• ensamochgravid

    Autism, asperger

    Hej!

    Ni som har barn med asperger/autism, hur märkte ni de?

    Jag har ett barn som blir 3 år snart, börjat tycka att han skiljer sig mer och mer från "normen". Hen är sen i talet och varit på hörseltest som visade att hen hör som hen ska.

    Hen har ett intresse som är med överallt, går inte lämna hemma utan de ska med.

    Leker mer eller mindre helst med vuxna än med andra barn. Andra barn går bra en stund men om dem inte gör som hen tänkt eller sagt i leken blir de utbrott. Så hen leker oftast ensam om ingen vuxen är med.

    Maten ska smaka likadant som alltid, ligga på ett speciellt sätt annars tappar hen aptiten jätte lätt. Blir ofta samma maträtt här hemma.

    Klagar på att vissa klädesplagg gör ont.

    Saker och ting här hemma har sin plats och ingen får röra hens saker om hen inte gett sin tillåtelse.

    Måste vara väl förberedd på vad som komma skall. Så ska vi iväg måste jag säga till i omgångar att vi snart ska gå iväg och vad vi ska göra så hen hinner de hen ska och städa, stänga av tv osv.

    Gillar inte överraskningar, om någon kommer över utan att hen vet om de, sitter då och är super ledsen och är arg och säger ingenting på en bra stund. Eller om man möter någon på stan som hen inte varit förberedd på så blir de oxå utbrott.

    Kläder är ett stort dilemma nu på sommaren, eller övergångar av klädersplagg överlag tex från sommar till höst, höst till vinter osv. Som nu när de är sommar kan man inte gå i badbyxor eller barfota för skor och kläder har man alltid annars. Igår badade hen med kläderna på för de blev utbrott när vi skulle byta om. Rutiner är a och o. Försökt tex att ha myskväll så kanske hen somnar i soffan men nepp, hen måste läsa sin bok och lyssna på sin cdbok efteråt för att kunna somna.

    Ja som ni märker, listan kan göras lång, detta har börjat märkas mer och mer i vår vardag och börjar bli mer och mer påfrestande då jag är ensam med mitt barn.

    Så vill mest ha hjälp med om detta är "normalt" beteende hos en 3åring eller vad jag ska vara uppmärksam på och hur jag ska hantera de.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Autism, asperger
  • En annan du

    Allt det du nämner är punkter som man tittar på vid en utredning (plus mycket mer då såklart). Och allt stämmer in på mitt barn som har autism (förutom att han var jättetidig språkligt). Men många av dom saker du nämner är också saker en "vanlig" 3-åring skulle kunna "ha för sig".

    Det jag tänker talar för är att det är väldigt många drag samtidigt. Och just att det gör ont med kläder. Vanligtvis kan små barn tycka det är obehagligt och ha perioder då dom vägrar vissa kläder men jag tycker att det är stor skillnad på hur mitt barn med autism verkligen är överkänslig vid den beröringen och att det faktiskt gör ont. Och det blir även väldigt tydligt vid stress (då han kan vilja klä av sig naken i opassande situationer för att minska det onda och därmed den övriga stressen).

    Det jag tänker är att du kan "gå vidare med" är att höra med förskolan hur det är där. För även om måga barn med autism kan "hålla ihop" under tiden på förskolan så brukar ändå den sociala biten, hur dom leker synas väl även på förskolan. Det kan dock vara bra att fråga specifikt kring HUR han leker för det är väldigt, väldigt lite i förskoleutbildningen som är inriktat på NPF så det är inte all personal som kan "se". Har förskolan också misstankar så brukar dom ha en specialpedagog som kan komma ut och observera och vid behov skicka remiss till BUP.

    Och sen skriver du hur du ska hantera det, och det låter ju redan som du har många bra strategier! Hur du förbereder och är medveten kring rutiner. Vi har bildstöd för att göra det ännu tydligare kring vad och när saker ska hända. Och så jobbar vi lågaffektivt, försöker identifiera när och varför det blir utbrott och sedan bygger vi upp olika strategier för att hjälpa barnet så inte situationen uppstår igen. Vi anpassar även krav efter dagsform eftersom för höga krav leder till att han blir stressad.

  • Litet My

    Helt klart tillräckligt mycket som aviker för att det är värt att utreda. Många trådar handlar om föräldrar som sitter och nojjar över dålig ögonkontakt medan en diagnos ju handlar om flertalet saker. I ert fall är det många saker som skulle kunna vara Autismsymptom.

Svar på tråden Autism, asperger