• Anileah

    Ex frun är helt sjuk i huvudet! Hjälp

    Nu är jag så arg så jag vet inte vart jag ska vända mig längre... vill bara skrika rakt ut helt ärligt...
    Har träffat en supermysig kille,vi trivs jättebra tillsammans... problemet är nu hans ex fru och mamma till barnen.
    Hon låter oss inte vara tillsammans. Dom gick i sär för över 3 år sedan och sedan dess styr hon allting i hans liv mer eller mindre.
    Han får inte träffa någon ny och vara lycklig för henne. däremot måste det tilläggas att hon träffade någon ny, och gifte om sig ganska snabbt samt håller på och velar med denna mannen fram och tillbaka hela tiden. Han är dessutom missbrukare och har vid flera tillfällen polisanmälts för att ha misshandlat henne mm... det har varit hos socialtjänsten mer gånger än en,  om henne och den här mannen med så det drabbar hela "familjen"  Men så fort hon får reda på att min pojkvän träffar mig så blir det ett jääävla liv rent ut sagt vilket gör att han backar från mig tillfälligt i flera dagar ibland en vecka eller två för att återfå lugnet... Han måste tuffa till sig, stå upp mot henne, sluta vara mesig tänker ni... så har jag också tänkt tills jag sett allt från insidan.
    Hon hotar att ta barnen ifrån honom, vilket skulle knäcka honom helt, dom bor hela tiden hos honom plus att han har hundarna (som hon skaffat) hos sig för honkan inte ha dom hos sig..han gör ALLTING, hämtar å lämnar på dagis och i skola, handlar, städar, tvättar lagar mat och kör till träningar och kompisar mm... plus att han sedan jobbar 8 timmar om dagen. hon däremot gör ingenting, jobbar inte tar inget riktigt ansvar för barnen egentligen utan det är när det passar henne... ber han om hjälp med att ta dom så blir det nästan alltid ett nej pga tusen olika orsaker, hon sviker dom och dyker inte upp när hon ska mer gånger än jag kan räkna (även på födelsedagar) trots att dom bara bor ca 4 minuter ifrån varandra... är dom sjuka får han missa tid på sitt nya jobb som han älskar för hon kan minsann inte ha dom... hon förväntar hela tiden att han ska ställa upp för henne, köra henne hit och dit om det är något mm... säger han emot eller nej så är det jag som måste sagt till honom att vara "kaxig" mot henne. Han är helt nedtryckt stackaren... Hon hotar även med lägenheten dom bor i... hon står tyvärr fortfarande på kontraktet, vilket han inte kan få bort henne ifrån utan hennes medgivande och det får han inte... ytterligare ett sätt för henne att kontrollera honom och han kan inget göra... hon är manupulativ till tusen och skulle nog kunna snacka och ljuga sig ur allting hon hamnar i... När det sen gäller mig så blir det ett jävla liv... hon hotar med lägenheten, med barnen, med allt hon kan komma på... hon säger saker som att jag inte får träffa barnen, ska inte vara nån jävla mamma till dom, vi får inte träffas hemma hos honom, vi får inte ha sex i "hennes" lägenhet som hon säger... hon kör allt... hela jävla repetoaren tills han inte får sova på nätterna för hon håller på och han till slut är helt knäckt och inte orkar mer... ska han göra någonting speciellt så gapar å skriker hon om att"jaha du ska säkert inte göra det du säger utan du ska säkert träffa den där bruden och knulla" och det slutar alltid med att han inte kan göra sånt som han verkligen vill göra och han blir arg och ledsen... vi höll mig "hemlig" ett bra tag egentligen men sen fick hon reda på det och då började allt detta... hon tog reda på vem jag var, var jag bor mm och hotade att komma hem till mig för hon och jag skulle "snacka" (hon har aldrig kontaktat mig utan bara uttalat det till honom) jag har fått blocka henne på sociala medier för att hon inte ska snoka och få mer kött på benen... hon styr hans vänner och har några som "rapporterar" till henne om dom ser honom med någon annan... till och med deras älsta dotter har hon fått att "rapportera" om vi träffats mm... hon är helt sjuk i huvudet helt seriöst, och jag säger inte så ofta om någon men hon är verkligen det...   jag försöker vara stöttande bara finnas där men vad gör man, jag blir ju också ledsen, jag älskar verkligen honom och skulle göra allt för ett liv tillsammans med honom... och han vill ju det med det vet jag men hon låter oss inte vara... vad gör man? detta kommer sluta illa om man inte kan få stop på henne... snälla någon hjälp...

  • Svar på tråden Ex frun är helt sjuk i huvudet! Hjälp
  • Anonym (Kvinna)

    Hon har inte dem?
    Dyker inte upp när hon ska ha dem?

    Bor med en missbrukare?
    Det vet socialen?

    Var står barnen skrivna?

  • Anonym (99)

    här kan du inte göra någonting. Mannen måste stå upp för sig själv och klarar han inte det kan du inte göra något. Har han dessutom missbruksproblem är det ju verkligen ingen bra sits du sätter dig i. 
    Det är bra att han tar hand om barnen, det visar att han vill vara en bra pappa. Om det sker genom att barnens mamma hotar/utnyttjar honom är det bara han själv som kan sätta ner foten och säga ifrån. Det kan inte du göra. 

    däremot, om hon hotar dig, kan du givetvis anmäla henne för din egen skull. Har mannen eller du sparat bevis på hennes beteende, tex mess, spela in tfnsamtal på mobilen osv, så kan ni säkert anmäla och ev få nån slags besöksförbud men det kräver nog en hel del och de måste ju samtidigt kunna prata om de gemensamma barnen. men just vd gäller din egen person borde det gå att anmäla henne för hoten.

    sen får han prata med sin äldsta dotter om att hon inte ska ha det ansvaret att "rapportera" till mamman. 

  • Anonym (99)

    ah, läste för fort, är det hennes nya som har missbruksproblem?

  • Anonym (Styvmamma)

    Det första och lättaste för honom är att säga upp kontakten med de vännerna som "rapporterar" till henne(det gjorde maken när han var i den sitsen och han har inte saknat dem en sekund). Dra upp boende/umgänge i rätten så de får det fastlagt. Och jag vet inte hur men man måste kunna få bort henne från lägenheten på nåt sätt. Och eftersom de oftast är pappan som har barnen kan han helt enkelt sluta svara när hon ringer och börja radera meddelanden innan han läst dem.

    I detta läget är det mannen som måste tuffa till sig och läsa på om sina rättigheter.

  • Anileah
    Anonym (99) skrev 2016-07-23 08:59:21 följande:

    ah, läste för fort, är det hennes nya som har missbruksproblem?


    Ja hennes nya... min pojkvän dricker inte ens
  • falukorv

    Fast om det är sant som du skriver så kan hon knappast "ta barnen ifrån" honom så DET kan han knappast vara rädd för.

    Jag vet hur det är,vi har också haft ett helvete men skillnaden är att det varit en skötsam mamma med jobb, hus och som hjärntvättar barnen. Men jag och min sambo träffas fortfarande ändå........

  • Anileah
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-07-23 08:56:33 följande:

    Hon har inte dem?
    Dyker inte upp när hon ska ha dem?

    Bor med en missbrukare?
    Det vet socialen?

    Var står barnen skrivna?


    Nej dom är nästan aldrig hos henne, dom är skrivan hos honom...
    Sedan vill barnen oftast inte vara hos henne heller för dels tycker dom att det är skittrist där, hon har dels flyttat typ 4 gånger dom senaste 3 månaderna...
    Senaste exemplet på när hon inte dök upp var så sent som förra helgen... dom skulle vara hos henne lördag kväll & natt... hon skulle bara iväg med sin bror och hans tjej och handla... hon och barnen skulle sedan umgås med dom under kvällen med... först tog det väldigt många timmar innnan hon hördes av, hon dök inte upp hemma hos honom då för att hämta barnen utan hon ringde eller messade och sa att helt plötslig skulle hennes bror och hans tjej iväg och hon och barnen kunde då inte vara med dom, så då kunde hon inte ha barnen alls... när han sen säget att barnen kan väl vara hos henne ändå så kom det 50 ursäkter om varför det inte alls gick för sig och det slutade med att han fick stanna hemma med barnen...

    nej jag tror inte missbrukaren bor där, han är där från och till i omgångar men det blir alltid ett jäkla liv å så är han borta igen ett tag...
    ja socialen vet, dels med anmälningarna varav en del kommit från missbrukaren "som hämd" men som ändå är sanna... dels från andra då det varit liv i hennes lägenhet när han varit där... hon riskerar dessutom att förlora sin lägenhet hon bor i just nu... dom andra har "bara" varit jour lägenheter som soc fixat åt henne... så ja dom vet... sen vet dom nog inte allt då hon har olika berättelser till olika personer...
  • Anonym (huiopöl)

    Hon har inte en chans att ta barnen i från honom så det är 'bara' för honom att tuffa till sig.

    Skitsvårt absolut men nödvändigt om han nu inte trivs med situationen som den är.

    Han bör meddela mamman att from nu ska all kontakt ske skriftligt via sms. Då kan han välja själv när han vill läsa vad hon skrivit. Han har dessutom bevis på ev hot om sådana förekommer. Dessutom behöver han inte höra ev skäll.
    Han bör också tala om att ingenting utom sådant som för barnen kommer att diskuteras och att han enkom svarar på trevliga sms, övriga ignoreras.

    Sen är det 'bara' att ta sig igenom tiden som blir innan mamman fattar och lägger ner. Ju mer han inte klarar av att genomföra det han har sagt, desto mer krut får  hon som tänder hennes ilska och förlänger plågan.

    Han behöver inte ha någon som helst kontakt med henne annat än vid överlämningarna vid umgänge. Det neda han behöver meddela henne då är sådant som på verkar umgänget, som tex om barnet fått någon medicin som ska tas, om barnet är hängit och kanske håller på att bli sjuk osv.

    De som rapporterar är inga vänner så de behöver han inte ha kvar i sitt liv.

    Du å din sida måste ta ställning till om du vill ha det så här tills barnen är stora nog att klara sig själva, för risken är ju att hon är så pass sjuk att hon aldrig fattar.... Men vanligen fattar de efter ett tag, det är bara jobbigt medan det pågår.

    Sätt er ner ni två och diskutera hur NI vill ha det och du kommer strax att se om han är villig att göra vad som krävs för att NI ska ha det bra. Om inte, då är det lika bra att du lämnar honom, för det blir inte bättre...

  • Anileah
    falukorv skrev 2016-07-23 09:21:29 följande:

    Fast om det är sant som du skriver så kan hon knappast "ta barnen ifrån" honom så DET kan han knappast vara rädd för.

    Jag vet hur det är,vi har också haft ett helvete men skillnaden är att det varit en skötsam mamma med jobb, hus och som hjärntvättar barnen. Men jag och min sambo träffas fortfarande ändå........


    Så har jag med sagt men det är han med tanke på hur manipulativ hon är, hon har lyckats få saker att "försvinna" förut och lyckats ljuga sig ur situationer och fått sig själv att se bra ut inför myndigheter... idag skulle han iväg och få köra sin dröm bil som jag fixat till honom... det blir inte av då hon nu hotar med att om han lämnar barnen så finns inte dom kvar när han kommer hem och han kommer heller inte ha någonstans att bo...
  • Anonym (Bea)

    Den som har störst behov av lägenheten har rätt till den. I det här fallet måste det solklart vara pappan eftersom han har vårdnaden om barnen. Be han kolla upp det så slipper han ha hotet om bostaden över sej.

Svar på tråden Ex frun är helt sjuk i huvudet! Hjälp