• Anonym (A)

    Semester med "styvbarn"

    Hej. Är på semester med det så kallade styvbarnet och dennes förälder. Är det någon som har tips på hur man ska kunna hantera detta? I nuläget kokar jag inombords men vet med mig att det inte ger något att ventilera detta med dem jag är med. Vad har ni för tips och trix för att härda ut?

  • Svar på tråden Semester med "styvbarn"
  • Anonym (A)
    nuharjagbytt skrev 2016-07-23 23:07:55 följande:

    Du får tala om vad det är som är jobbigt för att någon ska kunna ge tips.


    Allt.
  • Anonym (Mormor)

    Det fanns ju en orsak varför du följde med på resan.Du kunde stannat hemma/rest med nån annan.Barnet är där och det är inte barnets fel.Visa värme.

  • Anonym (A)

    Barnet beter sig illa och är extremt uppmärksamhetskrävande och sköter sig inte för fem öre. Är inte trevlig att vara med alls. Enbart en plåga. Jag försöker att ha inställningen att det där är förälderns ansvar och sköter mitt, men jag tvingas ändå lyssna på allt gnäll och det dåliga beteendet, oavsett om jag tar ansvar för uppfostran eller ej. Det stör mig otroligt och helst vill jag bara skrika och gapa om allt jag tycker är fel kring det men det går ju inte av förklarliga skäl.

  • Anonym (A)
    Anonym (Mormor) skrev 2016-07-23 23:22:31 följande:

    Det fanns ju en orsak varför du följde med på resan.Du kunde stannat hemma/rest med nån annan.Barnet är där och det är inte barnets fel.Visa värme.


    Ja, och jag reste trots att jag visste vilken pina det skulle bli eftersom samma resa har gjorts tidigare med samma resultat. Jag försöker engagera mig så lite som möjligt och hålla mig borta från det men som jag skrev nedan så råkar man ju i varandras närhet hela tiden oavsett ens eget engagemang i uppfostran.
  • Anonym (A)
    Anonym (Tyra) skrev 2016-07-23 23:28:39 följande:

    Hur gammalt är barnet?


    7
  • Anonym (Lilo)

    Hej! Din fråga utstrålar närmast avsky för barnet. Lämna förhållandet för allas skull! Eller kan du leva dig in i barnets frustration? Ny person att förhålla sig till, som är med dygnet runt...Aldrig föräldern för sig själv ... Skilsmässa i bakgrunden... Säkert behöver barnet inte heller vara jättekänsligt för att ana hur du ser på det... Stackars barn! Prova att lovebomba i stället! Du påverkar barnets mående och beteende mer än du tror. En styvförälder som försöker påverka förälderns prioriteringar kan göra stor skada i ett barns själ.

  • Anonym (Thea)

    Drygt :-/ finns det någon möjlighet att du kan sticka iväg själv en dag och bara vara eller kanske skicka iväg dom? Man måste få andas ibland och hämta kraft... Vad säger föräldern när du tar upp det? Inte när du är irriterad själv utan när det är lungt....

    Är lite i samma läge själv men vi är ännu hemma men jag gruvar till vi ska åka nästa vecka..... Sommarlov när man är upp i var dra hela tiden är ha ska jobbigt, kan vara nog så jobbigt med egna barn.... Blir inte direkt lättare när man inte riktigt har något att säga till om vad gäller fostran....

  • Anonym (Anna)
    Anonym (A) skrev 2016-07-23 23:25:29 följande:
    Ja, och jag reste trots att jag visste vilken pina det skulle bli eftersom samma resa har gjorts tidigare med samma resultat. Jag försöker engagera mig så lite som möjligt och hålla mig borta från det men som jag skrev nedan så råkar man ju i varandras närhet hela tiden oavsett ens eget engagemang i uppfostran.
    Då får du skylla dig själv.
Svar på tråden Semester med "styvbarn"