• Dorian Ertymexx

    Svenny?

    Hej gott folk!

    Jag är lite nyfiken på vad ni tycker om namnet Svenny, som nu verkar bli populärt. Jag har alltid tänkt på det som ett flicknamn, men nu har jag hört att någon funderar på att ta det som ett namn på en pojke. Vad tänker ni?


    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Svenny?
  • hejnina

    Jag har aldrig hört namnet tidigare men när jag läste det kunde jag inte sätta varken pojk- eller flickstämpel på det. Så för mig blev det okönat.

  • Frontline

    Finns bara en handfull som heter det så att det skulle vara populärt det vet i fasen.
    Tyvärr fick jag upp en tub med Svennes kaviar i skallen först..



    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Pastella

    Jag har aldrig stött på namnet förut men tog förgivet att det var ett pojknamn. En blandning av Sven och Kenny. Men det hade väl fungerat lika bra(eller dåligt) på en flicka.

  • Dixie
    Dorian Ertymexx skrev 2016-07-20 14:55:02 följande:

    Hej gott folk!

    Jag är lite nyfiken på vad ni tycker om namnet Svenny, som nu verkar bli populärt. 


    vad baserar du detta på!? 
  • Petite Chérie

    Svenny är ju lika illa som Kent-Jesus.


    Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
  • Zizzi67

    Det skulle kunna vara ett flicknamn då det avslutas med en vokal, generellt gäller i svenskan att flicknamn slutar på vokal och pojknamn på konsonant, inte alltid men ofta.

    Y-namn är dock annorlunda, Svenny verkar vara en variant av dessa, Conny, Johnny, Lenny, Ronny, Tommy, .....

    Så för mig är det helt klart ett flicknamn, aldrig hört det tidigare dock. Men ibland blir vissa namn populära inom en grupp/område.

    Ett helt ok namn om man bortser från den gängse bild som hänger kvar när det gäller y-namn, att det är en högre kriminalitet bland pojkar med y-namn. Tror dock att det gällde pojkar födda på 50- och 60-talet. Det har visst skrivits akademiska avhandlingar om företeelsen.

  • fluu

    Ett pojknamn. Och exakt var är det namnet håller på att bli poppis?


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • sextiotalist
    fluu skrev 2016-07-20 19:37:42 följande:

    Ett pojknamn. Och exakt var är det namnet håller på att bli poppis?


    Drygt 10 som har det namnet i hela Sverige
  • Dorian Ertymexx
    Nyfikna72 skrev 2016-07-21 09:59:05 följande:
    Låter ju bara löjligt oavsett kön. Ett hittepånamn som bara gör den som hittar på det nöjd.
    Fast alla namn är ju hittepånamn!
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • nnnnnnnn
    Dorian Ertymexx skrev 2016-07-20 14:55:02 följande:
    Hej gott folk!

    Jag är lite nyfiken på vad ni tycker om namnet Svenny, som nu verkar bli populärt. Jag har alltid tänkt på det som ett flicknamn, men nu har jag hört att någon funderar på att ta det som ett namn på en pojke. Vad tänker ni?
    Populärt är väl att ta i när bara 6 personer i hela sverige har det som tilltalsnamn...

    Tänkte först att det självklart var ett killnamn (Benny, Ronny, Kenny, Johnny osv slutar på y) tills jag kom att tänka på Jenny och då kändes det OK för båda könen. Fast jag hade aldrig valt det själv!
Svar på tråden Svenny?