• Anonym (Förstummad)

    Trotsåldern: Tanter som lägger sig i

    Vad gör ni när en främmande tant (brukar vara det) dyker på er när ni tar hand om ert skrikande trotsålders-barn på offentlig plats? Och tanten börjar kritisera det ni gör. Börjar ni diskutera?

    Jag har barn i trotsåldern som sätter sig på parkvägen och skriker, sprattlar i barnvagnen och skriker... Hittills har jag bara hummat vänligt och verkat lagom ointresserad när en tant kommer fram och föreslår olika saker som barnets utbrott beror på. För jag har fullt upp att ta hand om mitt barn. Detta gäller när tanterna vänder sig till mig och pratar.

    Men nu har jag råkat ut för tanter som direkt vänder sig till barnet och talar med vänlig röst som innehåller kritik av mig och hur jag tar hand om mitt barn. Till och med syskon som är med har fått veta vad lillasyster behöver: "Du får se till att hon dricker", sa en till hennes storebror...

    Jag blir jättearg och sårad, men fokuserar som sagt på barnen. Jag behöver avstyra utbrottet genom att avleda, t ex komma ifrån platsen där detta händer. Eller låta utbrottet ha sin gång utan att "belöna" det med uppmärksamhet. Det vet ju "alla" att ett barn som har ett utbrott ändå inte är kontaktbart, och att man när man lär känna sitt barn kan välja strategi efter situation. Ibland kanske barnet vill vara ifred med sin ilska. Då är det svårt att diskutera med främmande tanter!

    Men när de som sagt vänder sig till barnen och döljer sin kritik av mamma genom ett leende och till och med ger "arbetsuppgifter" åt syskonet? Vad är rätt att göra då?

    - Argumenterar jag kanske det uppstår en situation som skrämmer barnen. Tanten kanske blir upprörd. Jag förlorar fokus på att se vad barnen håller på med.
    - Argumenterar jag inte framstår jag väl som en mes i barnens ögon? Och jag måste kunna skydda dem från "påhopp". Mina barn är så små så jag tror inte att de ännu förstår att det är påhopp. Men riktigt säker kan man inte vara - och framför allt inte när någon främmande ber dem att ta hand om sitt syskon!

  • Svar på tråden Trotsåldern: Tanter som lägger sig i
  • Aikido

    Nu har jag gudskelov inte råkat ut för sådana tanter men hade jag gjort det i typ en park hade jag nog sagt någonting i stil med:

    Tack så mycket men nu är det nog dags att tant går tillbaka till de andra alkisarna igen.

  • Mrs Moneybags

    Är du väldigt ung? 

    Det har aldrig hänt mig, men så har jag kanske inte ett "inbjudande" ansikte heller.  Demon  Folk vet bättre än att försöka rätta mig utan att jag har bett om det. 

    Du får tuffa till dig lite och säga med hög och klar stämma att "jag fixar det här" eller "tack för hjälpen, men det ordnar sig". 

    Bry dig inte om ifall tanten blir sårad, det är ditt barn och du känner det allra bäst. Om folk inte vill bli sårade ska de inte heller lägga sig i.

  • Anonym (M)

    Förklara vänligt för tanten att du har koll på läget. Typ:

    - Jag förstår att du bara vill hjälpa, men jag känner mitt barn och vet att hon lugnar sig om hon bara får vara ifred en minut/ han är trött och vi är nu på väg hem för att sova middag/ hon har inte vätskekbrist hon är bara i den åldern där det känns extra jobbigt när hon inte får bestämma.

  • Froken Lokens

    Hur länge låter du ungen uppföra sig illa? Det måste ju vara ett tag eftersom människor i din omgivning hinner lägga sig i.

  • Anonym (Förstummad)
    Mrs Moneybags skrev 2016-07-27 10:24:18 följande:

    Är du väldigt ung? 

    Det har aldrig hänt mig, men så har jag kanske inte ett "inbjudande" ansikte heller.  Demon  Folk vet bättre än att försöka rätta mig utan att jag har bett om det. 

    Du får tuffa till dig lite och säga med hög och klar stämma att "jag fixar det här" eller "tack för hjälpen, men det ordnar sig". 

    Bry dig inte om ifall tanten blir sårad, det är ditt barn och du känner det allra bäst. Om folk inte vill bli sårade ska de inte heller lägga sig i.


    Jag är 40+-mamma! En del tanter tror att jag är barnens mormor. Det är ett mindre problem..., jag får bjuda på det. :) Tack för bra tips på bra och trevliga repliker som jag kan ta till, för jag ser nog rätt snäll ut!
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Förstummad) skrev 2016-07-27 10:42:02 följande:
    Jag är 40+-mamma! En del tanter tror att jag är barnens mormor. Det är ett mindre problem..., jag får bjuda på det. :) Tack för bra tips på bra och trevliga repliker som jag kan ta till, för jag ser nog rätt snäll ut!
    Haha! Jag är också 40+-mamma
    Då ser du nog bara snällare ut än jag... 
  • kossamu
    Froken Lokens skrev 2016-07-27 10:32:26 följande:

    Hur länge låter du ungen uppföra sig illa? Det måste ju vara ett tag eftersom människor i din omgivning hinner lägga sig i.


    Alltså en sån grej med tanter behöver inte ungen skrika som en galning särskilt länge! Eller skrika överhuvudtaget för den delen.

    Mina historier:
    1: Min då treåring sprang ifrån mig skrattande i en stor matbutik. Bara rakt fram. Jag efter och lyckas fånga honom i armen. DÅ kommer tanten fram och förklarar högt och tydligt för mig att minsann inte får ta tag i sina barn på det viset.
    Så du tycker jag ska låta honom springa runt i mataffären?

    2: Detta hände ganska nyligen. Var på Ikea med fyraåringen. Vi stod i kön till kassan. Jag tar upp min telefon för att föra över pengar. Då kommer tanten fram och påpekar att hon är trött på alla föräldrar som ignorerar sina barn när dom står med sina telefoner. Stackars mitt barn som har en sån mamma osv. Hon har ingen som helst vetskap om hur mina telefonvanor ser ut och det är inget hon behöver lägga sig öht.
  • Anonym (Förstummad)
    Froken Lokens skrev 2016-07-27 10:32:26 följande:

    Hur länge låter du ungen uppföra sig illa? Det måste ju vara ett tag eftersom människor i din omgivning hinner lägga sig i.


    De är snabba, tanterna! :) Och de antar så mycket: De antar att barnet skrikit länge, de antar att det har väldigt ont eller inte har ätit på länge. Och så har de bara råkat komma förbi i en viss situation och vet inte alls hur liten stund det pågått eller att barnet precis ätit och druckit, t ex.


    Barnet uppför sig ju inte illa, det är trotsåldern, och jag som förälder får ju vara ansvarig för att vi beter oss bra bland folk. Därför ser jag till att vi lämnar butiker eller butiksgallerior så fort som möjligt när det kommer ett anfall. Miljöombytet är ju bra för barnet också - om det inte är så att hon vill sitta ute i friska luften på en parkväg och gasta en kvart med snälla mamma i närheten tills det gått över. Det är ok! 

  • Anonym (Miss misery)

    För 25 år sen när jag och den då två åriga dottern var i affären fick hon ett fint litet utbrott med srik och sprattel på golvet.

    Affären var en liten jourbutik med få kunder där alla kände alla.

    Ungen var knappt kontaktbar och jag lämnade henne skrikande på golvet, i samråd med kassörskan, gick ur affären för att gå in igen någon minut senare.

    Då kom en äldre farbror ut och skällde ut mig för mitt sätt att hantera dottern.

    Efter det sa han att han skulle försöka prata henne till rätta.

    Ja, varsågod, sa jag.

    Efter en stund kom farbrorn ut, skakade i huvudet och bad om ursäkt, han hade inte lyckats prata med henne.

    Jag gick in, såg att hon lugnat sig, tog henne i handen och vi gick hem.

    Hennes utbrott gick bara att avstyra genom att låta henne vara ifred ett tag.

  • Froken Lokens
    Anonym (Förstummad) skrev 2016-07-27 10:51:08 följande:

    De är snabba, tanterna! :) Och de antar så mycket: De antar att barnet skrikit länge, de antar att det har väldigt ont eller inte har ätit på länge. Och så har de bara råkat komma förbi i en viss situation och vet inte alls hur liten stund det pågått eller att barnet precis ätit och druckit, t ex.

    Barnet uppför sig ju inte illa, det är trotsåldern, och jag som förälder får ju vara ansvarig för att vi beter oss bra bland folk. Därför ser jag till att vi lämnar butiker eller butiksgallerior så fort som möjligt när det kommer ett anfall. Miljöombytet är ju bra för barnet också - om det inte är så att hon vill sitta ute i friska luften på en parkväg och gasta en kvart med snälla mamma i närheten tills det gått över. Det är ok! 


    En kvart är ganska länge enligt mig o hälsa barnet uppför sig illa när det "gastar" oavsett vad du vill kalla det. För omgivningen som tvingas lyssna är det en unge som uppför sig illa en längre stund och även om jag inye hade gått fram och sagt något så hade jag tänkt "vilken dålig mamma som inte tillrättavisar sitt barn".

    Kanske är det bättre att gå fram med en förhoppning att du som mamma tar till sig av vad som sägs.
Svar på tråden Trotsåldern: Tanter som lägger sig i