• Anonym (WTF?!)

    Hur tusan är jag blockad på FB?! Vän men ser inget!

    Kan någon som kan fb bättre än mig förklara på vilket sätt jag är blockad? Vi är fortfarande vänner men jag ser inte alla personens vänner som förut utan bara dom gemensamma. Jag ser inga taggningar/egna inlägg alls utan bara ett par inlägg som personen själv har lagt upp officiellt, dvs ALLA kan se det även icke-vänner. Jag ser bara ett par offentliga bilder jämfört med typ 200 bilder förut. Relationsstatus har också försvunnit och allt annat. Summan av kardemumman är att vi fortfarande är vänner men jag ser inget mer än det som vem som helst skulle se.

    Vad är meningen? Vad har hänt? Varför? Kan FB ha gjort det här pga någon bugg eller har personen blockat mig? Vi är goda vänner sen åratal, pratade senast idag när personen ringde och inget speciellt var på tal. Jag ska naturligtvis fråga personen så fort jag kan själv men jag vill veta nu vad som har hänt. HJÄLP MIG så jag kan sova snart!

  • Svar på tråden Hur tusan är jag blockad på FB?! Vän men ser inget!
  • Coccolina

    Man kan välja att blocka så en specifik person eller grupp personer inte ser ens inlägg och övrigt... Du kan även dölja dina vänner och då kan man antingen bara se de gemensamma vännerna eller inte ens det...


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Coccolina

    Jag har gjort så med min vän lista pga privacy och vissa inlägg döljer jag för vissa personer och grupper (typ om jag haft en kass dag på jobbet och vill få gnälla lite så döljer jag det för de som jag lagt i gruppen "kollegor" då de inte behöver höra mitt gnäll, alla har vi dåliga dagar.....


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • blairw

    Vet du att personen har blockat just dig? För det hen skulle ju kunna ha ställt in "privat" på det mesta bara och isåfall är det mesta osynligt för alla.

    Om du vet att det är just du som blivit blockad så precis som den ovan mig säger kan man "blockera" eller dölja saker för enstaka personer, grupper eller listor av fb vänner men ändå stå kvar som vän.

    Men som du beskriver er vänskap låter det ju bara som denna person ställt in "endast synligt för mig" på det mesta den har på Facebook. Många som gör det

  • Anonym (WTF?!)

    Tack för att ni svarar mitt i natten. Solig  Jag vet inte om bara jag är blockad eller om alla är det. Tycker bara att det är väldigt märkligt när personen ringer mig så gott som varje dag att jag plötsligt är blockad på 99% av innehållet. Om vi för sakens skull säger att det fanns 300 inlägg/taggningar förut (påhittat antal) så ser jag bara 10 stycken nu och alla är offentliga. Jag är väl överkänslig men undrar ju varför eller vad personen vill dölja plötsligt... Typiskt att jag ska upptäcka det mitt i natten också när jag inte kan fråga personen och jag tror inte att jag kommer att kunna fråga imorgon heller pga vissa omständigheter.

  • Anonym (WTF?!)

    Om jag går in på en annan profil som jag inte är vän med som brukar tagga personen så ser jag gamla inlägg (officiella inlägg visserligen) som min vän är taggad med men jag ser dom inte på vännens sida. Alltså, jag ser verkligen ingenting längre.

  • Anonym (Begränsad)

    Jag tror din kompis lagt dig som "begränsad".

    Det betyder att du bara kan se vännens offentliga inlägg.

    Alternativet skulle vara att din vän manuellt gått in och ändrat sekretessinsrällningar på alla tidigare inlägg. Ett tidskrävande jobb.

    MEN ha förtröstan. Du behöver inte vara bortvald/exkluderad bara för att du gjorts till en "begränsad" vän. Ibland när jag får ett ryck och blir trött på mig själv för att jag lämnat ut så mycket om mig själv på FB, går jag in och klickar "begränsad" på typ alla 300 vänner utom mina 10 närmaste. Så har jag så några veckor. Sen tar jag bort det.

    Och så har jag några vänner som aldrig bjuder ett skit på sig själva- men är jävligt nyfikna på vad alla andra gör, på ett dåligt sätt. Skvallerfolk. De lägger jag som begränsade.

  • Ego Lovers

    En kompis till mig hade detta problemet enbart med min profil. Jag fick ta bort henne och lägga till henne igen för det var nån bugg antagligen som gjort så hon inte såg mina inlägg. Efter det funkade det. Hon hade råkat ut för det med flera av sina vänner på Facebook. Detta med begränsningar hade jag ingen aning om. Är ju onödigt att vara vän med nån på Facebook om man inte vill att de ska se ens grejer. Lika bra att ta bort dom istället

  • blairw
    Ego Lovers skrev 2016-07-23 04:07:07 följande:

    En kompis till mig hade detta problemet enbart med min profil. Jag fick ta bort henne och lägga till henne igen för det var nån bugg antagligen som gjort så hon inte såg mina inlägg. Efter det funkade det. Hon hade råkat ut för det med flera av sina vänner på Facebook. Detta med begränsningar hade jag ingen aning om. Är ju onödigt att vara vän med nån på Facebook om man inte vill att de ska se ens grejer. Lika bra att ta bort dom istället


    Fast rätt fiffig grej att ha ändå! Haft en del människor lägga till mig som jag egentligen inte vill ha på min facebook, då min facebook är just precis mest för de jag faktiskt vill ska kunna ta del av mitt privata liv. Men alla använder inte facebook på det sättet, eller bryr sig helt enkelt inte. Så ibland har det hänt att folk jag stött på i arbetet och från skolan (pluggat) lagt till mig, men som jag egentligen har och vill ha en mer professionell relation med (enligt mig), men kan inte heller neka de för då blir det en grej av det. Då har "begränsad" vart asbra! :)
  • Anonym (ulrikka)

    Jag har tagit bort att folk kan se mina vänner, så mina vänner kan bara se de gemensamma vännerna vi har! 
    Tycker att ingen har att göra med vem jag är kompis med. 

  • Anonym (WTF?!)

    Jag uppskattar era svar.

    Har pratat med personen nu som säger att jag inte är blockad eller begränsad eller lagd i någon grupp men jag ser som sagt ingenting. Idag såg jag i nyhetsflödet att personen hade gillat främlingars inlägg men går jag in på väggen så ser jag typ ingenting. Har tittat på en annan persons vägg (inte min vän) som brukar tagga vederbörande och jag vet att det finns hundratals taggar på bara dom två men dom enda taggar jag kan se är när min vän är taggad med flera andra gemensamma vänner. Jag kan inte se taggar med bara min vän och en person till alltså utan det måste vara minst en gemensam vän till.

    Jag vill inte vara paranoid men låter det här trovärdigt? Tycker det vore ytterst märkligt om bara en persons vägg ballar ur för mig...

    Det där med olika grupper för jobb och privat har jag full förståelse för om man har många fb-vänner och vill hålla det separat men min vän har aldrig jobb på fb utan allt är privatliv och vi pratar ju varje dag så jag förstår inte riktigt varför jag skulle bli blockad plötsligt. Jag är ju en vän dessutom, inte arbetskompis eller någon bekant bara.

    Någon som vet vad min vän ska titta i för inställningar för att förvisa sig om att jag inte är blockad nånstans? (Det är inte den mest datorvana personen nämligen. ) Det lär ju knappast vara någon inställning på min sida som blockerar allt väl?

Svar på tråden Hur tusan är jag blockad på FB?! Vän men ser inget!