till, hoppas det går lika bra för dig!


    Tack för din berättelse! Skönt att det blev bättre för dig. Hoppas på att det ska gå bra imorgon. Har inte så stora besvär nu, men blödningar och sammandragningar/värk varje kväll! Och så den ständiga påminnelsen om att det handlar om en abort, börjar fresta på psyket.
  • Mytilio
    terfje skrev 2016-07-14 15:51:26 följande:

    Skrapning är inte farligt om man jämför med titthålskirurgi att ta bort en äggledare.


    Ja det finns ju alltid värre saker. Tänker att själva med. aborten jag gjorde var mer smärtsam än vad detta kommer bli...om allt går som det ska...*no jinx*
  • Anonym (?)
    terfje skrev 2016-07-14 15:51:26 följande:

    Skrapning är inte farligt om man jämför med titthålskirurgi att ta bort en äggledare.


    Eller om man jämför med att hugga av sig armen.

    ...varför ens skriva sånt här?
  • terfje
    Anonym (?) skrev 2016-07-15 17:02:06 följande:

    Eller om man jämför med att hugga av sig armen.

    ...varför ens skriva sånt här?


    Förlåt om mitt inlägg irriterade dig. Vad jag menade var att en skrapning inte gör ont efteråt det gjorde titthålsoperationen. Jag har gjort två skrapningar och har mått bra efteråt ,bara lite kvar varande blödning i en till två veckor.
  • Mytilio

    En liten uppdatering! Idag har jag gjort skrapningen, allt har gått bra. Det enda som kändes läskigt var eg att bli sövd då jag aldrig blivit det tidigare. Men hade bara ont en stund direkt efter, nu efter typ 7tim har jag inte ont och blöder knappt någonting. Puh! Skönt att det är gjort.

Svar på tråden uppföljning efter abort, positivt gravtest