• Anonym (M)

    Grannungarna har gett mina barn löss, igen!!!

    Jag har tappat räkningen på vilken gång i ordningen grannens barn har gett mina barn löss. Jag försöker att inte låta mina barn leka med dem, av en hel drös anledningar och lössen är bara en av dem. Men nu har de haft tråkigt i sommar då många av deras vanliga vänner har åkt bort så jag har gett med mig och låtit dem leka med grannarna. Så idag kom min sjuåring och sa att det kliade i håret, och där hittade jag två löss!

    Nu är mina barn lusbehandlade och jag kommer att kamma dem och behandla dem en tid framöver, men varför gör inte grannen något åt sina barns löss? Det är skitigt och ofräscht på deras gård, barnen är smutsiga och uppfostrade och innan ni säger det - jag har gjort flera orosanmälningar och soc har regelbunden kontakt med dem. Vad mer kan jag göra?

  • Svar på tråden Grannungarna har gett mina barn löss, igen!!!
  • Anonym (87)

    för det första har inte skit och lort med löss att göra. Det låter bara som att du inte gillar dina grannar. 

    sen får du väl säga åt dem då att barnen fått löss och att de borde kolla sina.

  • Anonym (87)

    en fråga också: är du säker på att barnen fått löss av de barnen? och igen? det kan vara så att du inte lyckats får bort lössen på dina barn, då kommer de tillbaka efter några veckor. Man måste hålla på och kamma i flera dagar efter att man tror alla löss är borta

  • Anonym (Lushatare)
    Anonym (M) skrev 2016-07-22 19:23:36 följande:

    Jag har tappat räkningen på vilken gång i ordningen grannens barn har gett mina barn löss. Jag försöker att inte låta mina barn leka med dem, av en hel drös anledningar och lössen är bara en av dem. Men nu har de haft tråkigt i sommar då många av deras vanliga vänner har åkt bort så jag har gett med mig och låtit dem leka med grannarna. Så idag kom min sjuåring och sa att det kliade i håret, och där hittade jag två löss!

    Nu är mina barn lusbehandlade och jag kommer att kamma dem och behandla dem en tid framöver, men varför gör inte grannen något åt sina barns löss? Det är skitigt och ofräscht på deras gård, barnen är smutsiga och uppfostrade och innan ni säger det - jag har gjort flera orosanmälningar och soc har regelbunden kontakt med dem. Vad mer kan jag göra?


    Prata direkt med föräldrarna o uppmana dem att kolla igenom deras barns hår. Är de känsligt så kan du ju säga de som att du upptäckte de på dina i vill förvarna dem om att deras barn kanske blivit smittad o att de bör hålla koll. Typ så

    Jag fullkomligt avskyr löss då min minsta är så fruktansvärt allergisk emot alla lusmedel som finns receptfritt, sväller upp på öron o ansikte så han ser ut som en elefant...
  • Anonym (M)
    Anonym (87) skrev 2016-07-22 19:27:47 följande:

    en fråga också: är du säker på att barnen fått löss av de barnen? och igen? det kan vara så att du inte lyckats får bort lössen på dina barn, då kommer de tillbaka efter några veckor. Man måste hålla på och kamma i flera dagar efter att man tror alla löss är borta


    Jag kammar och behandlar i flera veckor, inte dagar! Och barnen får knappt leka med grannarna, lössen kommer bara när dom lekt.
  • Anonym (!)

    Löss trivs bäst i rent hår så knappast så att grannens barn är lortiga .
    Kanske är dina barn som går o ger löss till dom andra ?

  • Anonym (Fia)
    Anonym (M) skrev 2016-07-22 19:23:36 följande:

    Jag har tappat räkningen på vilken gång i ordningen grannens barn har gett mina barn löss. Jag försöker att inte låta mina barn leka med dem, av en hel drös anledningar och lössen är bara en av dem. Men nu har de haft tråkigt i sommar då många av deras vanliga vänner har åkt bort så jag har gett med mig och låtit dem leka med grannarna. Så idag kom min sjuåring och sa att det kliade i håret, och där hittade jag två löss!

    Nu är mina barn lusbehandlade och jag kommer att kamma dem och behandla dem en tid framöver, men varför gör inte grannen något åt sina barns löss? Det är skitigt och ofräscht på deras gård, barnen är smutsiga och uppfostrade och innan ni säger det - jag har gjort flera orosanmälningar och soc har regelbunden kontakt med dem. Vad mer kan jag göra?


    smutsig omgivning eller dålig hygien har ingen association till att man blir drabbad av löss då de lever av människoblod och inte smuts

    Nu vet du hur det funkar, TS. 

    Sedan förstår jag inte, varför låter du dina barn leka med dom, kan du inte sysselsätta dina barn själv?
  • Anonym (M)
    Anonym (Fia) skrev 2016-07-22 21:25:22 följande:

    smutsig omgivning eller dålig hygien har ingen association till att man blir drabbad av löss då de lever av människoblod och inte smuts

    Nu vet du hur det funkar, TS. 

    Sedan förstår jag inte, varför låter du dina barn leka med dom, kan du inte sysselsätta dina barn själv?


    Jo visst kan jag det men sunda barn uppskattar att umgås med andra barn och inte enbart med vuxna.
    Anonym (!) skrev 2016-07-22 21:01:08 följande:

    Löss trivs bäst i rent hår så knappast så att grannens barn är lortiga .

    Kanske är dina barn som går o ger löss till dom andra ?


    Trampade jag på en öm tå?
  • Anonym (Fia)
    Anonym (M) skrev 2016-07-22 21:30:44 följande:
    Jo visst kan jag det men sunda barn uppskattar att umgås med andra barn och inte enbart med vuxna.
    Anonym (!) skrev 2016-07-22 21:01:08 följande:

    Löss trivs bäst i rent hår så knappast så att grannens barn är lortiga .

    Kanske är dina barn som går o ger löss till dom andra ?


    Trampade jag på en öm tå?
    Så förutom att umgås med dessa barn så umgås de bara med er?

    Alla barn jag känner gillar att göra saker med sina föräldrar. Det betyder inte att barnen är osunda.

    Sen förstår jag inte, varför skulle du ha trampat på en öm tå? Det är ju du som inte förstår varför man får löss, det är ju du som tror det beror på smuts. 
  • Frontline

    Frågade min mamma för ett tag sen om vi barn hade löss när vi var barn på 70-talet  nä det förekom inte då sa hon
    Nu ser man varje vecka på förskola, fritids eller skola att det går löss.
    så hur kan det komma sig att det är mer vanligt idag en det var förr?


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (!)
    Anonym (M) skrev 2016-07-22 21:30:44 följande:
    Jo visst kan jag det men sunda barn uppskattar att umgås med andra barn och inte enbart med vuxna.
    Anonym (!) skrev 2016-07-22 21:01:08 följande:

    Löss trivs bäst i rent hår så knappast så att grannens barn är lortiga .

    Kanske är dina barn som går o ger löss till dom andra ?


    Trampade jag på en öm tå?
    Inte alls , men varför beskylla andra när ni kan vara källan
Svar på tråden Grannungarna har gett mina barn löss, igen!!!