• Långbenopluto

    Vem ska betala p-boten??

    Situation: Jag jobbar till halv två varje dag och betalar för min p-plats varje dag och lägger lappen i rutan.

    Idag hände en akut situation på mitt jobb kvart i ett som jag var tvungen att ta hand om. Jag blev inte klar med detta förren tio i två. Jag fick alltså jobba över 20 minuter. Det händer då och då.....

    När jag kommer till bilen har jag fått p-böter ca 10 min tidigare......

    Ska jag behöva betala p-boten?

    Eller ska min arbetsgivare göra det?

  • Svar på tråden Vem ska betala p-boten??
  • Anonym (Anna)

    Hade du inte möjlighet att gå ner och lägga på mer pengar?

  • Anonym (vgtyhjuijnmki)

    Moraliskt sett ditt jobb anser jag. Iaf om de beordrade övertiden/sa till eller bad dig att stanna. Men du åker nog på den om de vägrar. Du kunde ju ha talat om att din parkeringstid skulle gå ut.

  • Anonym (Gissar)

    Jag tror så här: rent juridiskt är det du, böterna är dina. Moraliskt, om du blev beordrad att stanna utan möjlighet att förlänga parkeringen så borde de ersätta dig. (Finns det verkligen inte möjlighet att parkera via app/sms etc så att du bara kan förlänga från mobilen??)

  • Långbenopluto

    Situationen på jobbet innebar att jag inte bara kunde gå ifrån, det var en kvinna i chock och vi väntade på polis och ambulans.

    Nej, jag kunde inte gå iväg och fylla på mer pengar just då.

  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

    Betalningsskyldigheten ligger helt på dig. Även om arbetsgivaren skulle vara villig att betala så blir det krångligt eftersom det i så fall är en ersättning som ska beskattas.
    Betala och försök glömma så fort som möjligt. Hur mycket kostar det att ha lite marginal, t.ex betala till 14.00 varje dag?

  • Anonym (Obi Wan Kenobi)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2016-07-21 21:01:40 följande:

    Betalningsskyldigheten ligger helt på dig. Även om arbetsgivaren skulle vara villig att betala så blir det krångligt eftersom det i så fall är en ersättning som ska beskattas.
    Betala och försök glömma så fort som möjligt. Hur mycket kostar det att ha lite marginal, t.ex betala till 14.00 varje dag?


    Det skadar inte att försöka få arbetsgivaren att betala. Att försöka få P-bolaget att stryka boten tror jag är meningslöst.
Svar på tråden Vem ska betala p-boten??