• nyfikenkvinna

    Ni i 30-40års åldern

    Undrar hur ni som är 30-40års åldern har det ekonomiskt? Hur mycket/lite pengar har ni? Vd jobbar ni med och hur mycket/lite tjänar ni?

    Hur mycket har ni i kapital och hur bekvämt lever ni? Är ni nöjda? Vilka mål har ni?

  • Svar på tråden Ni i 30-40års åldern
  • nyfikenkvinna
    Guapa skrev 2016-08-07 22:45:42 följande:

    32 år med en nettoinkomst på strax över 30 tkr. Mannen är 34 och tjänar något liknande. Vi har en snart 3-åring och en nykomling på g. Båda jobbar heltid men kan flexa så vi får mycket tid med familjen. 

    Bostadsrätt (en liten 3:a) värde 4,5 milj och lån på 1,7 milj + en 10 år gammal bil :) 
    Totalt ca 1,4 milj i sparande, räntekonto resp aktier/fonder.

    Vi lever gott och har som mål att köpa stuga i närheten av Stockholm. Inte det billigaste, därför sparar vi så mycket vi kan, utan för den sakens skull leva snålt.


    Guapa skrev 2016-08-07 22:47:54 följande:
    Just det - är civilingenjör inom byggbranschen. 
    Kul att vi jobbar inom samma bransch. Angående om era sparande, vilket alternativ har lönat sig mer att spara sina pengar på? 
  • Guapa
    nyfikenkvinna skrev 2016-08-07 22:59:52 följande:
    Guapa skrev 2016-08-07 22:47:54 följande:
    Just det - är civilingenjör inom byggbranschen. 
    Kul att vi jobbar inom samma bransch. Angående om era sparande, vilket alternativ har lönat sig mer att spara sina pengar på? 
    Långsiktigt skulle jag säga globala indexfonder med låg avgift. Mannen har dock en högre risknivå och har en ren aktieportfölj, men då måste man vara intresserad och lägga massa tid för att köpa/sälja i rätt lägen. För närvarande har vi bara drygt 20% av vårt sparande i fonder/aktier och 80% i räntor då vi (förhoppningsvis) kommer slå till på vår drömstuga inom en 5 års period och det kommer att äta upp en stor del av vårt sparkapital. Vi är inga fan av stora lån, trygghetsnarkomaner båda två.
  • Rosébubbel
    nyfikenkvinna skrev 2016-08-07 22:12:29 följande:
    Det känns ju väldigt sorgligt att inte kunna betala av eller amorterat klart bolån under era livstid. 
    Vi kommer inte heller att betala av hela huslånet under vår livstid, tycker dock inte att det känns speciellt sorgligt! Jag ser faktiskt inte heller syftet, iaf för vår del, att amortera av hela.
  • gbgumman
    nyfikenkvinna skrev 2016-08-07 22:12:29 följande:
    Det känns ju väldigt sorgligt att inte kunna betala av eller amorterat klart bolån under era livstid. 
    Hur vet du det? Jag skrev "i den takten". Inte att vi aldrig kommer kunna betala av.
  • Komintepånågotanvändarnamn

    Hejsan,

    Vill bidra med min situation...

    Familj på 5...barn 12,9,9

    Min inkomst...360000/mån BRUTTO, 19 veckors semester, 10000 USD bonus per år

    Yrke...pilot

    Ålder...43

    Har verkligen karriärklättrat för att nå dit jag är idag...offrat en del tid med familjen

    Fru.vill ändra karriär..studerar på Universitetet, kommer att arbeta 50% när hon fått sin examen

    Hus...värde ca 7500000, Lån 4500000

    Amorterar det minsta jag kan pga att jag har under 1% i ränta på huslånet

    Investerar istället med i genomsnitt 11% avkastning de senaste 10 åren

    Åker aldrig "charter" utan upplevelseresor med hela familjen ca 3 ggr per år.

    Livet är gott nu men har fått jobbat för det också

  • Komintepånågotanvändarnamn

    Vet inte varför det blev massa frågetecken efter mitt förra inlägg?

    Anyway...investeringarna ligger i lika andelar Guld, Aktieindexfonder, Långa Obligationer och Cash. Sedan en del i fastigheter och Utlåning via per to peer...

    Skulle aldrig som vissa skriver ovan vara en "aktiv" investerare och gissa marknaden då 99,9% av alla som investerar inte slår index...

  • Thedrjohn
    Komintepånågotanvändarnamn skrev 2016-08-08 23:03:41 följande:

    Hejsan,

    Vill bidra med min situation...

    Familj på 5...barn 12,9,9

    Min inkomst...360000/mån BRUTTO, 19 veckors semester, 10000 USD bonus per år

    Yrke...pilot

    Ålder...43

    Har verkligen karriärklättrat för att nå dit jag är idag...offrat en del tid med familjen

    Fru.vill ändra karriär..studerar på Universitetet, kommer att arbeta 50% när hon fått sin examen

    Hus...värde ca 7500000, Lån 4500000

    Amorterar det minsta jag kan pga att jag har under 1% i ränta på huslånet

    Investerar istället med i genomsnitt 11% avkastning de senaste 10 åren

    Åker aldrig "charter" utan upplevelseresor med hela familjen ca 3 ggr per år.

    Livet är gott nu men har fått jobbat för det också


    Då är du verkligen en god skattebetalare! Men du kanske inte bor i Sverige?
  • linnéa001
    nyfikenkvinna skrev 2016-08-04 22:31:37 följande:
    Intressant! Hur länge har du sparat med tanke på att du har 600 000 kr sparat? samt hur ni har lyckats betala av bolånet eftersom ni är unga enligt mig själv? 
    Ursäkta att svaret dröjt lite. 

    Jag har väl sparat sedan jag flyttade hemifrån. Fick hjälp med första kontantinsatsen av mina föräldrar och sålde sedan den lägenheten med lite vinst. Sparat varje månad och så när det var dags för en större lägenhet behövde jag inte ta så mycket lån. Sålde sedan den lägenheten med vinst.

    Bolånet var sambons (hans lägenhet innan vi träffades) så det har han betalat av själv. Jag vet inte hur mycket han hade lånat till den men han hade bott billigt innan han skaffade den och med sin redan då höga lön så kunde han säkert spara mycket. Alltså inte så mycket lån och därmed inte så mycket att betala tillbaka. Vad som är mycket är förstås relativt men det lär väl ha rört sig om ett lån på minst en miljon. 

    Ibland skäms jag nästan för att vi har det så bra. Vi ska köpa ett hus på landet och en större lägenhet i centrala Stockholm. Tillsammans kommer det gå på minst 7 miljoner och det är inga problem. Detta beror förstås på sambons höga lön, men han har jobbat hårt för den. Disputerat, avancerat till lektor och nyligen fått sin professur. 
  • Guapa
    linnéa001 skrev 2016-08-11 12:35:30 följande:
    Ursäkta att svaret dröjt lite. 

    Jag har väl sparat sedan jag flyttade hemifrån. Fick hjälp med första kontantinsatsen av mina föräldrar och sålde sedan den lägenheten med lite vinst. Sparat varje månad och så när det var dags för en större lägenhet behövde jag inte ta så mycket lån. Sålde sedan den lägenheten med vinst.

    Bolånet var sambons (hans lägenhet innan vi träffades) så det har han betalat av själv. Jag vet inte hur mycket han hade lånat till den men han hade bott billigt innan han skaffade den och med sin redan då höga lön så kunde han säkert spara mycket. Alltså inte så mycket lån och därmed inte så mycket att betala tillbaka. Vad som är mycket är förstås relativt men det lär väl ha rört sig om ett lån på minst en miljon. 

    Ibland skäms jag nästan för att vi har det så bra. Vi ska köpa ett hus på landet och en större lägenhet i centrala Stockholm. Tillsammans kommer det gå på minst 7 miljoner och det är inga problem. Detta beror förstås på sambons höga lön, men han har jobbat hårt för den. Disputerat, avancerat till lektor och nyligen fått sin professur. 
    Universiteten och högskolorna är knappast kända för att ge höga löner så din man har lyckats extremt bra och dessutom så ung. Genomsnittslönen för professorer ligger runt 50-60 tkr /mån och då är majoriteten äldre än 50 år. Som lektor tjänar man i snitt strax över 40 tkr/mån och som doktorand betydligt mindre.
Svar på tråden Ni i 30-40års åldern