• Anonym (Sia)

    Tveksam inför exets semesterplaner

    Mina barns pappa är en person som varken är särskilt bra på att planera eller på att improvisera. Han har rest en del men det var innan barnen.

    Nu planerar han en i mina ögon överambitiös roadtrip genom Europa, med de två barnen som är 8 och 12 år.

    Jag vill INTE vara öppet kritisk mot hans planer utan bara lyssnat och sagt "vad kul!" men jag blir mer och mer skeptisk.

    Tanken är att de ska vara borta ca 10 dagar. Först ska de vara på ett ställe i Tyskland 3 dagar. Där har de ordnat boende hos några vänner. Sedan ska de vidare "söderut". Vart är oklart men får känslan av att han tänker sig neråt Kroatien typ. Grejen är lite att det ska vara lite spontant och de är ute så länge de känner för det. Dock Max 12 dagar för sen börjar barnen skolan igen.

    Han har ENBART ordnat boende de första dagarna. Inget annat är fixat. Hemresan med färja från Tyskland är inte bokad. Reskassan är ca 15.000. Bilen är gammal. Jag vill inte dissa hans planer men tycker bara det låter sjukt ambitiöst. Har dock inte själv kört bil genom Europa så jag kanske överdriver? Fattar bara inte hur man ens ska hinna fram och tillbaka till Kroatien i en långsam bil och med två ungar som ska rastas och ätas och där man dessutom ska hinna se något annat än motorväg.

    Några europavana bilister som har någon tanke?

  • Svar på tråden Tveksam inför exets semesterplaner
  • Anonym (Rolle)
    Vägsträckorna distans är från Kroatien till Stockholm 2115 kilometer.
    Körtiden upskattas till 21 timmar 36 min
    Sen tillkommer raster och 1 eller 2 övernattningar i varje riktning.
    Augusti är en stor semestermånad i tyskland med tät trafik.
    Mycket trafik i helgerna men då slipper man lastbilstrafiken
  • Anonym (Fru)

    Vilken kontroll du har på ditt ex , t.o.m vet hur mycket pengar han har , låter som en bra resa med barn som är så pass stora ju

  • Anonym (Sia)

    Vi har god kontakt han och jag, och han berättar om semesterplanerna för mig - det är alltså inte jag som frågar om hans budget. :)

    Det låter som en fantastisk resa, det tycker jag med. Min fråga gällde snarare om det egentligen kommer bli av, han är ibland lite överoptimistisk. Jag vet inte riktigt vad man ska räkna med i fråga om bensinkostnader, hur lätt det är att hitta hotell längs vägen, hur snabbt det går att köra i praktiken etc.

  • Anonym (Rolle)

    Hoppas att bilens AC är i bra trim annars blir det tufft

  • Anonym (Sia)
    Anonym (Rolle) skrev 2016-07-27 20:37:55 följande:

    Vägsträckorna distans är från Kroatien till Stockholm 2115 kilometer.

    Körtiden upskattas till 21 timmar 36 min

    Sen tillkommer raster och 1 eller 2 övernattningar i varje riktning.

    Augusti är en stor semestermånad i tyskland med tät trafik.

    Mycket trafik i helgerna men då slipper man lastbilstrafiken


    Tack!

    21 timmars körning innebär i min värld minst 6 dagar på väg, om man vill se sig om längs vägen, checka in på hotell hyfsat tidigt osv.

    Och sen samma hem igen. Det går inte riktigt ihop. :/
  • Anonym (Rolle)

    Färjan går varje halvtimme så det år inget problem. Klart att man kan få vänta en stund

  • Anonym (Rolle)
    Anonym (Sia) skrev 2016-07-27 20:50:50 följande:
    Tack!

    21 timmars körning innebär i min värld minst 6 dagar på väg, om man vill se sig om längs vägen, checka in på hotell hyfsat tidigt osv.

    Och sen samma hem igen. Det går inte riktigt ihop. :/
    För mig är det 2 dagar på vägen i varje riktning, de andra 8 dagarna ser man sig omkring
  • Anonym (Sia)

    Fast hans plan är inte att köra snabbaste vägen ner och sen vara på ett ställe utan just att bila genom Europa, se sevärdheter och övernatta på vägen.

  • Anonym (Asdf)

    Det enda jag tänker är att han är vuxen och barnens föräldrar. Per definition kapabel med andra. Och hans business är liksom inte din business. Du är illa tvungen att lita på honom.

  • Anonym (ute nu)
    Anonym (Sia) skrev 2016-07-27 20:48:28 följande:
    Vi har god kontakt han och jag, och han berättar om semesterplanerna för mig - det är alltså inte jag som frågar om hans budget. :)

    Det låter som en fantastisk resa, det tycker jag med. Min fråga gällde snarare om det egentligen kommer bli av, han är ibland lite överoptimistisk. Jag vet inte riktigt vad man ska räkna med i fråga om bensinkostnader, hur lätt det är att hitta hotell längs vägen, hur snabbt det går att köra i praktiken etc.
    Hej,

    jag är ute och åker i en bil från slutet av 90-talet just nu - nästan 300 mil hemifrån., den slog precis om till 20 000 mil. Det går jättebra.

    Jag har i förväg bokat ett antal nätter här nere, men på nedresan så bokade jag nästa övernattning på kvällen på hotellet jag övernattade på.

    Om det känns som att man inte vill tanka fullt för att bilen kanske inte klarar sig tills tanken är slut, jag då kan man vara orog för en resa till europa. Men om du utan att vara orolig tankar din bil om och om igen , ja då är det bara att köra på. Och självklart vara beredd på att man kan få ta tåg/flyg hem. Men inte ens en ny eller nästan bil har garantier mot fel.

    Det går fort att köra genom tyskland, det är lätt att hitta hotell. 70-80 mil har du gjort från morgon till em. trots lite köer.

    Hoppas barnen får en upplevelse att minnas med med pappa.
Svar på tråden Tveksam inför exets semesterplaner