• Äldre 24 Jul 01:26
    7024 visningar
    38 svar
    38
    7024

    Börja förskola som ettåring eller stanna hemma med farmor ett halvår?

    Ångest mitt i semestern! Min yngsta fyller ett år nu och tanken var att hon skulle skolas in på förskola i september. Men hon känns så liten. Hennes storebror är 14 mån äldre och började när han var närmare 2 och han kändes så himla redo. Lillasyster hamnar iofs på samma förskola och vi kommer kunna ha hyfsade tider 4 dagar per vecka och ca 25h/vecka. Men ändå.. Vi har möjlighet att låta farmor hjälpa oss ett halvår och på ett sätt känns det mycket bättre. De behöver väl inte direkt andra barn i den åldern utan mer en trygg vuxen?! Min sambo börjar plugga i höst och jag ska jobba heltid med flex är tanken. Vad säger ni, hur ska man resonera? ????

  • Svar på tråden Börja förskola som ettåring eller stanna hemma med farmor ett halvår?
  • Caramb­olan
    Äldre 24 Jul 01:48
    #1
    +1

    Jag hade absolut inte satt en ettåring på förskola om det finns en nära släkting som kan och vill ta hand om barnet. Det finns inga pedagogiska eller sociala vinster med förskola för ett så litet barn.

  • Klicke­rträna
    Äldre 24 Jul 05:14
    #2

    Farmor.

  • Äldre 24 Jul 05:47
    #3

    Jag hade lämnat till farmor. Tycker att ettåringar ska, om möjligheten finns, stanna hemma med föräldrarna eller anhörig.
    Min son börjar till hösten och blir 2 i september. Vid 1 års ålder skulle han inte vara redo.

  • Äldre 24 Jul 06:29
    #4

    Helt klart farmor. Min äldsta skulle absolut inte klara förskolan som 1 åring. Min yngsta är mer självständigt, men aldrig skulle jag sätta henne där då om de fanns andra vettiga alternativ.

  • Äldre 24 Jul 08:04
    #5

    Absolut farmor när möjlighet finns. En ettåring har inget utbyte av förskolan.

  • Äldre 24 Jul 08:06
    #6

    Inte innan treårsålder - och då endast 15-25 h i veckan (max fem timmar om dagen - MAX!).

    Tycker det är löjligt när en mamma till en tvååring skriker "inte vid ett år, men vid två år är det heeeeelt okej!".

    Rekommendationerna som kommer då och då, säger alla: inte innan tre år! Själv säger jag: vänta helst till minst 3,5 år. Fast med tanke på hur förskolorna ser ut: skippa förskola helt.

  • Äldre 24 Jul 08:07
    #7
    LillaJag06 skrev 2016-07-24 05:47:47 följande:

    Jag hade lämnat till farmor. Tycker att ettåringar ska, om möjligheten finns, stanna hemma med föräldrarna eller anhörig.

    Min son börjar till hösten och blir 2 i september. Vid 1 års ålder skulle han inte vara redo.


    Som att två år är så mycket bättre.
    InteInnanTre skrev 2016-07-24 08:06:18 följande:

    Inte innan treårsålder - och då endast 15-25 h i veckan (max fem timmar om dagen - MAX!).

    Tycker det är löjligt när en mamma till en tvååring skriker "inte vid ett år, men vid två år är det heeeeelt okej!".

    Rekommendationerna som kommer då och då, säger alla: inte innan tre år! Själv säger jag: vänta helst till minst 3,5 år. Fast med tanke på hur förskolorna ser ut: skippa förskola helt.


  • Äldre 24 Jul 08:23
    #8

    Tack för svar! Ni bekräftar ju min känsla. Min son är 2 år och kommer fortsätta på förskolan men inte så långa dagar. Han älskar förskolan och att leka med kompisar, förskolan är bra med små grupper och bra pedagoger. Till saken hör att vi periodvis haft en något svår relation med farmor, hon bor inte nära så det är lite slitsamt för henne att åka.

  • Äldre 24 Jul 08:28
    #9

    Det beror helt på barn och farmor skulle jag säga.
    Min 1,5 åring är VÄLDIGT lätt och nöjd som person men samtidigt VÄLDIGT aktiv och busig. Farmor hade inte fungerat som "förskola". Han kräver mer. Sen är 25 Tim inte särskilt långa dagar om ni kan fördela det på 4-5 dagar. Skolade in mitt barn vid 13 månader och han har trivts fantastiskt bra. Men då älskar han äldre barn, är inte känslig för intryck och stoj/bus/liv samt som sagt väldigt aktiv.

  • Amak
    Äldre 24 Jul 08:38
    #10

    Jag hade valt förskola! Jag var också orolig när min yngsta började vid ett, men de tog hand om honom jättebra. Ingen småbarnsgrupp, utan syskongrupp är bättre. Om relationen varit sisådär till farmor skulle jag inte vilja komplicera saken ännu mer med att göra mig beroende av henne. Inte säkert hon orkar med en livlig ettåring heller.

Svar på tråden Börja förskola som ettåring eller stanna hemma med farmor ett halvår?