• Äldre 26 Jul 20:49
    5651 visningar
    10 svar
    10
    5651

    Donera böcker?

    Hej!

    Håller på att rensa min mammas lägenhet och inser att vi inte har plats för alla böcker.

    Tänkte först ge en del till Stadsmissionen, men fick höra att de slänger större delen av böckerna de tar emot. Vill helst inte att böckerna slängs, utan hoppas att någon kan läsa dem och få glädje av dem.

    Vet någon var man kan skänka dem i Stockholmstrakten?

  • Svar på tråden Donera böcker?
  • Äldre 26 Jul 21:10
    #1

    Ställ ut de i trappen och skriv "Ta vad du vill" på. Låt den stå en dag eller så. Ta med kassen/kassarna till jobbet och gör detsamma. De flesta böcker försvinner på detta sätt efter några dagar.


    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • tuuli
    Äldre 26 Jul 21:10
    #2

    Bortskänkes/Bytes/Mottages 08-området på facebook.
    www.bortskankes.se
    Myrorna, Emmaus, Erikshjälpen, Röda korset. Fråga på något antikvariat om böckerna verkar intressanta för dem. Fråga kompisar? Om varken antikvariat, kompisar eller Myrorna vill ha böckerna så brukar mycket försvinna om man ställer ut det i en gratis-låda på gården (under tak).

  • Äldre 26 Jul 21:14
    #3

    Jag har vid något tillfälle lämnat en kasse böcker till ett antikvariat. Men vet förstås inte om några böcker slängdes. Men du kanske inte vill ge bort dem till någon som tjänar pengar på dem?

  • Äldre 26 Jul 21:14
    #4

    En villaägare bortåt gatan brukar ställa utanför grinden när det är fint väder.

    Annars finns det fin konst man kan göra av böcker! Googla books art!

  • Äldre 26 Jul 21:17
    #5
    Alvina skrev 2016-07-26 21:14:22 följande:

    Jag har vid något tillfälle lämnat en kasse böcker till ett antikvariat. Men vet förstås inte om några böcker slängdes. Men du kanske inte vill ge bort dem till någon som tjänar pengar på dem?


    Lite OT, men varför GER man dem dit? De brukar ju betala?
  • Äldre 26 Jul 22:04
    #6
    Tuuuuuuuut skrev 2016-07-26 21:17:01 följande:

    Lite OT, men varför GER man dem dit? De brukar ju betala?


    Det var inga värdefulla böcker men visst hade jag kanske kunnat tjäna ett par hundra, men jag hade bråttom och hann inte vänta på att någon skulle gå igenom kassen och värdera böckerna. Ville bara bli av med dem så fort som möjligt pga flytt.
  • Äldre 26 Jul 22:21
    #7
    Alvina skrev 2016-07-26 22:04:56 följande:

    Det var inga värdefulla böcker men visst hade jag kanske kunnat tjäna ett par hundra, men jag hade bråttom och hann inte vänta på att någon skulle gå igenom kassen och värdera böckerna. Ville bara bli av med dem så fort som möjligt pga flytt.


    Ok!
  • Caramb­olan
    Äldre 26 Jul 22:26
    #8

    Böcker har extremt lågt andrahandsvärde om det inte är speciella utgåvor. "Vanlig skönlitteratur" från 70-talet är oftast inte ens värt lagringsutrymmet för en second hand-butik. Åtgången är mycket liten trots säljpriser på 5-10 kr.

    Ge bort till vänner och grannar och bränn resten.

  • Äldre 27 Jul 09:06
    #9

    Tack för tipsen.

    Vet att andrahandsvärdet är för böcker är lågt, men gillar verkligen inte tanken på att slänga eller bränna böcker...
    Speciellt bokbränning får mig att tänka på både Farenheing 451 och diverse bokbränningar genom historien.

    Tänkte höra med antikvariaten i närområdet vad de skulle kunna vara intresserade av, och i så fall ta vissa böcker dit.

    Testar att ställa en låda i trappuppgången, och tror även jag kollar med närmaste bibliotek om de skulle kunna tänka sig att ha en "bortskänkes-låda" några dagar.

    Har också mailat en folkhögskola som har kurser i medicinsk svenska för utländs vårdpersonal för att se om deras deltagare skulle kunna vara intresserade av äldre läroböcker eller andra böcker på svenska.

    Mailade sonens lärare för att se om klassen/skolan skulle vilja ha nationalencyklopedin,  lite klassiker och lite ungdomsböcker.

  • Äldre 5 Nov 07:12
    #10

    www.google.se/search!&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiYlc68-pDQAhXI1iwKHVSwA-kQ7AkIKQ&biw=1600&bih=770

Svar på tråden Donera böcker?