• Anonym (Linux­)
    Äldre 1 Aug 12:01
    49293 visningar
    83 svar
    83
    49293

    Spara till min första Miljon

    Nyfikenkvinna.
    Bor du i hyresrätt eller bostadsrätt?
    Själv räknar jag inte med värdet på lägenheten som en ökning, det enda jag tar med som kapital är kontantinsatsen.

    Dock räknar jag inte med det i mitt sparande.

    Sparade mycket i fonder tills jag var 36, har sedan jag köpt bostad valt att bara spra 1000kr i månaden och kör endast högriskfonder, sparar på konto istället så det finns pengar att ta av istället för att behöva sälja med förlust om det behövs kapital.

  • Anonym (Linux­)
    Äldre 1 Aug 14:42
    #7
    Chianti skrev 2016-08-01 13:15:22 följande:

    Inte så att miljonen är mitt mål, men jag ska spara ihop 2,6 miljoner på 20 år för att kunna betala av hela mitt bolån. Behöver spara 10500 i månaden för att klara det och det ska väl funka om inget oväntat inträffar.


    Är inne på samma mål.
    Hur sparar du, aktier, på konto eller något annat?
  • Anonym (Linux­)
    Äldre 18 Oct 22:20
    #54

    Vad kommer ni göra när ni nått en miljon, jag kommer fortsätta köra högrisk och ta all avkastning utöver en miljon och lägga i lågriskfonder med låg avgift avsett för ökade kostnader tex högbolåneränta och använda det till amortering.

  • Anonym (Linux­)
    Äldre 19 Oct 17:50
    #56
    Kurlie skrev 2017-10-19 09:22:35 följande:

    Intressant tråd! 

    Vi ska snart börja spara till hus. Lite sena på det. Behöver få ihop ca 400 000 och om allt går som planerat kommer vi spara 15 000 i månaden så ca 2,5 års sparande. Tanken är att sen fortsätta spara och nå miljonen och sen fler.

    MEN vi vill ändå leva och ha kul, känner ni att ni gör det? 
    Vill iaf kunna resa med familjen (3 barn) en gång utomlands och en skidsemester per år och inte snåla för mycket i vardagen. 


    Hur kommer ni spara konto, fonder, aktier?
  • Anonym (Linux­)
    Äldre 19 Oct 18:59
    #58
    Aniiee skrev 2017-10-19 18:30:11 följande:

    haha, min filosofi är uppenbarligen raka motsatsen mot din. Jag vill ha en trygg grund att stå på, sen när jag har den kan jag börja leka med avkastningen i högriskinvesteringar och sånt.


    Om jag gör 100k om året i avkastning så kan jag komma ned till 50% belåning på 5 år och bo billigt.
  • Anonym (Linux­)
    Äldre 21 Oct 17:29
    #60
    Aniiee skrev 2017-10-19 20:17:37 följande:
    Just det. Om...... =P
    Inget är säkert.
    Det enda som är säkert att man vinner ingenting om man inte satsar, jag ångrar att jag inte gjorde det tidigare.
    Efter att jag köpte bostad så gick jag in på endast högrisk, jag har på 2,5 år nästan lyckats bygga upp kapitalet igen det värde det hade innnan jag tog ut kontantinsats.

    Man måste dock ha med förlust i sin kalkyl att man inte går med vinst varje år, det kan tex gå upp 5 år och sedan ner.
    Om jag skulle backa 15% något år så ligger jag ändå på plus.

    Eftersom det kan gå ner och börsen går i cycler så är min plan att placera om till säkra fonder när avkastningen är minst 10% på 1 miljon.
    Går det otroligt bra första året säg att det blir över 30% avkastning på ett år så flyttar jag det direkt, blir bra buffert för avbetalning av bostaden.
  • Anonym (Linux­)
    Äldre 29 Dec 19:09
    #63

    Tyvärr nådde jag inte mitt mål innan årsskiftet.
    Oklart om jag kommer att göra det nästa år då det krävs en avkastning på 25% och jag räknar realistiskt med 5-8%.

  • Anonym (Linux­)
    Äldre 31 Dec 13:23
    #66
    nyfikenkvinna skrev 2017-12-31 08:51:54 följande:

    Hej!

    Hur har det gått för er med sparande i år?

    En liten uppdatering här är att under 2017 har vi kunnat sparat och amorterat av våra bolån på 450 000 kr. Sparmål för 2018 kommer gäller samma. Skrattande


    Hade ni 540k kvar i lån eller har ni amorterat av 450k på befintligt lån?
  • Anonym (Linux­)
    Äldre 1 Jan 12:06
    #69
    Don3 skrev 2018-01-01 01:32:38 följande:

    Mitt mål är att spräcka 1 mille innan 35 år (är 31 nu). Sen är det ju vad man räknar, räknar man in bostad och pension så är jag redan i mål. Men antar alla räknar pengar som man ?kan? göra likvida på en vecka.

    Just nu har jag ca 565 000 kr på isk/KF i aktier och övriga värdepapper.

    Finns nog runt 25 000 kr på vanliga konton hos min storbank.

    150 000 kr tjänstepension.

    635 000 kr Allmänpension.

    Bostad 235 000 kr högre värde än belåning.


    Jag räknar inte in bostaden, pension eller sparkonto i min beräkning.
    Bostadens värdeökning vill jag inte räkna med heller då det kan ändras samt att bostaden även är en kostnad varje månad.

    Jag kommer fortsätta fondspara och om 5 år ta en  del av avkastning till att amortera ned bolånet.
  • Anonym (Linux­)
    Äldre 3 Jan 20:13
    #72
    MissMagnolia skrev 2018-01-02 13:46:44 följande:

    Tänker mig 1/2 miljon innan 35, har 9 år på mig men först av allt ska bolånet amorteras en del så att boendekostnaden sjunker rejält. Sen ska det sparas men det är 1,5 år innan jag börjar med det målet.

    Har inte jättehög inkomst och vill ha barn också så inkomsten lär vara lägre under några av de åren, därav ett lite realistiskt mål.


    Varför inte spara och investera sedan betala av med avkastningen?
  • Anonym (Linux­)
    Äldre 18 Feb 10:15
    #76
    Don3 skrev 2018-02-18 01:22:10 följande:
    Gick fortare än tänkt. Passerade 1m precis. Så nu är målet 2,5m innan 40.
    Räknar du med tjänste och allmänpensionen i din miljon?
    Och även värdet på din bostad?
  • Anonym (Linux­)
    Sun 16 Jun 2019 13:22
    #81

    Hur har det gått för er det har ju varit lite upp och ned på börsen.
    Jag har ungefär 35k kvar till mitt mål.

    När målet är nåt så kommer jag varje månad flytta över allt överskjutande belopp till en lågriskfond, som varken går upp eller ned.

Svar på tråden Spara till min första Miljon