• lillli

    Hjälp! Kan inte natta om på natten!

    Vi har en 2 månaders bebis som har väldigt svårt att sova on hon inte ligger i famnen eller selen eller på oss och det är ok på dagen men funkar inte alls på natten!

    Erfarna mammor snälla hjälp med tips på hur jag ska natta om henne på natten! Hon får mest ersättning då min mjölk inte räcker till. Hon sover gott mellan kl 8-11 oftast själv, vi byter till pyjamas etc och hon ammar och får ersättning, vi nattar henne i sele då hon alltid somnar snabbt där i och lägger ner henne och hon sover till 3 tiden själv. Men sen är det helt omöjligt att få henne att somna om!!! Hon ammar och får ersättning och somnar så gott som i famnen efter det men så fort jag lägger ner henne vaknar hon, jag byter blöja och vaggar tills hon somnar men när jag lägger vaknar hon och skriker tills man ställer sig upp och vaggar och så fortsätter det i timmar! Hon är inte så bra att greppa bröstet så att ligga och amma funkar inte så bra, hon vaknar var 20:e min och gråter och jag vill heller inte bli hennes napp på natten. Har provat att vagga länge men hjälper inte, har provat med filt under för värmen men hjälper inte.

    Är det här vanligt? Någon med tips?! Eller är det bara att vänja sig att dagen för mig börjar kl 3?! När hinner man då umgås med sin man på kvällen om man måste lägga sig kl 8?! :(

  • Svar på tråden Hjälp! Kan inte natta om på natten!
  • caveat emptor

    Ja alltså... ditt barn är två månader. Då sover dom utan nån som helst hänsyn till dygnsrytm. Att nattsömnen blir störd är oftast något som följer med när man har spädbarn.

    Sov så mycket du kan när barnet sover. Ensamtid med maken din får väl stå undan några månader till. Runt fyra månader brukar de flesta barn få en aning bättre dygnsrytm.

  • lillli

    Jaha ok...så bara att ställa in sig på att gå upp kl 3 då ett tag... Tänkte att man kanske ska tänka redan nu på att inte vänja henne med att bli vaggad och alltid somna i famnen utan att hon ska lära sig somna själv utan att gråta en massa då förstås...men det är kanske alldeles för tidigt..

  • konichiwa

    Du kan nog tyvärr inte räkna med att bebisen ska sova hela natten. De har ingen koll på dag och natt. Tycker att det verkar dom att hon sover ganska bra ändå för att vara så liten. Vi fick turas om att gå runt med vagnen på gården ett tag när vår äldsta var i den åldern, haha.

    Funkar det att bebisen får ligga på dig sista delen av natten? Eller om du virar in henne i en tunn filt som du lägger i ett babynest jämte dig i sängen? Mina barn gillade att ligga i en kokong liksom.

  • konichiwa

    Mina barn har vaggats, fått sova på mig, bredvid mig, i soffan, i egen säng - vad som än funkar! Båda sov i egna sängar till slut ändå. Du binder ris åt egen rygg om du ska börja försöka styra sömnen.

    Passa på att följa bebisen, du kommer att få in en rutin till slut och då kommer du längta tillbaka till tiden när rutiner inte behövdes : )

  • viseversa

    Hon är 2 mån. En så liten bebis struntar i dag och natt. Ni får helt enkelt stå ut med att det är såhär ett tag. Ni får lägga er 8 på kvällen och hinna få lite sömn helt enkelt. Sen kanske ni ska turas om när hon väl vaknar. Så båda får vila.

  • Linnis92

    Min dotter är 6 veckor och var inne i en period då hon bara kunde sova på mig. Och så fick det bli också. Jag halvsatt upp i sängen varje natt med henne på bröstet. Förjäkla jobbigt men det var vad hon ville.

    Sen provade jag med att rulla ihop en kofta som jag brukar ha på mig och som då doftar mamma, och la den runt kanterna i hennes nest. Dels så blev det trångt, vilket många bebisar tycker om och dels så doftar det mamma vilket ger trygghet. Funkade galant! Nu har hon sovit i egen säng i snart 3 veckor.

    Så nu inatt så somnade hon klockan 19 igår, på mig, la henne i hennes säng klockan 21 och så sov hon till 04, matades, somnade om bredvid mig, flyttades till sin säng och sov till 07.

    En sak jag tänker är också, har du för bråttom med att lägga ifrån henne? Jag måste ha dottern i famnen eller på bröstet i uppemot 40-60 minuter så hon hinner somna in ordentligt, innan jag lägger ifrån mig henne.

    Har ni övervägt att ha något nest i sängen bredvid dig? Är också en metod som jag gör här hemma ibland, om hon är lite kinkig. Nestet i sängen och så ligger jag med huvudet nära, typ på kanten på nestet så hon känner av mig hela tiden.

  • lillli
    konichiwa skrev 2016-07-25 08:16:14 följande:

    Du kan nog tyvärr inte räkna med att bebisen ska sova hela natten. De har ingen koll på dag och natt. Tycker att det verkar dom att hon sover ganska bra ändå för att vara så liten. Vi fick turas om att gå runt med vagnen på gården ett tag när vår äldsta var i den åldern, haha.

    Funkar det att bebisen får ligga på dig sista delen av natten? Eller om du virar in henne i en tunn filt som du lägger i ett babynest jämte dig i sängen? Mina barn gillade att ligga i en kokong liksom.


    Ja hon har fått in dygnet ganska bra, 20-03 är det natt för henne. Och går jag och lägger mig kl 20 får jag ju mer sömn än jag fått på länge, så himla tråkigt bara...är väl fortfarande ovan att inte ha någon egen tid eller tid med killen. Stor omställning.

    Tunn filt ska jag prova så snart det inte är så varmt längre, eller kanske kan ta en tunn filt istället för pyjamas.
  • lillli
    Linnis92 skrev 2016-07-25 08:41:51 följande:

    Min dotter är 6 veckor och var inne i en period då hon bara kunde sova på mig. Och så fick det bli också. Jag halvsatt upp i sängen varje natt med henne på bröstet. Förjäkla jobbigt men det var vad hon ville.

    Sen provade jag med att rulla ihop en kofta som jag brukar ha på mig och som då doftar mamma, och la den runt kanterna i hennes nest. Dels så blev det trångt, vilket många bebisar tycker om och dels så doftar det mamma vilket ger trygghet. Funkade galant! Nu har hon sovit i egen säng i snart 3 veckor.

    Så nu inatt så somnade hon klockan 19 igår, på mig, la henne i hennes säng klockan 21 och så sov hon till 04, matades, somnade om bredvid mig, flyttades till sin säng och sov till 07.

    En sak jag tänker är också, har du för bråttom med att lägga ifrån henne? Jag måste ha dottern i famnen eller på bröstet i uppemot 40-60 minuter så hon hinner somna in ordentligt, innan jag lägger ifrån mig henne.

    Har ni övervägt att ha något nest i sängen bredvid dig? Är också en metod som jag gör här hemma ibland, om hon är lite kinkig. Nestet i sängen och så ligger jag med huvudet nära, typ på kanten på nestet så hon känner av mig hela tiden.


    Tack för tipsen! Ska prova både med tröja och natta längre.... Men att mata tar ca 1 h med både amning och ersättning och hon vill äta igen efter 3 h så med en timmes nattning efter matning så är det inte lång tid tills hon vill äta igen. Och ju längre jag har provat vagga innan jag lägger ner desto större besvikelse när hon vaknar på en gång när jag lagt ner! Jag vaggar mig själv till sömns istället för bebisen, ögonen går i kors!

    Vi har ett babynest och jag ligger alltid med huvudet nära nära hennes, hjälper tidigare under natten men inte då kl 3..!

    Är din bebis bara 6 veckor och har sovit bra i egen säng i 3 veckor?! Alla jag pratar med har bebisar som är pyttesmå men sover jättebra, är superglada och lugna på dagen och aldrig skriker......känns nästan lite jobbigt att höra... Vår tjej vägrar napp, amningen funkar inte, hon har mycket ont i magen och skriker mycket, vill inte ligga i vagnen utan bara bli bärd! Men hon är frisk och det är det som spelar roll så ska inte klaga!!!
  • Linnis92
    lillli skrev 2016-07-25 11:29:01 följande:

    Tack för tipsen! Ska prova både med tröja och natta längre.... Men att mata tar ca 1 h med både amning och ersättning och hon vill äta igen efter 3 h så med en timmes nattning efter matning så är det inte lång tid tills hon vill äta igen. Och ju längre jag har provat vagga innan jag lägger ner desto större besvikelse när hon vaknar på en gång när jag lagt ner! Jag vaggar mig själv till sömns istället för bebisen, ögonen går i kors!

    Vi har ett babynest och jag ligger alltid med huvudet nära nära hennes, hjälper tidigare under natten men inte då kl 3..!

    Är din bebis bara 6 veckor och har sovit bra i egen säng i 3 veckor?! Alla jag pratar med har bebisar som är pyttesmå men sover jättebra, är superglada och lugna på dagen och aldrig skriker......känns nästan lite jobbigt att höra... Vår tjej vägrar napp, amningen funkar inte, hon har mycket ont i magen och skriker mycket, vill inte ligga i vagnen utan bara bli bärd! Men hon är frisk och det är det som spelar roll så ska inte klaga!!!


    Jo hon är väldigt enkelt, *peppr peppar*

    Kan tänka mig att det känns frustrerande att ha det så! Framförallt när man vet att andra har så "enkla" bebisar.

    Men har du övervägt att avsluta med amningen helt? Bara ersättning så blir det ett moment mindre på natten. Sempers magdroppar för magen?

    Och kämpa med napp! Det kan ta några dagar innan det funkar men de flesta bebisar verkar acceptera nappen till slut...

    Du kar nappen så kommer nog nattning kunna bli lite smidigare då hon inte behöver snutta på dig.
  • A4ka

    Hon behöver närhet, så här små bebisar kan inte sova själva sov med henne, typ på soffan framför tv, så du och din sambo får sitta/ligga och umgås. Barnet vet inte att det är natt, så det är det ni ska lära henne så småningom första året. Min bebis vaknade också så ibland, då fick vi gå upp och vara uppe i 1-2 timmar, och sen blev hon sömning igen, då sov vi så mina dagar började inte förrän kl var 11-12 så småningom blev det kanske 1 "jobbig" natt varje vecka, sen var 10 dag, sen var 14 dag, osv. Även om det är jobbigt, kommer det inte vara så länge. Håll ut!

  • Jasmin Karlsson

    Jag brukar testa olika saker, bebisar är ju olika. Natta med bebisen i babynestet i famnen och sen lägga ner hela babynestet. Lägga ner precis när bebisen håller på att somna, eller efter 15 min när hon sover djupt, lägga på sidan eller på mage (om man är helt slut och måste sova och vet om att det avråds från det), sova med bebisen på min mage eller brevid i famnen (om man kan sova helt stillaliggande). Visst hon är liten bebis och så är det ju ibland men man behöver ju inte ge upp försök på att göra det bättre.

  • Erkki

    Min äldsta hade kolik och skrek från 18:00 till ca 06:00 på morgonen då han somnade av ren utmattning i ca 5 timmar...

    Detta pågick fram till 7,5 vecka då vi fick medicin mot koliken. DET är en krånglig bebis en bebis som ändå sover från 20:00 till 03:00 sover ju massor i följd och är nog inte så trött då.

    Tips:

    Prova ha uppe lite till på kvällen varje dag för att skjuta första sovtiden.

    03:00 ha bebis i sele eller på dig i sängen hur nu bebis är nöjd och ha mörkt och släckt i rummet. Somnar bebis om jackpott annars kanske den har en vakenperiod där och då får man stå ut tills de somnar om igen och sova när de somnar om.

    Mkt m bebisar handlar om att följa än att styra. Sover de så sov är de vakna så turas om att vara vaken! Vi gick i skift när äldsta skrek som värst.

  • Det kommer bli bra

    att sova 20-03 är ju helt fantastiskt! Mina har i den åldern och tidpunkten vaknat varje timme för att snutta. 

    Som tipset varit här innan, lägg dig klockan 20. Sömn som prio 1, umgänge och egen tid får du sedan när barnet är större. Egen tiden och umgänget är ändå inget värt om du går i kras av trötthet. :)

    Kan din man gå runt och bära henne efter att du ammat vid 03, så ni turas om lite och du får sova? Så gjorde vi när det var som värst, att jag ammade och sen gick han runt och bar. Liggamning gick också allt bättre ju större de blev och det var behändigt för mig att kunna sova samtidigt som de snuttade. 

Svar på tråden Hjälp! Kan inte natta om på natten!