• Äldre 25 Jul 18:30
    822 visningar
    6 svar
    6
    822

    Konstant ammande kolik bebis

    Har en dotter som är 2 månader som ammar konstant, och är konstant missnöjd.

    Har räknat ut igår att hon ammat 20 gånger på ett dygn, och då slutade jag ändå räkna på kvällen för alla kvällar består av konstant amning/snuttande i flera timmar. Hon har även kolik, så det är en hel massa skrikande om kvällarna och det enda som hjälper är om hon får suga på bröstet, även om inte ens det hjälper många gånger. Är lite påfrestande att hela tiden amma, ofta var 40:e minut, förutom på natten då hon tack och lov sover ganska bra. Men i övrigt, under dagarna, så är hon missnöjd nästan hela tiden. Hon kanske är nöjd i en halvtimme åt gången sen är hon bara missnöjd och gråter så länge hon inte får amma. Kan aldrig göra saker längre då hon hatar att vara i vagnen, hon ska bara vara i famnen/bärselen annars skriker hon och gråter. Man känner sig så hjälplös för jag vill ju bara att hon ska må bra och vara nöjd.. Sen vill hon aldrig sova under dagarna heller, eller ja, så länge hon ammar kan hon somna med bröstet i munnen men vaknar direkt jag försöker gå där ifrån.

    Är det någon som känner igen sig? När blir det bättre? Kan hennes missnöjdhet gå över ju äldre hon blir? Hade varit skönt att veta att någon går igenom/har gått igenom samma sak som mig just nu (så jag slipper känna att det är mig det är fel på som mamma).

  • Svar på tråden Konstant ammande kolik bebis
  • Äldre 25 Jul 18:37
    #1

    Det blir bättre. Släpp alla andra måsten och ligg kvar med bebisen

  • Äldre 25 Jul 18:38
    #2

    Kanske kan vara idé att kolla upp akupunktur för bebisar med kolik? Jag har för mig att i det landsting jag bor i, Gävleborg, så har det faktiskt blivit en "godkänd" metod.

    Lycka till!

  • Äldre 25 Jul 19:27
    #3

    Har du prövat ge ersättning? Min dotter som är 3 månader va precis likadan! Nu ger jag henne en flaska om dagen, oftast på morgonen med ersättning och hon är mycket nöjdare under hela dagen! Och så fick jag byta till storasysters sittvagn, (ergonomisk med halvsittande läge) och nu går promenaderna ganska smärtfritt om hon är trött vill säga, ligga plant går absolut inte då skriker hon hysteriskt!

  • Äldre 25 Jul 20:44
    #4

    Hade en väldigt missnöjd bebis andra gången. Kolik. Provade mjölkfri kost, försökte ge ersättning (ifall hon inte var mätt) men hon vägrade ta den, testade magmassage m.m. Det enda som funkade för oss var Gripe water. Behövde inte ens ge full dos och hon blev mycket, mycket lugnare.

  • Äldre 26 Jul 09:55
    #5

    Mitt kolikbarn blev hjälpt av en kiropraktor med speciell barnkompetens. Han hade spänningar i ryggen som gjorde ont. Kiropraktorn masserade så spänningarna släppte och jag fick en glad bebisGlad Kan vara värt att testa.

  • Äldre 26 Jul 13:44
    #6

    Min erfarenhet säger att det ofta är maten som är problemet. Testa att ge en full flaska på morgonen och kvällen före nattning, om det är ersättning eller utpumpad bröstmjölk spelar ingen roll - ta det som passar er.
    Om det blir stor skillnad på bara några dagar, så var det säkert för lite mat som var problemet. Om babyn aldrig får känna sig riktigt övermätt, så blir det bara en massa gnäll och skrik hela dygnen...

Svar på tråden Konstant ammande kolik bebis