• imawes­ome
    Äldre 25 Jul 12:56
    1388 visningar
    7 svar
    7
    1388

    Lämna yngre syskon samtidigt som förskoleklassbarn

    Hej!

    Detta är garanterat olika från kommun till kommun, men jag skriver ändå. Detta är inte aktuellt än men vill ändå kolla läget. Vet att förskoleklass är inte obligatoriskt men är väldigt bra att gå har jag hört.

    Dottern börjar förskoleklass om ca 1år. Börjar på dagen kl 8.00

    Sonen går på vanligt förskola och börjar innan jag börjar vilket är 9.30

    Visst är det så att jag får åka och lämna dotter på skolan och sen åka hem igen med med sonen för att vänta in när han börjar? Vi bor ute på landet, 15min med bil från skolan så hon kan ej gå själv.

    Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Lämna yngre syskon samtidigt som förskoleklassbarn
  • Äldre 25 Jul 13:01
    #1

    Ja 2 vändor skulle det bli i min hemkommun.

    Finns möjlighet att börja tidigare på ditt jobb, tex utökade arbetsuppgifter.

  • trilsk­as
    Äldre 25 Jul 13:41
    #2

    Lek utanför? :)

  • Fru Ve
    Äldre 25 Jul 17:15
    #3
    trilskas skrev 2016-07-25 13:41:47 följande:

    Lek utanför? :)


    Ja fast rätt trist att göra det varje dag?

    TS jag har haft liknande situation och fick åka 2 gånger. Har även fått åka 2 gånger för att hämta. Lite på grund av det har jag nu bytt jobb för det tar väldigt mycket av ens tid.....
  • Äldre 26 Jul 00:11
    #4

    Annars brukar ju skolan ha bussar till o från skolan, så har vi gjort för att slippa köra dubbelt

  • modsey
    Äldre 26 Jul 08:31
    #5

    Skulle definitivt tillåtas hos oss i vår kommun.

  • Äldre 27 Jul 07:37
    #6

    Dottern har väl rätt till taxi eller skolskjuts? Och då behöver du inte lämna själv utan kan vara hemma med den lilla och lämna 9.30 på förskolan...

  • Äldre 27 Jul 07:37
    #6

    Dottern har väl rätt till taxi eller skolskjuts? Och då behöver du inte lämna själv utan kan vara hemma med den lilla och lämna 9.30 på förskolan...

  • Äldre 27 Jul 07:46
    #7

    Vi bor också på landet och dottern har fått skolskjuts från förskoleklass. Tror inte att det är olika från kommun till kommun.

    Förskoleklass är inte obligatoriskt men väljer man att börja i förskoleklass så blir det obligatoriskt. Iaf här, och då måste skolan erbjuda skolskjuts precis som för resten av skolåren.

Svar på tråden Lämna yngre syskon samtidigt som förskoleklassbarn