• Anonym (o)

    Min sambo är så missnöjd för att vi inte har råd..

    Jag jobbar heltid och min sambo söker jobb. Jag får ut 28600 efter skatt och sambon just nu 0 så vi har gemensam ekonomi. Sambon älskar att gå ut och äta och dricka gott, köpa kläder och prylar, festa med kompisar och älskar att ha saker som spotify och dyr mobil, många tvkanaler, bästa bredbandet mm. Jag anser att sånt är oviktigt för mig , jag vill hellre spara till hus och resor än att ha 10 gig internet på mobilen?? Men min sambo älskar ju sånt och därför har jag gått med på att vi lägger pengar på sånt. Men nu är problemet att inget av det räcker. Sambon vill ändå jämt ha mer och kunna gå på alla fester som kompisarna går på, åka och hälsa på folk mer, gå ut mer mm. Själv får jag vara nöjd om jag kan betala barnomsorgen. Jag kan inte ens förstå hur det kan vara så viktigt att jämt gå ut. Jag känner mig så fruktansvärt ouppskattad när jag hör hur tråkigt det är att inte ha råd med någonting men det kan jag inte säga för då får jag mest höra att det faktiskt är jättesvårt att få jobb.

  • Svar på tråden Min sambo är så missnöjd för att vi inte har råd..
  • mammaåten

    Man får ju anpassa utgifterna efter vad man har råd med, precis som om båda fått jobb.

    Varför får hen 0kr? Inget från a-kassa eller arbetsförmedling?

    Söker hen verkligen ALLA jobb som hen skulle klara av?

    Det går att få jobb, om man inte är allt för kräsen.

    Annars plugga?

  • Anonym (Skaffa jobb!!)

    Be latkorven skaffa en inkomst eller så bestämmer du över pengarna du jobbar in. Jag hade aldrig kunnat leva med någon som anser att jag ensam ska försörja hela hushållet och betala den personens lyx.

  • Anonym (inte ok)

    Det här är ju inte ok någonstans. Jag hade satt mig ner och tagit ett allvarligt snack med honom. Ni måste separera er ekonomi så att det blir rättvist, t ex att ni betalar alla nödvändiga gemensamma räkningar, mat, barnomsorg, kläder till barnen och ev lite till buffert/spar om ni behöver och kan, sedan delar ni jämt på det som blir kvar till att göra vad ni vill med så att båda får prioritera det den helat vill. Fortsätt gärna på samma sätt sedan när han får jobb men kanske med mer gemensamt spar också. Om han inte går med på det behåll pengarna på ett konto han inte har tillgång till och ge honom lite fickpengar som han får klara sig med utöver mat och boende.

  • Minimalen

    Man ska rätta mun efter matsäcken. Lyxen ska den som drar in pengarna få. Hen får väl kolla om hen kan få jobb på Donken. Ev nattpass.

  • Frontline

    Vad är det för ett jävla klappträ till sambo du har?

    Nänä se till att betala alla räkningar först sen ger du han max ett par hundra i veckan att röra sig med inte ett skit mer ska han ha förens han själv bidrar med pengar till hushållet.


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • taquine

    Ursäkta ts men vad är det för nisse du hittat? Hade inte gett honom en spänn!!Varför är han inte med i A-kassan ?
    Han får väl ut och samla pantburkar eller som normala människor gör ...söka sig ett jobb. 
    Men jag har förstått gratis är godast för många.


    Goodness me
  • Anonym (R)

    Intressant att så många utgår ifrån att sambon är en HAN..

    Nej Ts, detta är inte ett ok beteende. Sätt ner foten nu och se till att sambon förstår att det är viktigt att bidra till ekonomin om hen vill sådan lyx.

  • Frontline
    Anonym (R) skrev 2016-07-22 15:17:38 följande:
    Intressant att så många utgår ifrån att sambon är en HAN..
    Nej Ts, detta är inte ett ok beteende. Sätt ner foten nu och se till att sambon förstår att det är viktigt att bidra till ekonomin om hen vill sådan lyx.
    Risken är ju väldigt stor att det är så..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Alexi

    Alltså arbetslösheten går ju ner hela tiden, hur kan det vara svårt att få jobb? Enligt statistiken så är det främst relativt nyinvandrade, handikappade och outbildade utan gymnasiet som inte får jobb idag.

    Vad har din sambo för erfarenhet, Ts?

Svar på tråden Min sambo är så missnöjd för att vi inte har råd..