• Äldre 18 Jul 14:15
    3316 visningar
    11 svar
    11
    3316

    Vän med en mördare?

    Om ni fick veta att någon ni känner/just träffat, på ett tämligen bestialiskt sätt, har mördat en annan människa skulle ni då kunna fortsätta vara vänner med denna individen? 


    Vi pratar alltså inte dråp utan regelrätt mord där gärningsmannen utdelat exempelvis 30 knivhugg, torterat, styckmördat, dränkt offret i bensin och tänt på eller andra bestialiska handlingar. 



    Motivera gärna ert svar.  


     

  • Svar på tråden Vän med en mördare?
  • Äldre 18 Jul 14:52
    #1

    Nej det hade jag inte kunnat.

  • Anonym (Duff)
    Äldre 18 Jul 15:02
    #2

    Ja, och gör utan att gå in på några detaljer.

    Orsaken är väl avgörande, för att ta två kända exempel.
    Skulle jag vara vän med personen i Lisa Holm fallet, inte en chans.
    Skulle jag vara vän Rickard Flinga, ja.

  • Äldre 18 Jul 20:50
    #3

    Nej, aldrig i livet. 

  • Anonym (Ja fast nej)
    Äldre 19 Jul 02:42
    #4

    Skulle vara vän med någon som mördat den som våldtagit min lillasyster upprepade gånger, men inte med den som gick ut och söp en kväll och tyckte det var roligt att såga sönder grannen med en motorsåg.

  • Anonym (Sanna­)
    Äldre 19 Jul 04:17
    #5

    Skulle inte kunna lita på sån människa.Hade undvikit.

  • seriös­använd­are
    Äldre 19 Jul 23:31
    #6

    Som synes ovan är motivet avgörande. Handlar det om utvidgat nödvärn (t ex för att skydda sig eller sin familj, fast det skulle räknas som mord rent juridiskt) så ja, absolut. Jag skulle kunna vara vän med en sådan person. Handlar det däremot om ren sadism eller bristande impulskontroll, dvs ett mer eller mindre oskyldigt offer. Så nej, en sån person hade jag absolut inte haft kontakt med.


    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • seriös­använd­are
    Äldre 19 Jul 23:37
    #7

    Jag skulle inte ens vara vän med en person som hade dömts för dråp, om det inte fanns rimliga förklaringar till dråpet.

    Lättprovocerade människor som dessutom har nära till våld ska man undvika.

    Men det finns extrema situationer då mord eller dråp kan vara berättigat. Eftersom jag själv skulle kunna mörda eller döda om jag inte såg någon annan utväg för att skydda mig själv eller mina närmaste, skulle jag aldrig kunna döma någon som hade begått mord i lagens mening av det skälet.


    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (sandr­a)
    Äldre 19 Jul 23:52
    #8

    Nej. Det är alltid sjukt att mörda, men när man till på köpet är kapabel till att tortera innan man dödar, då kan man inte vara något annat än psykopat eller iallafall lida av en kraftigt nedsatt empatiförmåga. En sån människa vill jag inte ha i min närhet eftersom de är personlighetsstörda och kommer då med största sannolikhet aldrig att ändras. Man leker inte med elden. 

  • Äldre 20 Jul 12:45
    #9

    funderar på hur d skulle va om en av mina två bästa vänner hade ett mord med i bagaget. jag önskar att min syn på honom inte skulle ändras o att vi fortfarande skulle va vänner men man vet ju aldrig. tänk om han inte visste att jag visste? tänk om d va en av hans bästa vänner som han mördade? orsaken till mordet?

    svår fråga att svara på. jag önskar att jag skulle kunna säga ja men man vet ju aldrig

  • Anonym (beror på)
    Äldre 20 Jul 13:21
    #10

    läste om en man som hittade en annan man i ett skjul med sitt flickebarn. gubben våldtog flickan när pappan hitta dem. pappan kunde inte sluta slå och gubben dog, och pappan tror jag blev friad. hade jag kunnat vara vän med den mördaren? Ja.


    någon som mördar utan att det är självförsvar/skydda sin familj så nej. att skydda sin familj räknas dock inte att leta upp någon och mörda för denne spred falska rykten, utan nu menar jag försvar som i personen/familjen står under beväpnat/vålds hot och någon agerar i stunden..

    är det "självförsvar" och den som mördats visat sig vara en tant med en handväska och hon slog personen med handväskan (för att hon var knäpp enligt mördaren) och personen försvarade sig då genom att hugga henne med kniv så nej ....

  • Anonym (Sten)
    Thu 11 Jul 2019 20:08
    #11
    LillaJag06 skrev 2016-07-18 14:52:38 följande:

    Nej det hade jag inte kunnat.


    Om det hade varit din mamma eller pappa som begick brottet då?
Svar på tråden Vän med en mördare?