• Anonym (Karin­)
    Äldre 24 Jul 22:48
    22922 visningar
    231 svar
    231
    22922

    Får verkligen förskolan ifrågasätta barnens tider som dom ska vara där?

    Jag är hemma och är långtids sjukskriven men kommer komma ut i arbetslivet om några månader igen.
    Har våra barn på förskolan och dom står uppsatta på sambons tider som innebär från tidig morgon till eftermiddag, men barnens mormor och morfar hämtar barnen varje dag innan mellis. 

    Fick en liten chock förra veckan då ena pedagogen frågade om dom kunde ändra på schemat eftersom barnen ändå aldrig går till kl 17.15 som dom står uppskriva till. Jag sa ju som det är att jag fortfarande är sjuksriven och att mina föräldrar är snälla och hämtar barnen tidigare men det är inget vi kräver av dom utan för dom själv vill. Pedagogen ville gärna ändra ändå för dom måste vet personalstrykan. Jag sa då att ha dom uppskrivna till kl 15 då. 

    Men till veckan uppstår då problem.
    Mina föräldrar kan inte hämta barnen och jag har en läkartid kl 15 på onsdag. 
    Har jag då rätt till att ändra tiden igen till sambons tider eller är ändrat ändrat? 

    Tycker ni även dom har rätt att ifrågasätta tiden barnen kommer gå och ändra den till färre timmar?

  • Svar på tråden Får verkligen förskolan ifrågasätta barnens tider som dom ska vara där?
  • Äldre 24 Jul 22:53
    #1

    Du har rätt att lämna de tider du är i behov av.

    Säg; jag har behov av sena tider då o då och vet du en v innan- säg till de i tid så att de vet. De kaninte neka dig. Däremot kan du inte ha " garderingstid" och ha nån drop ut verksamhet. För allas bästa och för att effektivisera personalschema och barns behov, jag arbetar inom skola. Bestäm dagar med släkt de dagar de ska hämtas tidigare.

  • Äldre 24 Jul 22:55
    #2

    Med tanke på att barnen sällan vistas på förskolan till den senare tiden så kan jag nog förstå att personalen vill ändra tiden just med tanke på schemaläggning och personalstyrka. Men jag är helt övertygad om att du kan ändra tiden när du ska till läkaren och sätta ordinarie tid. Det borde inte vara några bekymmer.

  • Anonym (va?)
    Äldre 24 Jul 22:58
    #3

    Klart du inte skall ha tider till 17:15 om de alltid hämtas tidigare. Du skall ju säga de tider som gäller. Jag förstår inte att du inte insett detta.
    Däremot är det ju helt ok att ändra tid ibland. Jag jobbar oregelbundet och ibland blir det ändringar med kort varsel. Om jag gör en ändring i schemat mindre än 3 dagar i förväg så vill personalen att jag berättar det muntligt, annars räcker det att ändra i data-schemat.
    Varför inte prata med personalen?

  • Anonym (va?)
    Äldre 24 Jul 22:59
    #4

    Din rubrik är dessutom lite missvisande. Personalen ifrågasätter inte barnens tider. De ifrågasätter varför ni schemalägger barnen på tider som de inte är där.

  • Anonym (Karin­) Trådstartaren
    Äldre 24 Jul 23:27
    #5
    Anonym (va?) skrev 2016-07-24 22:58:26 följande:

    Klart du inte skall ha tider till 17:15 om de alltid hämtas tidigare. Du skall ju säga de tider som gäller. Jag förstår inte att du inte insett detta.
    Däremot är det ju helt ok att ändra tid ibland. Jag jobbar oregelbundet och ibland blir det ändringar med kort varsel. Om jag gör en ändring i schemat mindre än 3 dagar i förväg så vill personalen att jag berättar det muntligt, annars räcker det att ändra i data-schemat.
    Varför inte prata med personalen?


    Men då ska vi allså ta mina föräldrar för givet att dom alltid kommer hämta? Det är inget jag lägger på dom och dom väljer från dag till dag hur dom vill och orkar. 

    Vi betlar ju ändå för att barnen går där
  • Anonym (!)
    Äldre 24 Jul 23:32
    #6
    Anonym (Karin) skrev 2016-07-24 23:27:20 följande:
    Men då ska vi allså ta mina föräldrar för givet att dom alltid kommer hämta? Det är inget jag lägger på dom och dom väljer från dag till dag hur dom vill och orkar. 

    Vi betlar ju ändå för att barnen går där
    Nä du sätter upp dom tider som gäller , om dina föråldrad ska hämta sätter du den tiden dom hämtar o om dom inte ska hämta sätter du den tiden du ska hämta
  • Äldre 24 Jul 23:34
    #7

    Ni ska inte ta för givet men börja planera lite mera. Det låter ju som dina föräldrar hämtar nästan varje dag säg då att de går till 14 de dagarna i förväg. Händer det något kan ni säkert ringa och ändra!

  • Anonym (Suck)
    Äldre 25 Jul 00:50
    #8
    Angelinap skrev 2016-07-24 22:53:17 följande:

    Du har rätt att lämna de tider du är i behov av.

    Säg; jag har behov av sena tider då o då och vet du en v innan- säg till de i tid så att de vet. De kaninte neka dig. Däremot kan du inte ha " garderingstid" och ha nån drop ut verksamhet. För allas bästa och för att effektivisera personalschema och barns behov, jag arbetar inom skola. Bestäm dagar med släkt de dagar de ska hämtas tidigare.


    Det har Ts verkligen inte rätt till. Ts har ingen rätt till barnomsorg för att hon ska på läkarbesök. Hur mycket tid man har rätt till som sjukskriven varierar i olika kommuner. I vissa kommuner är det förskolans chef som beslutar vilka tider som barn till sjukskrivna får ha. Som sjukskriven har man ingen rättighet att ställa krav som du påstår.
  • Anonym (Lätt löst)
    Äldre 25 Jul 03:25
    #9

    Om du är hemma och dina föräldrar normalt sett hämtar innan mellis kan väl du hämta de gånger föräldrarna inte kan? Du ska väl inte vara uppbokad jämt så länge du är sjukskriven ändå?
    De gånger dom inte kan får du ju rycka in.

  • Anonym (Suck)
    Äldre 25 Jul 04:00
    #10
    Anonym (Karin) skrev 2016-07-24 23:27:20 följande:

    Men då ska vi allså ta mina föräldrar för givet att dom alltid kommer hämta? Det är inget jag lägger på dom och dom väljer från dag till dag hur dom vill och orkar. 

    Vi betlar ju ändå för att barnen går där


    Är det kanske lättare att ni bestämmer att de hämtar barnen ordinarie tid? Förskolan behöver naturligtvis ha korrekta tider för hämtning av barnen. Ni betalar en brkdel av vad omsorgen kostar och det finns regler som ni ska följa.
Svar på tråden Får verkligen förskolan ifrågasätta barnens tider som dom ska vara där?