• Redmilk

    Fisk byter kön?

    Hej! Jag är förbryllad!

    I februari 2016 köpte jag tre stycken platyhonor. Jag vet att alla var honor då de i djuraffären valde ut honor och jag själv kontrollerade att det saknades gonopodium. 

    Alltså, de är garanterat alla honor. Två av honorna var gravida och fick bebisar, varav ett yngel överlevde. Detta yngel är också en hona. 

    Men....nu i juli fick min platyhona bebisar!! Det är ju helt omöjligt?? Om inte....en av platyhonorna är både en hona och en hane...är detta möjligt?

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Fisk byter kön?
  • Aikido

    De har väl varit ute på äventyr på natten. Låser du akvariet om nätterna? Tala med dem om att skydda sig också.

  • Delixa
    Hej det händer att platy och även andra fiskar byter kön själv hade jag två vuxna Segel fens Molly Honor och båda vart två hannars så aggressiva så jag la över dem till ett annat akvarium som jag hade framme bland alla andra hannar..så inget är omöjligt i ett akvarium..ta och googla om kön byte på fiskarna så kanske du får bättre uppfattning av det hela..ha en fin dag.. Glad
  • Ryttare

    Känner inte till just platy. Men det finns fiskar som byter kön beroende på vad som är lämpligast. Praktiskt.

    Men stjärnstofts svar är nog troligare.

  • cattus

    Kan vara lätt att missta en ung hane för en hona, har du kontrollerat igen? Fenan under magen(den bakre) är utfällt som en solfjäder på honorna och som en spets bakåt på hanen. 
    De byter inte kön!

Svar på tråden Fisk byter kön?