• Anonym (Hamlet)

    Att gratulera eller inte... det är frågan

    En kompis fyller år snart men pga vissa omständigheter känner jag inte för att gratta hen.
    Hen har varit som vanligt när vi träffas eller pratat i telefon men sen inte gjort eller sagt saker som hen normalt gör vilket har fått mig att känna mig väldigt åsidosatt. Nu känner jag mig osäker på var vänskapen står och det känns som om jag måste statuera exempel genom att inte gratta för att försöka få hen att förstå att jag inte bör bli tagen för given eftersom att hen inte lyssnar på vad jag säger när jag försöker förklara hur det känns. Hen har förstås fina sidor också men jag är osäker på hur jag ska göra. Det känns småaktigt att inte gratta men inte heller rätt att gratta. Gah!

  • Svar på tråden Att gratulera eller inte... det är frågan
  • Anonym (Hamlet)
    Aikido skrev 2016-07-27 19:41:50 följande:
    Visa var skåpet ska stå genom att gratulera på fel dag.
    Tack för dagens gapskratt!
    Aileen Allannah skrev 2016-07-27 19:44:49 följande:
    Men säg bara grattis, du behöver ju inte köpa en jättepresent.
    Sms eller samtal?

  • Anonym (Hamlet)
    Utflykt i verkligheten skrev 2016-07-27 19:50:00 följande:
    Varför inte prata med personen i fråga och berätta hur du känner och upplever det hela?
    Varför inte läsa TS ordentligt? Så lång var den inte.
  • sandlilja

    Är det du som har tråden om kompisen som gjort så du inte ser saker på fb? Nu vet vi ju inte vad vännen inte gjort så det är svårt att gissa om du har anledning att känna dej dåligt behandlad eller om du bara missuppfattat något. Oavsett så verkar det vara ett väldigt dåligt sätt att markera. Antingen vill din vän inte vara nära vän längre ochdå spelar det ingen roll om du grattar, eller så är det ett missförstånd och då blir hen kanske ledsen eller märker inget ändå. Jag skulle knappt märka vilka som INTE grattat mej på fb och absolut inte ta det som en markering utan tänka att de inte varit på fb idag eller inte gillar fb -gratulationer eller nåt, inte en reprimand till mej i alla fall.

  • Anonym (Hamlet)
    sandlilja skrev 2016-07-27 19:59:13 följande:
    Är det du som har tråden om kompisen som gjort så du inte ser saker på fb? Nu vet vi ju inte vad vännen inte gjort så det är svårt att gissa om du har anledning att känna dej dåligt behandlad eller om du bara missuppfattat något. Oavsett så verkar det vara ett väldigt dåligt sätt att markera. Antingen vill din vän inte vara nära vän längre ochdå spelar det ingen roll om du grattar, eller så är det ett missförstånd och då blir hen kanske ledsen eller märker inget ändå. Jag skulle knappt märka vilka som INTE grattat mej på fb och absolut inte ta det som en markering utan tänka att de inte varit på fb idag eller inte gillar fb -gratulationer eller nåt, inte en reprimand till mej i alla fall.
    Det här handlar inte om fb och jag vet inte vilken tråd du hänvisar till? Min vän har inte ens fb. Jag undrar om jag ska gratta på sms eller samtal eller inte höra av mig alls.
  • Utflykt i verkligheten
    Anonym (Hamlet) skrev 2016-07-27 19:51:17 följande:

    Varför inte läsa TS ordentligt? Så lång var den inte.


    Missade det. Får erkänna att jag blev irriterad över alla "hen" och att allt var skrivet i ett enda långt stycke därmed slarvade något med läsningen.

    Då undrar jag istället varför du vill fortsätta vara vän med personen i fråga alls? Att inte lyssna på någon som försöker förklara sina upplevelser av ens beteende är ju rätt respektlöst.
  • sandlilja

    Aha, sorry förstår inte vad jag fick fb gratulationer ifrån. Men gratta ändå tycker jag, känns nog bättre i längden att ha varit vänlig än att börja markera just med sånt. Din vän kan ju ha orsaker du inte känner till att bete sej annorlunda, någon slags bekymmer? Men jag vet ju inte vad vännen inte gjort.

  • Anonym (Hamlet)
    Utflykt i verkligheten skrev 2016-07-27 23:05:33 följande:
    Missade det. Får erkänna att jag blev irriterad över alla "hen" och att allt var skrivet i ett enda långt stycke därmed slarvade något med läsningen.

    Då undrar jag istället varför du vill fortsätta vara vän med personen i fråga alls? Att inte lyssna på någon som försöker förklara sina upplevelser av ens beteende är ju rätt respektlöst.
    Jag gillar inte heller "hen" men ville inte avslöja om det är en man eller kvinna. Drömmer

    För att svara på din fråga så är det ju just det som jag inte vet om jag vill pga att mina känslor viftas bort. Vet inte om det har att göra med att hen är på semester och lever the high life och inte tycker sig ha tid med mig just nu men vad det än är så är det inget jag gillar hos en vän. Därför tvekar jag på att gratulera och funderar på om det kan vara en bra markering att göra så? 
    sandlilja skrev 2016-07-27 23:22:43 följande:
    Aha, sorry förstår inte vad jag fick fb gratulationer ifrån. Men gratta ändå tycker jag, känns nog bättre i längden att ha varit vänlig än att börja markera just med sånt. Din vän kan ju ha orsaker du inte känner till att bete sej annorlunda, någon slags bekymmer? Men jag vet ju inte vad vännen inte gjort.
    Mitt gamla jag skulle ha gjort det för att vara vänlig och inte ställa till osämja. Men mitt nya, äldre och klokare jag tar mindre skit och kräver mer respekt så därför tvekar jag på att gratta. Ibland är det bitchen som kommer längre och får mer respekt än den snälla och medgörliga personen.
Svar på tråden Att gratulera eller inte... det är frågan