• Alvesmamma11

    Maktlös. min son är utåtagerande och bryr sig inte om något man säger

    Hej.

    (Långt meddelande men behövde skriva av mig och försöka förklara hur det ser ut så ni kan få en ungefärlig bild även om det finns en miljon mer saker att berätta om. Hoppas ni orkar läsa för jag är i behov av råd och stöd)

    Min son är 8 år och utreds just nu på bup för adhd. Han har sedan han varit liten alltid haft svårt att hantera känslor och ilska är den känslan som alltid legat närmast till hands för honom. Han har sedan 3-4 års ålder fått såna utbrott att han slåss och skriker.

    Detta har fram till i vintras alltid bara varit hemma på mig. Nu slåss han och härjar i skolan också och har under förra terminen inte gjort något direkt i skolan utan de har satt in en assistent till honom och jobbat med att parera hans utbrott. Han ger sig på sina klasskamrater och lärare samt oss här hemma. Nu på sista tiden har hans utbrott eskalerat och han blir svårare att kontrollera. Han är nonchalant och hånskrattar åt en när man blir ledsen. Han slåss hårt och när man försöker få honom att gå in på rummet för att lugna ner sig sliter han i dörren eller slår sönder sina saker. Han har också stått och balanserat ut genom fönstret och säger att han inte vill leva eller att han ska döda oss. Min sambo är den som får ta mest fula ord från honom där han ofta säger att han inte vill att han ska bo med oss fast han alltid vill det när han är på bra humör.

    Han får tunnelseende när han blir arg och går inte att hejda. Han kan inte heller stoppa sig själv utan det eskalerar till det extrema.

    Detta sker när han inte får som han vill eller när något inte blir som han tänkt det. Man måste förbereda honom på vad som händer. Ex. Nu är datatiden slut om 10 min osv. Han är duktig i skolan och snabb lärd med känns omotiverad till livet och han saknar helt intressen. Han har väldigt svårt för vänskapsrelationer och har svårt att läsa av sociala koder. Han är urgullig när han är på bra humör och man försöker va tydlig med vad som förväntas av honom och hur det fungerar i en familj. Men han förvandlas till det värsta när minsta motgång kommer.

    Ex så slog han sönder sitt rum och slogs och härjade för att jag en dag inte hade grädde till pannkakan. en annan gång ringde grannarna polisen för att de va så livat från vår lägenhet då han fått utbrott över att han inte va nöjd med överraskningskortet han fick på belöningssystemet ormen.

    Vi hamna i utredning hos soc för att han gick runt och sa att i slog honom hemma vilket vi aldrig gjort. Ibland behöver man fysiskt flytta in honom på rummet men vi skulle aldrig skada honom. Han skriker rakt ut att man slår honom om man bara nuddar honom. Plus att han är stark och man måste hindra honom från att slå oss. han säger också att skolan slår honom och hans kompisar gör det. Jag passa på att fråga om kontaktfamilj när soc va på möte.

    Min son upplevs aldrig som speciellt glad. Han är rädd att prova nya saker och det känns ibland som att han måste skapa bråk och han säger ofta när han är arg att han inte bryr sig om andra eller struntar i vad mån säger och gör som han vill. Man kan efter utbrott samtala med honom men de känns inte som han kan relatera eller bryr sig om vad man säger för de blir likadant två minuter senare. Känns som jag provat alla sätt och igår när det var extremt bråkigt hela dagen sa jag till honom att han inte kan förvänta sig att man vill göra saker för honom eller att han inte behöver tjata om att han ska ha saker osv när han inte kan göra de man ber honom om. Blir tyvärr mycket bestraffningar men berömmer mycket när han gör bra saker osv också. Känner mig helt slutkörd och jag orkar inte hålla ihop mig själv helmer. Inatt fick han åka till mormor och morfar för jag bara grät hela tiden och orkade inte mer något han tyckte va jätteroligt och va riktigt elak.

    Känns hemskt att säga att jag bävar över att han ska komma hem och jag vet inte längre vad jag ska göra. Jag älskar honom men avskyr hans beteenden när han är såhär. Jag vet att jag måste bli mer konsekvent men de är också svårt när man vet hur det kommer eskalera in till bråk. Försöker ha rutiner och regler men nu funkar iget alls.

    Någon som känner igen sig? Har råd och tips eller bara orkat läsa allt och kan skriva några uppmuntrande ord. Mina batterier är slutkörd och jag vet inte hur jag ska ladda upp de igen när man går i en så destruktiv miljö hela dagarna.

  • Svar på tråden Maktlös. min son är utåtagerande och bryr sig inte om något man säger
  • SockpuppetSweetiepie

    Känner igen detta från min systers barn. Det jag reagerat på hos henne är att hon helt gått upp i att sonen mår dåligt och lite grann givit upp. Mamman tar stryk från sitt eget barn och efteråt sitter de och pratar ut och pojken gråter. Han skrämmer och slår sitt småsyskon också. Jag har ALDRIG hört honom behöva säga förlåt eller få någon slags konsekvens av det han gör. Istället går hon all in när han har sina utbrott, försöker prata, skälla, resonera. Efteråt är alla så slut så de bara släpper det.

    Det är otroligt svårt för min syster och jag dömer henne inte. Men utifrån kan man tycka att hur dåligt pojken än mår så blir inget bättre av att bara skyfflas under mattan. Min syster är separerad och är övertygad om att pojken är känslig och sorgsen pga detta. Det absurda är att han alltid haft sånt för sig och hon verkar inte se att det enda som förändrats är att han är starkare.

    Så jag undrar vad ni gör efteråt? Om han nu inte lyssnar på resonemang eller förändrar sitt beteende kanske ni gör fel? Vad händer om han får ett gammalt hederligt straff EFTER han lugnat ner sig? Inget tv-spel i en vecka, indragen veckopeng etc? Såklart inte det bästa men kanske blir det då så tydligt att han ser vad för dåligt som händer HONOM när han får utbrott. Lära in ett annat beteende helt enkelt.

    Man får faktiskt inte glömma att barn går igenom allt möjligt och de flesta slår ändå inte sin mamma. Så att hela tiden leta ursäkter medan alla andra i familjen mår dåligt är nog att göra alla en otjänst.

  • Charlotte N

    Vad jobbigt för er alla TS! Be BUP om hjälp. Kräv om ni måste. Det kan bli bättre men ni måste ju få hjälp och stöd. Vad bra att mormor och morfar kan rycka in lite.

  • Alvesmamma11
    SockpuppetSweetiepie skrev 2016-07-17 13:50:40 följande:

    Känner igen detta från min systers barn. Det jag reagerat på hos henne är att hon helt gått upp i att sonen mår dåligt och lite grann givit upp. Mamman tar stryk från sitt eget barn och efteråt sitter de och pratar ut och pojken gråter. Han skrämmer och slår sitt småsyskon också. Jag har ALDRIG hört honom behöva säga förlåt eller få någon slags konsekvens av det han gör. Istället går hon all in när han har sina utbrott, försöker prata, skälla, resonera. Efteråt är alla så slut så de bara släpper det.

    Det är otroligt svårt för min syster och jag dömer henne inte. Men utifrån kan man tycka att hur dåligt pojken än mår så blir inget bättre av att bara skyfflas under mattan. Min syster är separerad och är övertygad om att pojken är känslig och sorgsen pga detta. Det absurda är att han alltid haft sånt för sig och hon verkar inte se att det enda som förändrats är att han är starkare.

    Så jag undrar vad ni gör efteråt? Om han nu inte lyssnar på resonemang eller förändrar sitt beteende kanske ni gör fel? Vad händer om han får ett gammalt hederligt straff EFTER han lugnat ner sig? Inget tv-spel i en vecka, indragen veckopeng etc? Såklart inte det bästa men kanske blir det då så tydligt att han ser vad för dåligt som händer HONOM när han får utbrott. Lära in ett annat beteende helt enkelt.

    Man får faktiskt inte glömma att barn går igenom allt möjligt och de flesta slår ändå inte sin mamma. Så att hela tiden leta ursäkter medan alla andra i familjen mår dåligt är nog att göra alla en otjänst.


    Vi drar in datatiden. Tv.tid. veckopeng osv. Han ber ofta om ursäkt efteråt men fortsätter på samma vis direkt efter. Han får konsekvenser men de biter inte direkt längre. Det är svårt att prata med honom för han lyssnar i två minuter sen orkar han inte mer. Han vet aldrig varför de blir som det blir. Känns inte som han kämpar så mycket för att ändra på vissa beteenden eller att han inte förstår att de är han som skapar att de blir tjat osv. Nu satt jag precis med honom där han fick sätta ord på hur han skulle vilja ha det och försökte kompromissa nya regler och rutiner så han får känna sig delaktig. Får se om det hjälper
  • Alvesmamma11
    Anna74a skrev 2016-07-17 15:21:03 följande:

    Har du testat att påverka genom kosten?


    Har inte gjort det för han är så kräsen gällande mat. Försöker hålla igen med för mycket socker
  • Amak

    Är det möjligt att försöka vara ointresserad och nollställd när han får sina utbrott? Att inte göda det med uppmärksamhet. Bara värja sig från slag och hålla fast armarna om han försöker slå men inte reagera med känslor eller kommunikation? Att sedan inte prata om det med honom heller.

    Istället ge kommunikation och engagemang när han är normal. Så fort han börjar jag upp sig liksom tappa intresset.

    Han vinner något på sitt beteende och det handlar ofta om att få kontakt och bli sedd. Men han mår ändå inte bättre av att bli sedd på det här viset.

  • Gabriella89

    Att ge ett barn med en funktionsnedsättning en konsekvens för att han är impulsiv är helt fel väg att gå. Ditt barn har vant sig vid att misslyckas, låt honom lyckas. Se guldkornen. Att säga förlåt finns det inte alltid någon mening med då ditt barn är i affekt och inte kan styra sig själv och har ingen kontroll. Allt går i 190. Det enda som köns efteråt är skam över sig själv, att man är dålig och man känner sig ensam med de extrema känslorna som man inte förstår sig på. Hitta strategier innan det blir utbrott ! Långt innan. Se tecken så du kan gå in och stödja, hjälpa och vägleda. Affekter smittar och när du blir arg (vilket man blir, ibland mer ibland mindre) så smittar det över till barnet. Ditt barn exploderar ännu mer ! Var lugn, ta inte åt dig. Jag vill tipsa om låg affektivt bemötande där Bo heljskov har hjälp mig att behålla mitt lugn. Detta handlar inte om curling utan om att vägleda barnet med tydlighet och rimliga ramar. Jag har själv tvillingar en med ADHD och min näste utreds för autism. Jag vet att det känns tufft. Jag vet att man håller på att förlora förståndet ibland, det är okej.

    Ett tips är att kolla på klipp hur Bo hanterar våldsamt beteende som slag. Håll ALDRIG fast ! Håll i hans armar men följ hans rörelser (era armar imellan), han tappar kraften för det känns tungt.

    Kram på dig !

  • Charlotte N
    Gabriella89 skrev 2016-07-17 21:57:57 följande:

    Att ge ett barn med en funktionsnedsättning en konsekvens för att han är impulsiv är helt fel väg att gå. Ditt barn har vant sig vid att misslyckas, låt honom lyckas. Se guldkornen. Att säga förlåt finns det inte alltid någon mening med då ditt barn är i affekt och inte kan styra sig själv och har ingen kontroll. Allt går i 190. Det enda som köns efteråt är skam över sig själv, att man är dålig och man känner sig ensam med de extrema känslorna som man inte förstår sig på. Hitta strategier innan det blir utbrott ! Långt innan. Se tecken så du kan gå in och stödja, hjälpa och vägleda. Affekter smittar och när du blir arg (vilket man blir, ibland mer ibland mindre) så smittar det över till barnet. Ditt barn exploderar ännu mer ! Var lugn, ta inte åt dig. Jag vill tipsa om låg affektivt bemötande där Bo heljskov har hjälp mig att behålla mitt lugn. Detta handlar inte om curling utan om att vägleda barnet med tydlighet och rimliga ramar. Jag har själv tvillingar en med ADHD och min näste utreds för autism. Jag vet att det känns tufft. Jag vet att man håller på att förlora förståndet ibland, det är okej.

    Ett tips är att kolla på klipp hur Bo hanterar våldsamt beteende som slag. Håll ALDRIG fast ! Håll i hans armar men följ hans rörelser (era armar imellan), han tappar kraften för det känns tungt.

    Kram på dig !


    Håller helt med! Börja med att läsa boken, försök tillämpa metoderna och be även BUP om hjälp och stöd. Minimera situationer där han kan misslyckas, avled istället för att skälla och försök se det positiva.

    Om ni t.ex. är på ett museum och du vet att han kan springa omkring, peta på saker eller liknande behöver du förebygga. Ta honom kärleksfullt i handen redan innan ni går in, gå runt och prata tillsammans om det ni ser och avled med spännande saker om fokus hamnar tokigt. Ofta tycker jag man går in, barnet springer iväg och gör något dumt, man skäller eller tillrättavisar barnet. Då blir det en ond spiral. Barnet har misslyckats vilket skapar stress hos hen, barn vill lyckas. Stress gör att hjärnan fungerar dåligt och barnet har då inte förmågan att vända situationen. Det kanske reagerar med att fortsätta med samma sak, skratta, bråka eller det kan verka som om det inte bryr sig.

    Jag fattar ju att en sån här situation är ert minsta problem, det är bara ett exempel på hur man kan göra istället för att tillrättavisa barnet. Provade det själv häromdagen och det blev så mycket trevligare för alla!
  • SockpuppetSweetiepie

    Dock tycker jag man ska akta sig för att dra slutsatser utanför det som faktiskt händer. TS skriver inte att barnet känner ånger eller är ledsen efteråt. Mest uttråkad av samtalen. Samt att han skrattar när hon gråter. Det blir fel att till varje pris undvika att barnet känner skam när han kanske inte ens gör det.

    Tror också på lågaffektivt bemötande, som verkar ge bra resultat i stunden. Men att ett så stort barn skrattar åt sin mamma när hon gråter efter att han slagit henne är ett rejält problem som kommer bli större med åren. Det är ett problem som behöver en lösning snabbt. Förebygga bråk - javisst! Men i rena misshandelssituationer behövs också en väldigt tydlig gräns. För när han är 15 är han straffmyndig och världen kommer inte vara lågaffektiv.

  • sandy80

    Hej tycker ni verkar göra allt ni kan. Här kommer ett tipps som jag tror kan hjälpa din son, vet flera som gjort det och det har gjort underverk. Byt kost, ta bort gluten och mjölkprotein, socker. Skit trist men det funkar och ge extra omega 3. Se till att få special kost på skolan. Gör det nu !

Svar på tråden Maktlös. min son är utåtagerande och bryr sig inte om något man säger