• Anonym (???)

    10 åring vill bestämma

    Har en tio årig dotter som vill bestämma allt. Nu ska jag inte ta upp allt hon vill men som en konsekvens till hur hon tänker och gör så undrar jag hur ni skulle göra/hantera detta inte så allvarliga grej men iallfall.

    Idag så bestämde vi att hela familjen skulle åka och bada. Vi har besök av en släkting från ett annat land också som skulle åka med. Varpå dottern blir jätteglad och vi packar allt på morgonen men skulle vänta till senare för att åka iväg. Då började dottern tjata om att hon ville ta med sig en kompis men vi sa att det bara blir vi som åker. för det första har vi inte plats i bilen för fler och vi hade inte lust att hålla koll på fler än våra barn just idag. Då blev hon tvärtemot att om inte hennes kompis fick följa med så tänkte hon inte heller följa med då stannar hon hemma. (vi vet att hon egentligen vill åka men vill inte dra med henne till stranden om hon ska hålla på och tjata om det för hon är väldigt långsint och det skulle inte bli roligt) Så då avblåste vi av badet idag och har valt att stanna hemma allihop istället. 
    Men så börjar jag fundera. Har hon vunnit nu? Borde vi dra med henne ändå? och stå ut med hennes tjat även på stranden eller borde vi alla åka och lämna henne hemma själv? Vi blir ju inte borta så jättelänge kanske två timmar eller tre. (hon är van att stanna hemma själv) eller gör vi rätt i att alla stannar hemma?

  • Svar på tråden 10 åring vill bestämma
  • Anonym (Jösses)

    Nu är mitt barn inte så gammalt.
    Men skulle INTE låta ett litet barn bestämma över vad vi ska göra.
    Så jag tycker inte att ni gjorde rätt.
    Ni hade redan bestämt och bara för att hon tjurade förstördes allas dag.

    Kom igen! Stå på er.

  • Alexi

    Men jisses. Låter ni en tioåring förstöra hela dagen för er familj och dessutom en gäst! Helt obegripligt.

  • glutten

    Ni borde tagit med henne till stranden som planerat och sagt till på skarpen om tjatet. Vadå "det blir inte roligt för hon tjatar och är långsint"? Ni får ju förklara för henne vad som gäller och inte acceptera gnäll. Självklart inte som diktatorer/elakt, utan bara förklara: ingen kompis idag därför att xxx, och nu blir det som vi har bestämt - punkt slut.

  • K med lilla E

    Jag hade låtit henne stanna hemma och resten hade åkt och badat som planerat. Absolut inte att vi hade stannat hemma allihop.

  • Friedan

    Låter rätt normalt för en 10 åring tycker jag.

    Däremot förstår jag inte er reaktion? Varför inte bara säga att det blir som ni bestämt utan kompis med, och i värsta fall låta henne sura (kanske hade det släppt på stranden). Nu fick ingen det roliga för att ni inte tog kommandot och gjorde som ni vuxna bestämt. 

  • Gladhannapanna

    Har en tioårig dotter själv och hade aldrig accepterat att hon förstörde en dag för alla andra. Vissa dagar passar det med kompisar, andra dagar inte. Vi hade antingen tvingat med henne eller låtit henne vara ensam hemma, men då inte få ta hem en kompis.

  • cupcakemom

    Har ni fler barn?känns ju fel att ett barn ska första för alla... I det läget hade jag tvingat med henne faktiskt... Och har hon haft tråkigt på stranden och gnällt och tjatat hade jag slagit dövörat till eller sagt till på skarpen.. Och sagt att konsekvensen för dåligt uppförande om hon fortsatt hade varit ingen dator/telefon/tv väl hemma..

    Eller så hade hon fått vara ensam hemma.. Jag hade inte ställt in för alla.. Men ordnat så dator och tv inte kunnat ses på.. Finns vanlig telefon även tagit mobilen.. Men behövs mobilen för att kunna ringa om nåt skulle hända hade jag låtit den vara...

  • Anonym (Haha råg i ryggen tack.)

    Ja hon vann. Hur kan ni låta em 10 åring styra hela familjen? Hon åker med oavsett sen får hon väl sitta och sura då men inte fan ska hon förstöra för alla andra bara för att hon inte får som HON vill. Jösses

  • Anonym (dx)

    Här hade vi dragit iväg och badat och hade barnet vägrat hänga med så hade det få varit hemma. 

    Nu har ju vi en strand ganska nära där vi bor och hade man då valt att gå dit så hade ju då barnet få haft med sig sin kompis och då kunnat komma i efterhand om vi andra hade gått i förväg. 
    Men om man hade valt någon mycket längre bort dit man var i princip måste ta bil så det ju som sagt var varit antingen hänga på utan kompis eller stanna hemma. 

Svar på tråden 10 åring vill bestämma