• Anonym (Ledsen)

    Fången i mitt egna hem :(

    Behöver egentligen bara skriva av mig, jag är 19 år, gick nyligen ur gymnasiet. Har en sån oerhörd press hemifrån, på att bli läkare. Det är ngt jag absolut kan tänka studera men just nu känner jag att jag vill ta en paus från studierna, resa och bara leva helt enkelt. Men jag kan inte. Jag är "fången" i mitt hem som jag vantrivs mer och mer i, min pappa låter mig knappt göra någonting. Måste alltid fråga honom ifall jag får gå ut och t.ex klubba eller träffa vänner, ofta blir det ett nej då han anser att en gång i veckan räcker. (Jag är 19 år!!!!) jag får inte heller ha kille och jag måste ofta rättfärdiga de få roliga stunderna jag har med att städa en massa hemma.

    Jag har på sista tiden "vaknat" och insett att detta liv inte är normalt, jag vågar inte ta upp detta med pappa då han lätt blir arg och då tar till våld mot mig.

    (En gång tog jag upp ett förslag att alla diskar efter sig istället för att jag diskar efter mamma och pappa, slutade med att han tog min mobil i 2 veckor.)

    Jag har tagit upp det med mamma, men hon går direkt till pappa och så "tystas" jag. Jag hålls tyst. Mina föräldrar snackar skit om mig till varandra och till mina syskon, kallar mig lat, bortskämd och smutsig bland annat. Mår jättedåligt . Jag måste härifrån och det fort.

    Idag t.ex skulle jag träffa min bästa vän, mamma sa ja, men pappa sa nej. Så var tvungen att sitta ensam hemma tills pappa kom hem, då hade han köpt med pizza, antagligen skuldkänslor. Senare ikväll vill han prata med mig, om vad vet jag inte, säkert hur jag förändrats och blivit en dålig tjej.

    Problemet är att jag vill leva nu medan jag är ung, inte studera direkt och sen jobba. Jag har inte sökt in ngnstans nu till hösten men måste nog till våren om det fortsätter såhär( dvs i annan ort) (får inte heller flytta hemifrån utan att studera). Jag känner mig fångad och sviken, speciellt av min mamma. Vet inte var jag ska vända mig. Behövde bara skriva av mig, finns det ngn man kan prata med om detta? Utåt ler jag och vår familj är "idealfamiljen" men inombords finns just nu bara mörker :(

  • Svar på tråden Fången i mitt egna hem :(
  • Anonym (Annan ort)

    Skulle nog helt enkelt göra det du är inne på, sök studier på annan ort. Då kommer du hemifrån och därefter har du större frihet att leva som du vill. Ta en paus från studierna efter du kommit in och res osv
    Vad tänker du göra i höst om du inte sökt utbildning nu?

  • Anonym (Nej)

    Du har rätt i att detta liv inte är normalt. Du måste tyvärr komma hemifrån. Dom kan ju inte hindra dig att flytta om du vill det.

    Tar pappa till våld mot dig så tycker jag att det skall anmälas. Ha på mobilen på inspelningen när du tror att det kommer att hända något så att det finns bevis. Har du syskon som kan stödja dig?

  • Alessia

    Du är myndig och får därmed leva ditt liv efter egen önskan. Kommer din familj från en annan kultur eftersom du är så hårt hållen och dina föräldrar verkar så bestraffande? Sök studieplats så långt från ditt föräldrahem som möjligt.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Annan ort) skrev 2016-07-15 22:06:13 följande:

    Skulle nog helt enkelt göra det du är inne på, sök studier på annan ort. Då kommer du hemifrån och därefter har du större frihet att leva som du vill. Ta en paus från studierna efter du kommit in och res osv

    Vad tänker du göra i höst om du inte sökt utbildning nu?


    Ja det får nog bli så, nu till hösten vet jag inte. Panik bara jag tänker på det, får försöka hitta ett jobb med långa dagar
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Nej) skrev 2016-07-15 22:25:30 följande:

    Du har rätt i att detta liv inte är normalt. Du måste tyvärr komma hemifrån. Dom kan ju inte hindra dig att flytta om du vill det.

    Tar pappa till våld mot dig så tycker jag att det skall anmälas. Ha på mobilen på inspelningen när du tror att det kommer att hända något så att det finns bevis. Har du syskon som kan stödja dig?


    Jag kommer endast få flytta om jag studerar, vilket jag får se till att göra till våren. Min pappa är farlig, kan inte bara "flytta" och skulle jag anmäla honom skulle han 100% komma efter mig senare. Jag har tre småsyskon, den äldsta funkar som stöd
  • Anonym (Ledsen)
    Alessia skrev 2016-07-15 22:31:42 följande:

    Du är myndig och får därmed leva ditt liv efter egen önskan. Kommer din familj från en annan kultur eftersom du är så hårt hållen och dina föräldrar verkar så bestraffande? Sök studieplats så långt från ditt föräldrahem som möjligt.


    Jag önskar det var så för mig. Min mamma är svensk, pappa är den från en annan kultur.

    Ja, det är väl enda vägen ut ur detta helvete :(
  • Söder73

    Men du måste komma därifrån NU! Du kan inte leva såhär! Eftersom du utsätts för våld har du rätt att få komma till en kvinnojour, de ordnar tillfälligt boende till dig. Sen söker du jobb och fixar ett eget boende. Din pappa har inte laglig rätt att bestämma över dig längre och han har ABSOLUT inte rätt att slå dig!

  • Anonym (Tanja)

    Ring till kvinnojuoren ,sök hjälp.Du måste flytta hemifrån så fort som möjligt.Du är vuxen,din pappa bestämmer inte över dig.

  • Anonym (..)

    Du förlorar inget på att inte springa runt på stan.

    Din far försöker skydda dig men våld har han ingen rätt att ta till. Försök att prata med honom om det.

    Studera, jobba, gifta sig, skaffa barn och uppfostra sina barn att göra detsamma är rätt väg. Gärna i den ordningen.

    Vad som inte är meningen är att vi ska springa på klubbar,, supa skallen av oss, ha sex höger vänster, få lite könssjukd, vara otrogna, skilja oss efter några år, leva med sorg eller ångest över våra val, skita i att uppfostra barnen för att dom sedan ska gå i samma spår.

    Hedra din far och mor, för att det ska gå dig väl. Det finns en mening även om du inte förstår den och även om du får lida en tid så är det kanske för det bästa.

    Du slipper göra dom där misstagen som många tjejer gör idag.

    Jag understryker att våld är inte okej men att anmäla är inte heller rätt väg såvida det inte är grovt våld.

  • Anonym (Duff)

    Exakt vad är det som hindrar dej att packa väskan och dra? Det mesta löser sej på vägen om man vågar ta första steget.

Svar på tråden Fången i mitt egna hem :(