• Tummeliza

    Ni som fått tillväxthämmade barn!

    Min dotter förlöstes med akut kejsarsnitt i vecka 37+2 pga för lite fostervatten och oregb. hjärtljud. Hon vägde 1930 g och var 44 cm lång.
    Jag var inne på en extrakontroll och arbetade ff heltid så för mig blev det väldigt traumatiskt. Min BM tog mina ynkliga SF-mått på allvar först i v.33 och därefter fick vi gå på TUL. Det var aldrig någon BM/läkare som tog orden i mun och förklarade att vårt barn var tillväxthämmat och vad det innebar (att jag sannolikt inte skulle gå tiden ut eller såg till att jag blev sjukskriven).
    Vår dotter mådde dock bra och efter fem dygn fick vi åka hem.
    På postpartum-samtalet kunde de inte ge särskilt mkt info. De sa att moderkakan varit liten och kalkig. Jag var då 27 år, normalviktig och icke-rökare. Jag gjorde  ärftlighetsutredning som visade på att jag inte har anlag för att få blodpropp. Jag ser i tidigare trådar att många haft proppar/infarkter i moderkakan. Är det vad som hänt när en moderkaka är liten och kalkig?
    Läkarna har sagt att vid en ny graviditet rekommenderar de trombyl från v.12 , NOTCH i v.24 och sedan täta TUL.
    Blev det någon skillnad för er med trombyl? Växte barnet mer?
    Min dotter är snart två år och fortfarande liten. Hon ammade i 14 månader och har stor aptit på all mat. Ändå har hon str 80. Jag kommer inte våga fler barn innan alla utredningar på neo är klara. Framförallt vet jag inte om jag orkar ett ytterligare tillväxthämmat barn med allt vad det innebär. Min dotter ville bara bli buren, amma (vägrade napp/flaska) och har sovit oroligt på nätterna fram till nu. Hon har förkylningsastma, är infektionskänslig och vi har inte haft någon avlastning i vår vardag.
    Ni som fått fler barn, hur blev det för er?

  • Svar på tråden Ni som fått tillväxthämmade barn!
  • Plop80

    Hej

    första barnet 2100gram 47cm lånvecka 37+ 5 mådde dåligt sondmatades m.m inte gnällig sov bra, blir lätt sjuk typ alltid förkyld osv. Är nu 8 år small och lite kort 18kg 121cm

    andra barnet 3200g 49cm lång vecka 38+0 blir aldrig sjuk men sov dåligt 6 år 17kg 118cm

    tredje barnet 2200g 44cm lång vecka 39+0 blir nästan aldrig sjuk är 2 år väger 11kg är 89cm lång

    fjärde barnet född vecka 37+0 2400g 45 cm lång

    är nu 3 månader sover som en stock mår bra och är lugn.

    Tog trombyl och täta UL med de 3 sista. Ingen upptäckte problemen med vår son innan han föddes.

    Hade infarkter med alla i olika grader

  • sextiotalist

    Nu råkade sonen hitta hans gamla papper från bvc. När han var 2 var han 84 cm lång och väger 10,6 kilo. När han föddes några dagar efter Bf, så var han 49 cm och vägde 2910 gram.

    Nu är han en ung man på 19 år, 173 cm och längre än sin far.

    De upptäckte tillväxthämningen v 36 och när jag blev sjukskriven och tog det lugnt så ökade han i vikt. De uppskattade att han ökade dubbelt så mycket i vikt än vad barn brukar göra sista månaden

  • Hejsan hoppsan hej

    Fast jag tycker inte din dotter är liten nu. Min föddes 2800 gram 47 cm och har precis växt ur storlek 80, knappt 25 månader gammal. Följt sin kurva bra, gått upp lite snabbt på senaste till och med. Följt längden bra med.

  • Hejsan hoppsan hej
    Hejsan hoppsan hej skrev 2016-07-18 19:22:32 följande:

    Fast jag tycker inte din dotter är liten nu. Min föddes 2800 gram 47 cm och har precis växt ur storlek 80, knappt 25 månader gammal. Följt sin kurva bra, gått upp lite snabbt på senaste till och med. Följt längden bra med.


    Hon föddes i v39 med snitt, ej tillväxthämmad. Hade dock storlek 44. Som var lite stort. Men hennes huvud gick 3 kurvor över vikten, så hon var rätt liten i kroppen. Men det rättade till sig. Någorlunda.
  • sandri88

    Min son fick jag i vecka 29+4 genom akut kejsarsnitt. då han var väldigt liten, han var 35cm och 980g.

    min son har vart väldigt dålig på att äta så han är fortfarande väldigt liten, han är 86cm och väger 10,9kg. har förkylningsastma och blir väldigt lätt sjuk om någon är de.

    han följer sin utveckling bra. han är 2,5år. 

  • Anonym (yuimmir)

    Min son föddes vid bf och var då 47 cm och vägde 2 500g. Ingen förklaring har getts. Jag är själv ganska nätt som person men normalviktig vid födseln liksom barnets far. Röker inte.

    Nu är han 9 mån och precis på medellängdskurvan, men två kurvor under på vikten. Ganska smal alltså! Det är ett ständigt joxande att få i honom mat... från dag ett har maten varit ett problem. Han tillmatades med flaska de första månaderna eftersom han sög dåligt.

    Utvecklingsmässigt låg han efter länge och vi hade täta läkarkontakter . Jag var väldigt orolig för honom. Det släppte efter ca 3 mån och han utvecklades snabbt och nu gör han allt som en 9 månaders "ska" göra. Men fasen vad ledsen och rädd jag var i början.

    Lite otäckt också att jag aldrig fått svar på varför han var så liten. Vi har pratat om ev syskon och då vill jag gärna veta hur man kan förebygga.

  • Tummeliza

    Ja orolig har jag varit sedan hon föddes! Allt skedde så snabbt och jag var innan inställd på att gå två v över tiden så som många gör och att jag skulle föda vaginalt. Allt blev så overkligt... och det är väl ingen förälder som är förberedd på prematur/tillväxthämning...

    På kurvorna ligger hon minus tre på längd och minus två på vikt. Hon följer sina kurvor men det går så låångsamt och jag har förstått att det kan bli aktuellt med tillväxthormoner.
    I övrigt utvecklas hon väl, pratar redan i tre-ords meningar och hon har varit tidig motoriskt. Läkaren på neo sa att det är vanligt att små nätta barn är tidiga med att krypa/ gå eftersom de är så lätta i kroppen. Det har varit ganska jobbigt. Jag brukar säga att det var inte många v hon låg ned och man har fått passa på henne varje sekund...

    Vad konstigt att det inte verkar finnas mer förklaringar till varför barnen fötts tillväxthämmade!

  • cosinus

    Min trea föddes i v 39+4 och 2,5 kg och 45 cm.

    Moderkakan var pytteliten och jag hade även litet SF-mått (28 som mest) och på gränsen lite fostervatten.

    Vet att de sagt om något av barnen att moderkakan varit kalkig men jag minns tyvärr inte med vilket av barnen det var. Kan lika gärna varit någon av de två äldre.

    När jag väntade fyran fick jag gå på TUL var fjärde vecka från v 24. Hon var dock störst av de fyra barnen och vägde 3,7 kg.

    Trean är som 8-åring ff liten. Fullt frisk, inga allergier, var plättlätt som bebis.

    Tvåan däremot som vägde 2,7 kg till 49 cm var jättemager när han föddes. Kunde inte hålla blodsocker utan vi blev inlagda på neo en vecka. Han har haft allt tjorv som finns. Dock normalviktig sen typ 1 månads ålder men astma, allergier, jättestrulig spädistid o s v. Men om det ö h t är relaterat vet jag inte.

  • cosinus
    cosinus skrev 2016-07-18 22:16:17 följande:

    Min trea föddes i v 39+4 och 2,5 kg och 45 cm.

    Moderkakan var pytteliten och jag hade även litet SF-mått (28 som mest) och på gränsen lite fostervatten.

    Vet att de sagt om något av barnen att moderkakan varit kalkig men jag minns tyvärr inte med vilket av barnen det var. Kan lika gärna varit någon av de två äldre.

    När jag väntade fyran fick jag gå på TUL var fjärde vecka från v 24. Hon var dock störst av de fyra barnen och vägde 3,7 kg.

    Trean är som 8-åring ff liten. Fullt frisk, inga allergier, var plättlätt som bebis.

    Tvåan däremot som vägde 2,7 kg till 49 cm var jättemager när han föddes. Kunde inte hålla blodsocker utan vi blev inlagda på neo en vecka. Han har haft allt tjorv som finns. Dock normalviktig sen typ 1 månads ålder men astma, allergier, jättestrulig spädistid o s v. Men om det ö h t är relaterat vet jag inte.


    Kan ju tillägga att jag är liten och smal, röker inte, inga riskfaktorer.

    Tjejerna som är födda som nummer 1 och 4 har varit helt normalviktiga (3.1 och då 3.7) medan det varit strul med killarnas tillväxt i magen. Dock alltid fått ok på flödesmätningar.

    Har inte fått någon förklaring till varför, nu ska jag inte ha fler barn så nu kvittar det men om jag skulle fött fler så antar jag att det blivit som med fyran att man hållit lite extra koll.
  • FruNyfiken

    Min första föddes i v.36, spontant. Då hade jag precis varit på TUL, men de sa att hon vägde ca 3 kg och att allt var normalt. Hon vägde 2,2 kg pga näringsbrist. Vi låg tre veckor på prematuren och fick verkligen kämpa med hennes ätande och vikt. När vi kom hem gick vi dagligen på BVC för att mäta vikt och längd. Idag är hon snart 16 år. Hon har i princip aldrig varit sjuk, har inga allergier och är som vilken tonåring som helst. Men hon är kortare och väger mindre än andra i sin ålder, hon har alltid följt sin kurva och legat längst ner på normalkurvan. Min moderkaka var kalkig, trots att jag inte rökt.

    Sedan fick vi tvillingar som vägde ungefär detsamma, trots att de föddes i v.38 och mätts vid TUL till att väga ca 3 kg. De var fullt friska och vi fick åka hem efter två dygn. Vad jag vet så såg moderkakan normal ut. De är idag fem år och fullt friska, inga allergier. Men de är kortare och lättare än andra femåringar. De följer också sin kurva och ligger i nedre delen av normalkurvan.

    Det enda jag fått veta är att vissa kvinnor föder små barn och att det inte finns någon förklaring till varför. Men alla mina tre barn har ändå varit fullt friska vid födseln och är det fortfarande!

Svar på tråden Ni som fått tillväxthämmade barn!