• Von Ellsen

    Imogen

    Jag har fastnat för namnet Imogen nåt så in i bänken, samtidigt som jag har svårt att få det att kåta naturligt på svenska. Skulle vilja uttala det precis som det låter, alltså Imojen, eller eventuellt med ett sch-ljud, som Eugen. Eller kanske med i, Imoginn?

    Som sagt, svårt. Vad tycker folk, är det ett helt omöjligt namn att ge till en unge som bor i Sverige..?

  • Svar på tråden Imogen
  • cameleon

    Klart det inte är omöjligt men du kommer hela tiden att få rätta folk och förtydliga hur det uttalas och stavas.

    Min dotter som skall anlända om 8 dagar skall få namnet Cate, är beredd på att folk kommer skriva hennes namn med K och kanske också uttala det som det låter på svenska, Kate..

    Men jag gillar namnet skarpt så det blir det så :)


  • Von Ellsen

    Ja, det ser lite likt ut på när man ser stavningen, men det låter ju inte alls likt när man säger det. I Imogen är ju betoningen på e. ImojEEn. 

  • fluu

    Namnet i sig tycker jag är väldigt vackert, men tyvärr ganska hopplöst i Sverige. Vi hade det namnet i en pjäs när jag gick på gymnasiet och jag var den enda som visste hur det skulle uttalas eller stavas. Gillar du namnet jättemycket kan du ju alltid använda det som andranamn annars.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • blairw
    cameleon skrev 2016-07-18 19:30:48 följande:

    Klart det inte är omöjligt men du kommer hela tiden att få rätta folk och förtydliga hur det uttalas och stavas.

    Min dotter som skall anlända om 8 dagar skall få namnet Cate, är beredd på att folk kommer skriva hennes namn med K och kanske också uttala det som det låter på svenska, Kate..

    Men jag gillar namnet skarpt så det blir det så :)


    Får jag fråga, hur är det meningen att det ska uttalas? 
  • rabbes

    Det uttalas så här:



    G:et uttalas /d?/ enligt det internationella fonetiska alfabetet. Typ som det engelska uttalet för namn som James, George, Jennifer, Justin, osv. Det är dock ett ljud som inte finns på svenska och många svenskar kan inte ens höra att det är ett unikt ljud.

    Samma sak gäller /?/ ljudet som många svenskar uttalar som /?/ - ta till exempel engelska låneord så som chips, chilla och chatta. Finlandssvenskar kan däremot uttala det.

    Dock finns det många namn i Sverige så som Charlie, Jack och John som ändå är populära fastän svenskar uttalar dom fel. Så helt hopplöst behöver Imogen inte vara. Det är ett väldigt populärt namn i den engelsktalande världen just så om en 15-20 år när namnet kanske har varit med i ett par filmer och det finns några engelska kändisar som heter Imogen så kommer det kanske inte längre vara så hopplöst i Sverige längre - vem vet.

  • rabbes

    Oj vad dumt det blev nu, forumet visar inte de olika symbolerna för ljuden, de har ersatts med frågetecken. Hoppas att man kan förstå vad jag menar i alla fall.

Svar på tråden Imogen