• malintherese01

    Vad räknas som "stora tvillingar" ?

    Vårt senaste ultraljud sa dom "ja detta är två stora bebisar" . (Var då i v. 33) dom vägde då 2.1 och 2 kg.

    Han menade på att dom följde kurvan som en singelgraviditet, och tvilingar brukar väl ligga lite under kurvan..

    Men betyder detta att jag kommer få väldigt stora bebisar om jag går nästan hela tiden ut? Vad har era vägt?

    Mina två flickor har vägt 3.455 och 3030 när dom kommit ut och då gick jag över tiden med båda.

  • Svar på tråden Vad räknas som "stora tvillingar" ?
  • Gabriella89

    Min ena vägde 2000g o andra 3105 och föddes i vecka 37+0. En långt under kurvan alltså. När jag var gravid var det en kvinna i samma lilla stad jag bor i som fick hela tiden ut och fick två på nästan 4 kg. Kan tänka mig att dina ligger kring 3 och 3,5 ? Sa de något om beräknad födelsevikt ?

  • malintherese01
    Gabriella89 skrev 2016-07-16 19:46:14 följande:

    Min ena vägde 2000g o andra 3105 och föddes i vecka 37+0. En långt under kurvan alltså. När jag var gravid var det en kvinna i samma lilla stad jag bor i som fick hela tiden ut och fick två på nästan 4 kg. Kan tänka mig att dina ligger kring 3 och 3,5 ? Sa de något om beräknad födelsevikt ?


    Är det som skrämmer mig om dom blir så stora när det är två stycken som ska ut :/

    Nej dom har aldrig sagt nåt om nån beräknad födelsevikt till oss.. Gjorde dom det till dig?

    Ja det var ju lite skillnad på storlek :) mådde minstingen bra trots liten vikt när hon/han kom ut?

    Tack för ditt svar :)
  • MissJL

    Mina vägde 3.0 kg o 3.1 kg när dom kom i v 38 :) Bm tyckte att mina små pluttar var stora!

  • Gabriella89

    Den kvinnan födde sina vaginalt. Jag har själv fört min tredje pojke vaginalt på 4305g. Är en ute så åker nästa vägen ut, hävdar det jag sett och hört. Jag tror inte du behöver vara orolig, inte pgr av vikten.

    Ja dom gav oss en beräknad födelsevikt. Utifrån de mått de fick. Minstingen skulle vägt betydligt mer enligt beräkningarna men ut kom den lille benige pojken. Vi skulle in på Neonatalavd men där va fullt sa dom till oss (jag förmodar att vi hade fått byta sjukhus om det verkligen behövts). Han försökte hitta mitt bröst när han kom upp till mig, låg på min mage och kravlade sig upp och började suga, mycket stark och pigg!!! Båda hade gulsot och fick sola några timmar sen behövdes det inte mer. Båda behövde extra tillägg förutom bröstmjölken. Annars var det som vanligt, men behövde vara mer uppmärksam på viktuppgång / nedgång.

    Jag tror inte dina tvillingar kommer väga mer än dina enligar gjorde.

    Det var så lite. Det är så spännande. :)

  • malintherese01
    MissJL skrev 2016-07-16 20:11:46 följande:

    Mina vägde 3.0 kg o 3.1 kg när dom kom i v 38 :) Bm tyckte att mina små pluttar var stora!


    Ja det är runt den vikten mina förra barn har vägt , så skräms lite av tanken på "stora barn" :p

    Startade din förlossning naturligt, och får jag fråga hur lång tid det tog? :)
  • malintherese01
    Gabriella89 skrev 2016-07-16 20:12:03 följande:

    Den kvinnan födde sina vaginalt. Jag har själv fört min tredje pojke vaginalt på 4305g. Är en ute så åker nästa vägen ut, hävdar det jag sett och hört. Jag tror inte du behöver vara orolig, inte pgr av vikten.

    Ja dom gav oss en beräknad födelsevikt. Utifrån de mått de fick. Minstingen skulle vägt betydligt mer enligt beräkningarna men ut kom den lille benige pojken. Vi skulle in på Neonatalavd men där va fullt sa dom till oss (jag förmodar att vi hade fått byta sjukhus om det verkligen behövts). Han försökte hitta mitt bröst när han kom upp till mig, låg på min mage och kravlade sig upp och började suga, mycket stark och pigg!!! Båda hade gulsot och fick sola några timmar sen behövdes det inte mer. Båda behövde extra tillägg förutom bröstmjölken. Annars var det som vanligt, men behövde vara mer uppmärksam på viktuppgång / nedgång.

    Jag tror inte dina tvillingar kommer väga mer än dina enligar gjorde.

    Det var så lite. Det är så spännande. :)


    Vad skönt att han mådde så pass bra! :)

    Jag är i vecka 34+5 idag och är mest soffliggandes då jag har så otroligt ont överallt och är väldigt stor. Så jag klagar ju inte om dom vill ut tidigare :/

    Får jag fråga hur lång tid din förlossning tog?
  • MissJL
    malintherese01 skrev 2016-07-16 20:19:17 följande:

    Ja det är runt den vikten mina förra barn har vägt , så skräms lite av tanken på "stora barn" :p

    Startade din förlossning naturligt, och får jag fråga hur lång tid det tog? :)


    Det blev ett planerat snitt i v 38 eftersom tvilling 1 satt i säte o risken var stor att tvilling 2 skulle hamna i tvärläge.. Hoppas allt går bra för er! Och att du får föda vaginalt om du vill, det hade jag verkligen önskat mig själv...
  • malintherese01
    MissJL skrev 2016-07-16 20:24:30 följande:

    Det blev ett planerat snitt i v 38 eftersom tvilling 1 satt i säte o risken var stor att tvilling 2 skulle hamna i tvärläge.. Hoppas allt går bra för er! Och att du får föda vaginalt om du vill, det hade jag verkligen önskat mig själv...


    Tack :)

    Ja planen är att föda vaginalt, de har jag gjort med mina andra.. och tvilling 1 har legat med huvud ner i flera veckor nu så jag hoppss att han inte vänder sig :)

    Efter kejsarsnittet , tar det lång tid innan man "klarar av" barnen ordentligt?
  • MissJL
    malintherese01 skrev 2016-07-16 20:29:42 följande:

    Tack :)

    Ja planen är att föda vaginalt, de har jag gjort med mina andra.. och tvilling 1 har legat med huvud ner i flera veckor nu så jag hoppss att han inte vänder sig :)

    Efter kejsarsnittet , tar det lång tid innan man "klarar av" barnen ordentligt?


    Dagen efter snittet satt jag skräddare i sängen o dubbelammade ;) Jag kunde ta hand om barnen dagarna efter snittet. Läkte jättebra!
  • Gabriella89

    Åh jag minns den tyngden och värken man kände i kroppen. Väntar nummer fyra nu men är bara i vecka 22 :)

    Jag fick planerat snitt med tvillingar då båda satt i säte.

    Lycka till !


    malintherese01 skrev 2016-07-16 20:21:16 följande:

    Vad skönt att han mådde så pass bra! :)

    Jag är i vecka 34+5 idag och är mest soffliggandes då jag har så otroligt ont överallt och är väldigt stor. Så jag klagar ju inte om dom vill ut tidigare :/

    Får jag fråga hur lång tid din förlossning tog?


  • LFF

    Hej TS,

    Gissar att dina tvillingar är ute nu :) När kom de och hur stora var de? Mina killar räknades som hyfsat stora, ungefär som en normal enlingsgraviditet fast med två. De kom ut och vägde 3,2 och 3,3kg och var 51 respektive 52cm långa.

Svar på tråden Vad räknas som "stora tvillingar" ?