• Anonym (Livrä­dd)
    Äldre 27 Jul 13:21
    1557 visningar
    5 svar
    5
    1557

    Sjuklig fetma + förlossning

    Hej.

    Jag väntar just nu mitt 3e barn.. Nu med bara 4 veckor kvar till beräknat födelsdatum så har jag sån himla ångest!!!

    Har ett BMI på 41. Sjukligt fet alltså. I övrigt är jag "frisk" men jag vet att jag sitter på den absolut största riskfaktorn man kan ha när man är gravid...

    7 kvinnor dör varje år i Sverige i samband med graviditet och förlossning. (Jag kan vara en av dem!) Ser framför mig att jag kommer få blodproppar och dö eller förblöda i samband med att bebisen föds...

    Snälla snälla kan någon lugna mig.. Min barnmorska bekräftar bara allt jag själv säger och för mig ökar det bara min ångest ännu mer.... :(

  • Svar på tråden Sjuklig fetma + förlossning
  • Anonym (:-))
    Äldre 27 Jul 13:28
    #1

    Du, att de bekräftar att det finns risker innebär att de har extra koll på dig, så du ska se att det går fint! Jag var inte särskilt överviktig och hade inte några direkta riskfaktorer så mig missade de istället havandeskapsförgiftning på... Men det var ordentlig koll under följande graviditet!

  • Anonym (Öflfm­fnd)
    Äldre 27 Jul 13:43
    #2

    Vem som helst kan dö i samband med förlossning. Min sambos ex var super vältränad! Vi snackar "gjort svenska klassikern två gånger - vältränad. Hon dog av hjärnblödning i samband med förlossningen.

    Det jag menar är, som sagt, det kan drabba vem som helst. Försök att inte tänka så. Som du säger, det ger dig bara ångest.

    Som tidigare person sa, dom håller koll på dig, så du ska se att det går bra!

  • Anonym (XYZ)
    Äldre 27 Jul 14:01
    #3

    Det kommer att gå bra! Du är ju en erfaren barnaföderska nu om detta är ditt tredje barn. 

    Min kompis är också mycket stor och födde en 5-kilos baby utan problem. Både mor och barn fullt friska och välmående! 

    Försök njuta av dessa sista veckor som gravid - snart får du träffa din guldklimp!

  • Anonym (K)
    Äldre 27 Jul 14:02
    #4

    Hade bmi 42 vid första förlossningen

    Gick jättebra förutom en blödning efter för att livmodern inte ville dra ihop sig, men lite livmodermassage så var de bra (tror de beror på att amningen dröjde, amningen drog ihop livmodern rejält sen)

    Nu vid andra har jag bmi 41

    Helt frisk och är mer orolig för dåligt bemötande än riskerna för min vikt

    (Mitt första barn är btw inte överviktig och både rör mycket på sig och äter bra!)

  • Anonym (Livrä­dd) Trådstartaren
    Äldre 28 Jul 10:45
    #5

    Jag har ju fått gå på 2 glukosbelastningar, ctg och blodtrycksmätningar på spec.mödravården, tillväxtultraljud osv. Allt visar bara bra resultat än så länge.

    Har inte gått upp något i vikt ännu heller men jag gissar att det förändras nu de sista veckorna i form av vätskeansamlingar. Men egentligen hade det inte spelat någon roll ifall jag gått ned i vikt heller, jag kan ju aldrig påverka mina förutsättningar under graviditeten ändå eftersom jag oavsett räknas som sjukligt fet...

    Jag tackar er för att ni tagit er tid att svara mig. Min man menar att jag bara "nojjar", men jag anser att jag bara är extremt medveten om verkligheten..

    7 döda av ca 100 000 varje år.. Hur stor procent är det? Kan man jämföra med någon annan statistik? Typ som man jämför hur mycket säkrare det är att flyga än att ta bilen till flygplatsen. Behöver hjälp med mitt perspektiv känner jag!

Svar på tråden Sjuklig fetma + förlossning