• scrapparlotta

    Byta ut pastan/riset..mot vad? Och fråga om frukost...

    Börjar med min frukostfråga...Hur ska jag äta min....eller rättare sagt mina frukostar. Jag måste nämligen äta två frukostar tycker jag. Jag går upp kl 5 på morgonen och börjar jobbet 6.30. Sen har jag inte frukost på jobbet förrän kl 9. Jag måste äta något innan jag åker till jobbet....annars dör jag av hunger. Men sen måste jag ju åxå äta något kl 9, för sen är inte lunchen förrän kl 12.30. Så vad ska jag äta när jag måste ha i mig två frukostar. Brukar alltid ha med mig nån macka till jobbet med ägg eller så på. Här hemma blir det ibland en macka åxå eller en tallrik havregrynsgröt. Men jag tycker jag får i mig alldeles för mycket kalorier till frukost...Jag måste nämligen försöka gå ner i vikt, mitt mål är 20 kg. Så jag måste tänka på vad jag ska äta...

    Sen till lunch och middag på kvällen.....man ska ju helst inte äta pasta och ris. Så vad byter jag ut det med? Säg inte borccoli, blomkål, böner eller linser. Jag har försökt men jag mår bara illa av dom sakerna. Jag kan bara inte äta det...urk.

    Några andra tips, råd eller recept på nyttiga måltider ni vill dela med er till mig....

  • Svar på tråden Byta ut pastan/riset..mot vad? Och fråga om frukost...
  • BeautifulMoments

    Hur har du ätit blomkål och broccoli? Finns många fler variationer än kokt. I ugn med olja och flingsalt är vår favorit. Har tyvärr inte jättemånga fler idéer då dem två är de jag tycker är enklast att byta mot. Åt stekt zucchini också ett tag.


    My life, My choice!
  • Truddeluttens

    Har du provat bönpasta? Dyrt iofs. Fullkornsris och fullkornspasta är också bra alternativ till det vita riset o pastan. Fullkornsknäcke är också gott.

    Hur har du ätit bönor och linser? Bara kokade är de inte så inspirerande men i biffar, sås mm blir de mycket roligare. Jag brukar mixa bönor/linser med tex spenat, ost, frön/nötter, stekt lök, ägg och kryddor. Sen steker jag det som biffar. (Låt smeten stå någon timme först så håller den ihop bättre.)

    En oväntat god soppa gör man på (sorry, du gillar inte det här...) broccoli, röda linser och lök. Krydda med curry. Värt att prova! Vår standardsoppa här hemma är krossade tomater, gul o vit lök, riven morot, röda linser. Billigt, nyttigt och gott.

  • lövet2

    Ät potatis. Mycket godare än pasta och ris.

    Jag äter alltid två frukostar numera, eftersom jag rör mig mer under dagarna och behöver äta mer. Vid 6-7 äter jag en tallrik filmjölk och flingor, en smörgås med messmör och ett glas Proviva. Vid 9 äter jag ett par äggmackor till kaffet. Då klarar jag mig till lunchen vid 12.

  • Truddeluttens

    Som Lövet2 säger är filmjölk bra frukostmat. Lätt att ha ett paket i jobbkylen och ett paket osötad fullkornsmüsli i skåpet. Så här års blir det super med lite färska bär.

  • M i s s

    Testat göra "pasta" av zucchini? Det tycker jag är gott.

    Annars så måste du väl inte byta ut pasta/ris mot något. Ta mer grönsaker bara, de som du gillar.

    Du skulle kunna byta ut det mot tex quinoa.

  • Aniiee

    Du kan äta pasta och ris så mycket du vill. Bara inte HUR mycket du vill.

    Vill du byta ut pastan och riset så byt till fullkorn. Annars kan du äta grönsaker och rotfrukter istället. Vilka spelar ingen roll, bara du äter dem. Potatis kan du äta. Matgryn (mathavre, matvete, bulgur och couscous) i fullkornsvarianter är också alternativ.

    Frukosten, ja, fil eller yoghurt. Portionsformat. Kanske för dyrt? Du kan alltid ta med själv.  Frukt och en varma koppen kanske räcker, behöver du verkligen äta en till frukost, just? 


    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • scrapparlotta

    Ja, det är väl kokt jag ätit dessa grönsaker....har så svårt att veta vad och hur jag ska laga till dom. Det gäller alla grönsaker/rotfrukter.

    Jag har sett att dom har bönpasta i affären, men inte köpt....attans vad dyrt. Fullkornsris har jag ätit, men usch. Även fullkornspasta har jag ätit, och det var i och för sig helt ok. Jag får börja köpa det igen.

    Ang. frukosten....ja fil kan jag kanske testa. Chiapudding är ganska ok åxå eller. Det åt jag förra sommaren med en halv banan och lite kakao som jag blandade med lite mjölk. Min äggmacka vill jag gärna ha kvar, jag älskar äggmackor :)

    Tack för era tips och råd :)

  • kossamu
    scrapparlotta skrev 2016-07-19 09:10:56 följande:

    Ja, det är väl kokt jag ätit dessa grönsaker....har så svårt att veta vad och hur jag ska laga till dom. Det gäller alla grönsaker/rotfrukter.

    Jag har sett att dom har bönpasta i affären, men inte köpt....attans vad dyrt. Fullkornsris har jag ätit, men usch. Även fullkornspasta har jag ätit, och det var i och för sig helt ok. Jag får börja köpa det igen.

    Ang. frukosten....ja fil kan jag kanske testa. Chiapudding är ganska ok åxå eller. Det åt jag förra sommaren med en halv banan och lite kakao som jag blandade med lite mjölk. Min äggmacka vill jag gärna ha kvar, jag älskar äggmackor :)

    Tack för era tips och råd :)


    Jag köper risentas bönpasta. Upplever att jag blir bättre mätt på mindre mängd. Till mig räcket en paket till 5-6 middagar. Ca 6kr/portionen är helt ok! Testa!

    Sen äter jag en del brysselkål. Fantastiskt gott till hemmagjorda köttbullar och gräddsås.
    Blomkål och broccoli kan du göra som potatisgratäng. Blomkålsmos och en chorizokorv är gott! Givetvis med grönsallad till.
    Googla fram leilas fröknäcke! Fantastiskt goda. Ett bra alternativ till smörgås om man vill ha något tuggigt till filen eller maten.
  • kossamu

    Å just det! Kycklingfilé och wokade grönsaker. Byt ut nudlarna mot finstrimlad vitkål som du steker i olja. På med hackad vitlök, salt och peppar.

  • Beya

    Jag byter ut till Shiratakinudlar. Betydligt färre kalorier, bara 10 kalorier/100 gram:)

Svar på tråden Byta ut pastan/riset..mot vad? Och fråga om frukost...