• Äldre 24 Jul 11:45
    11536 visningar
    45 svar
    45
    11536

    Lurad att bli pappa för längesen

    Hej.

    Min sambo och jag har två barn och ett tredje på väg.

    Skriver här för att kanske få något tips på hur man bör hantera den nu uppkomna situationen nedan.

    Vi fick vårt första barn när vi var unga (22) och vi hade då varit tillsammans ca ett år. Jag ville inte ha barnet, trodde det var en olycka (mamman åt p-piller men sa att hon måste glömt ta dem just då). Sambon ville gärna ha barnet och jag bestämde mig för att stanna kvar och ta mitt ansvar.

    Innan barnet hade jag haft planer på att göra slut då allt inte kändes rätt (detta vet inte min sambo om dock). Barnet kom, det var tufft på många sätt (att knyta an till exempel) men livet har rullat på. Nu, när sambon är gravid med vårt tredje barn så berättade hon för mig att hon hade lurat mig vid den första graviditeten. Detta har kastat in mig i någon slags livskris.

    Jag funderar mycket på hur livet hade sett ut om hon inte lurat mig. Jag känner mig ibland bestulen på min en stor del av min ungdom. Jag hade precis kommit igång kändes det som. Aldrig haft mycket tjejer innan medan min sambo hunnit festa runt en hel del. Hade vi varit ihop utan barnet? Hur hade livet sett ut? Osv.

    Samtidigt älskar jag barnen vi har och att vara en separerad trebarnspappa lockar knappast heller.

    Någon som varit med om något liknande?

  • Svar på tråden Lurad att bli pappa för längesen
  • Äldre 24 Jul 11:51
    #1

    Du hade kunnat ta ansvar för ditt eget skydd och använt kondom. Du kan mao inte endast lämna över det ansvaret på någon annan. Man är två om att knulla. Du får helt enkelt leva med att du är lika ansvarig som hon och ta livet som det är nu. Det är inte synd om dig.

  • Äldre 24 Jul 11:54
    #2

    Det är fult att ljuga och säga att man äter ppiller och sedan inte gör det i syfte att skaffa barn - samtidigt har du ett eget ansvar i att använda kondom då ppiller inte är helt säkra oavsett hur precist de används. Hon gjorde fel, helt klart, hur kommer det sig att hon valde att berätta detta nu? Vad svarade du?

  • äldreo­chklok­are
    Äldre 24 Jul 11:57
    #3

    spelar det någon roll nu egentligen? 

    jag förstår vad du menar men ändå, ni är inne på tredje barnet nu. 

  • Äldre 24 Jul 11:59
    #4
    viseversa skrev 2016-07-24 11:51:22 följande:

    Du hade kunnat ta ansvar för ditt eget skydd och använt kondom. Du kan mao inte endast lämna över det ansvaret på någon annan. Man är två om att knulla. Du får helt enkelt leva med att du är lika ansvarig som hon och ta livet som det är nu. Det är inte synd om dig.


    Hade du resonerat lika, om en kille klippt hål på kondomen, och tjejen inte använt eget skydd.
    Hur många skydd måste man ha? Om den ena säger sig använda skydd, så ska man väl kunna lita på det.
    Olyckor kan givetvis ske, men då är det ingen som lurar den andre.
  • Äldre 24 Jul 12:00
    #5
    +1

    Tufft, jag förstår att du mår dåligt. Att lura någon att bli pappa är ett av de största svek en kvinna kan utsätta en man för, värre än otrohet. Ett barn påverkar hela livet i många år, det är inget man ska tvinga på en annan person. Att hon blir gravid av en olyckshändelse är en sak, att avsiktligt göra det och dessutom ljuga om det är så lågt det kan bli. Tror inte att det är så ovanligt tyvärr.

    Hur var er relation innan du fick veta? Kan inte varit så dålig då ni beslutat er för att skaffa fler barn. Har inget råd hur du ska göra, du får känna dig för. Gör inget förhastat. Men det vore rätt åt din sambo om du träffar en ny kvinna och lämnar henne.

  • Äldre 24 Jul 12:04
    #6
    +1
    viseversa skrev 2016-07-24 11:51:22 följande:
    Du hade kunnat ta ansvar för ditt eget skydd och använt kondom. Du kan mao inte endast lämna över det ansvaret på någon annan. Man är två om att knulla. Du får helt enkelt leva med att du är lika ansvarig som hon och ta livet som det är nu. Det är inte synd om dig.
    Hur kan du påstå att han är lika ansvarig som hon då hon avsiktligt ljög? Visst kan det gå fel trots skydd men det är en himmelsvid skillnad att ljuga och avsiktligt låta sig bli gravid. Det är inte ens jämförbart.
  • Äldre 24 Jul 12:05
    #7

    Jag hade lämnat henne direkt! Vilket svek. Förtroendet är brutet och utan det finns ingen harmonisk relation.

  • Äldre 24 Jul 12:09
    #8
    Haskel skrev 2016-07-24 11:59:33 följande:
    Hade du resonerat lika, om en kille klippt hål på kondomen, och tjejen inte använt eget skydd.
    Hur många skydd måste man ha? Om den ena säger sig använda skydd, så ska man väl kunna lita på det.
    Olyckor kan givetvis ske, men då är det ingen som lurar den andre.
    Som kvinna har man valet att göra abort. Det valet har inte en man. Så vill han inte bli papp tar han själv ansvar för det.
  • Äldre 24 Jul 12:10
    #9
    Tecum skrev 2016-07-24 12:04:41 följande:
    Hur kan du påstå att han är lika ansvarig som hon då hon avsiktligt ljög? Visst kan det gå fel trots skydd men det är en himmelsvid skillnad att ljuga och avsiktligt låta sig bli gravid. Det är inte ens jämförbart.
    Enkelt. Vill du inte ha barn tar du ett eget ansvar. För även om hon inte hade ljugit så är inte p-piller 100% säkert. Så han ska såklart se till att göra det han kan om han inte ville ha barn.
  • Caramb­olan
    Äldre 24 Jul 12:17
    #10

    Släpp det. Du trivs med det liv du har. Fördelen med att vara ung förälder är att du har många år på dig att festa och ligga runt efter att barnen flyttat hemifrån. Dessutom med bättre ekonomi än när du var 22.

Svar på tråden Lurad att bli pappa för längesen