• Anonym (Amanda)

    Börjar gå för långt

    Jag behöver inge svar men jag uppskattar om jag får. Jag vill mest skriva av mej så detta blir en aning långt. 

    2013 (oktober) :
    En kille som är några år äldre än mig började kontakta mig via sociala medier. Jag har alltid fått mycket uppmärksamhet så att han skickade massa hjärtan och kallade mig för olika "söta" smeknamn var inget jag tänkte på. Men av någon anledning så började vi prata ändå, vilket slutade med att vi pratade varje dag. Han började bli mer på om att jag skulle ge ut mitt nummer, men eftersom jag är noga med vad jag gör så ville jag vänta. 
    2014:
    Han började säga att han fick smått känslor för mig genom att bara skriva, han sa att jag var fin m.m. Och så höll det på till Februari när jag skulle på en veckas semester med familjen utomlands. Samma dag som planet gick så sa han att han skulle ta livet av sig om han inte fick mitt nummer. Jag blev rädd så jag gav han mitt nummer men sade snabbt att vi fick höras när jag kom hem. Och det var precis vad vi gjorde. Han ringde mig en vecka senare när jag kom hem och jag föll till marken. Den rösten blev jag kär i, sen det samtalet var jag fast. Vi bestämde oss för att träffas och det gjorde vi också, då var det Mars. Några dagar efter hans födelsedag. Vi gjorde inget speciellt utöver att det blev våran första kyss den kvällen. Efter det tilltalade han mig som sin flickvän. Men något var fel, från att vara helt på från början till att sluta höra av sig och bara ta kontakt någon gång ibland för att fråga hur jag mådde. Så varade det enda fram till Juni då jag satte ner foten. Jag sa att jag inte kände mig respekterad och att han skulle låta mig vara under hela sommaren. Han kontaktade mig men jag ignorerade. I September sen så återupptog jag kontakten igen. Men det varade inte länge, jag fick nämligen veta allt han ljugit om, han hade sagt att hans mamma var död - men hon bodde i Gävle. Han hade sagt att han inte har några syskon - Men han hade en lillebror på Gotland. Han sa att han hade ett barn också. Sedan sa han att han aldrig har älskat mig, att han aldrig har sagt det. Att jag skulle visa bevis isåfall. Det var då jag kände mig sviken,  Så jag bytte nummer. 
    2015:
    Han kontaktade mig via sociala medier hela tiden men jag ignorerade. Fram till September då jag på något sätt gav ut mitt nummer, för inombords så gillade jag honom fortfarande.  Vi började prata och innan jag tänkte mig för så träffades vi i Oktober. Jag fick följa med hem till hans nya lägenhet. Han pratade med mig som om vi hade varit kompisar i alla evighet, lite galen, hyfsat mycket energi. Han tog till och med av sig byxorna (vanesak) när vi kom hem till honom. Jag satt bara tyst. Efter den dagen så träffades vi lite mer, sedan efter två veckor så hade vi sex. Då satte vi det officiellt att vi var ett par. Problemen kom ganska snabbt efter det. Någon månad senare så vaknade jag vid 6 på morgonen hemma hos honom och jag hörde sedan hur någon låser upp hans ytterdörr och kliver in, jag lossades sova för att slippa drama men jag såg att det var en tjej. Jag kände på hennes kroppsspråk att hon blev arg vilket man sedan hörde när han vaknade och dom började bråka om varför hon var där. Efter det berättade han att det var mamman till hans son, men jag kände på mig att det inte stämde för varför skulle hon ha nyckel till honom när dom är ovänner på många plan. tillslut blev det nyår och han vägrade ge mig en nyårspuss eller ens ta en fin liten bild, så vi började tjafsa och jag slutade i tårar. 
    2016:
    Jag vet inte hur jag hittade det men jag hittade det. Det var nakenbilder på mig som han hade fotat i smyg när jag sov, hade gått upp efter sex, hade sex etc. Jag blev förbannad såklart. Han anklagade mig på samma gång för att vara otrogen bara för att vi inte hade sex varje dag. tjafset eskalerade och det slutade med att han drog mig i armen, tog tag runt midjan på mig och drog ner mig i sängen. Jag landande då på något konstigt sätt så jag knäckte nacken. Han förnekar än idag händelsen. Efter några dagar hittade jag dejtingappar på hans mobil, han sa att han inte använde dom. Han raderade dom faktiskt också men jag började såklart undra.
    Några månader senare så upptäckte jag saker i hans lägenhet som jag inte tänkt på innan, tamponger, smink, extra tandborstar, någon tröja. Fick sedan veta att dom tillhörde hans ex. Han försa sig sedan att dom tillhörde henne som kom in med nyckel. Men på samma gång sa han att han ljög om vem det var och berättade vem det var. Han sa att det var hans ex och att dom inte har kontakt längre. Efter det samtalet så vet jag inte om det lättade hans axlar men han började säga saker om henne så som "detta är hennes favorit låt" "varför har inte du den hårfärgen som hon har" etc. Jag bad han sluta och han gjorde det, tills i April då han började prata i sömnen, han sa hennes namn flera gånger vid olika tillfällen. Ibland kunde han säga i sömnen att han älskar henne. 
    NU: För några veckor sedan upptäckte jag att han skrev sexmeddelanden till andra tjejer. Jag ser det som ett stort svek och otrohet. Min tillit minskade rejält efter det och jag tänker på det varje dag. Jag har till och med bett om att få se snabbt i hans mobil, men han vägrar och blir arg. Han ger mig bara mobilen efter att han har raderat saker på den, har nämligen sätt hur han raderar konversationer mellan han och en tjej, ibland är konversationen uppe men då raderar han meddelandena vart efter så man inte kan skrolla upp. Hon messar honom även mitt i natten. 

    Här om dan bara hittade jag ett par trosor i hans byrålåda. Jag har inga grejer hos honom utom en tandborste. Sen hittade jag en magtröja. Jag frågar han om det men han säger att han aldrig har sätt dom förut... 

    Jag vågar inte lämna honom för jag vet att han kommer dra till med självmord igen, han brukar prata om det att han ska ta livet av sig om jag lämnar honom. Han säger även att han vill ha barn med mig så att det är han och jag för alltid. 

    Ser ni varför jag tvivlar på honom. Detta är några av många saker. men det räcker för att vara misstänksam. Jag vågar inte gå vidare heller. 
    //Amanda 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-08-02 14:13
    Jag vet att det han gjort är fel, därför skrev jag mitt inlägg. Att få skriva av sig kan vara en lättnad, folk som läser min tråd som sitter i samma sits kan se att dom inte är ensamma. Jag har läst en massa andra trådar om personer som sitter fast i ett förhållande som dom är rädda för att lämna. Det kan ha tagit flera flera år för dom att bara komma ur. Många har skrivit som jag, att dom vett att hjälpen finns å ta men dom vågar inte ta dig pga sin partner. På något sätt är det enklare att både läsa och skriva till en person som upplevt detsamma som en själv. Medan en person som inte alls har varit med om det bara slänger in ett snabbt perspektiv ex, "det är konstigt" "du har bara bortförklaringar" "du intalar dig själv att du vill bort men du vill inte." Det är tragiskt att personer som inte alls har känt på det liv jag och många fler lever ändå ska kommentera som om dom vet hur man själv känner och tänker. Det är inte bara att göra...

    Bara för att jag skriver av mig här så betyder inte det att jag inte gör något åt saken. Bakom skärmen vet inte ni hur situationen ser ut. Jag kan dock förmedla att jag har pratat med min mamma, med hans mamma, med min syster och med en gammal bekant. Men bara för att dom vet situationen så betyder inte det att dom tänker hjälpa mig eller kan hjälpa mig. Jag lider av extrem socialskräck och kan därför inte bara gå eller ringa till en kvinnojour (om det heter så). Även om jag skulle våga så skulle jag ändå inte göra det, för som så många andra har skrivit i sina liknande trådar, man är rädd för konsekvenserna från sin partner.

    Man kan inte klandra en person som sitter i en svår sits, man kan inte pusha en person som sitter i en svår sits och sedan sucka och bli arg för att personen är rädd av sig. Man blir inte mindre rädd för att folket runt om kring tappar tålamodet.

    Jag skrev till en tjej som kom ur sitt förhållande (med en misshandlande man), hon vågade sätta stopp efter 7 år. 7 hela år.. Och folk satt mest och klagade på henne.
    När jag hade bra förhållanden så kunde jag sitta och klaga på andra dåliga förhållanden, att det bara är att lämna etc. Men nu när jag sitter i den situationen själv så ber jag om ursäkt. Det är inte bara att göra. Att folk inte kan inse det, att folk är så blinda som jag var, det är tragiskt. Jag frågade även den tjejen hur hon fick hjälp efter. Hon förklarade att hon gömde sig. Hon blev hemlös och gömde sig, tills hon 6 månader senare vågade kontaktade sin syster.

    Det skrämmer mig att folk har så mycket fördomar om saker dom inte vet om. Tjejen sa till mig att personer som har varit i situationen och tagit sig ut klandrar henne också, så det är inte bara ovetande personer. Hur har man mage att göra de?

    Vad jag märkt så frågar folk om detaljer, sen när dom får som så blir det en nedlåtande ton i kommentarerna. Varför då? Om du gnäller på att jag eller någon annan ska ta oss ur så snabbt som möjligt, skriv det då utan att skriva "jag tror inte på detta, detta är konstigt, för att du inte gör något själv." Människor skrämmer mig mer.

    Tjejen som jag pratade med berättade att människor bara bryr sig om det är något tragiskt, men om man inte går efter vad dom tycker, tänker och vill så blir det tjafs. Då ska man inte ha hjälp, fick hon höra. Hon fick höra att bara för att hon sa att hon inte vågar så fick folk för sig att det inte var sant. Hon sa sen att det är en faktor till att det tog 7 år. Folket utåt, deras välkomnande spelar stor roll. Och hon fick mig att inse det nu. Min mamma tvivlar på mig och tycker att det är mitt egna fel, folk som sitter och kommenterar, kommenterar mycket att dom börjar tröttna på mitt skitsnack. Min syster vill hjälpa men hon kan inte för hon reser runt i världen. Min pojkväns mamma har så dålig kontakt med sin son så hon tycker att jag ska prata med honom själv.

    Sen berättade hon att det finns bra människor som faktiskt är villiga att se problemet för vad det är. Och att hon uppskattar att dom människorna finns. Dom människorna som inte ställer följdfrågor utan bara tar det för det som står. Hon sa att, om en människa kan se att någon mår dåligt av att bara skriva ":(" utan att komma med följdfrågor så är det en person att prata vidare med, Det är en person som kommer gå efter vad du säger utan ifrågasätta. Hon sa att om man ifrågasätter någon som mår dåligt psykiskt så är det som att ifrågasätta någon om hen verkligen blivit skjuten fast än man ser det.

    Som sagt så har andra trådar, berättelser och kommentarer hjälp mig förstå. Jag gör inget fel egentligen. Att jag stannar kvar för att jag är rädd är inte fel det är kroppen och hjärnans sätt att skydda sig själva utifall det skulle hända värre saker. Men för att veta om det kommer hända värre saker måste man "flytta på sig". Det är där det blir svårt.

    Det är där dom flesta i dåliga förhållanden sitter fast.

    Jag är på god väg att lyckas, det är jag. Att bara ha insätt att det han gör är fel är guld värt. Att ha vågat förklara det för någon är guld värt. Att ha börja leta utvägar är guld värt. Sen att utvägen inte är hittad.. den är bara den lilla delen som saknas. Men jag är på god väg. Så låt mig vara där. Har andra problem med det och suckar för det. Det är deras sätt att visa att dom inte alls förstår eller vill förstå, och det får stå för dom.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-08-07 15:46
    I går så blev han arg på sin pappa och på samma gång så blev han arg på mig för att jag frågade frågor om en annan sak. Det slutade med verbal misshandel - jag var dum i huvudet, det är fel på mig, jag ska hålla käften m.m. Jag sa till han när han hade lugnat ner sig att det beteendet inte är okej, att verbal misshandel inte är okej. Han förstod ingenting men sa ändå förlåt.

    Jag har pratat med en gammal bekant om honom och allt som hänt, hon står bakom mig. Hon ska hjälpa mig med att lämna honom och tiden som kommer efter - Så att jag inte faller tillbaka. Har även kontaktat en annan kompis som sa att det finns plats att komma och stanna där ett tag om jag behöver komma bort ifrån staden där jag bor. Vilket jag funderar starkt på att göra.

    Imorse så slutade hans mobil att fungera, jag fick skulden för att jag höll i den sist när jag gav den till honom. Han är en sån person som blir blind när han blir arg. Han började slänga saker omkring sig. Tillslut när jag sa ifrån så fick jag en bok i huvudet två gånger. Vilket inte alls är okej. Han bor väldigt långt bort och bussen har inte börjat gå så tidigt på morgonen så han skulle köra hem mig. Det slutade i katastrof för han blev sur för att jag kallade honom för misshandlare och att jag inte tänker leva i ett sånt förhållande. Han stannade på motorvägen och puttade ut mig ur bilen samtidigt som han skrek att jag inte ska anklaga folk på det viset, sedan körde han iväg.Efter några minuter kom han tillbaka, jag satte mig i bilen (tyvärr) och han körde mig till min lägenhet. Jag hade messat min gamla bekanta så hon var på väg.

    Han vill inte erkänna att han blir våldsam när han blir arg, jag skrev då till honom "vad händer nästa gång du blir arg, kommer du inte komma ihåg varför jag har en blåtira då?" han skrev tillbaka "förlåt, men du måste acceptera mitt beteende, alla är olika."

    Jag vet inte om vi har lämnat varandra. Jag vill det absolut, men han måste förstå det också. annars kommer han tillbaka.

    Jag har inte anmält detta tyvärr, kom på det lite för sent.

    // Amanda

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-08-09 14:42
    Just nu har jag umgåtts med min gamla bekant (som är villig att hjälpa mig). Jag har berättat allt för henne och hon har fått läsa min dagböcker under åren. Hon bad mig skriva en negativ och positiv sida om honom så jag har en överblick. Sen kolla på om han kan ändra på minst 3 punkter från den negativa sidan. Vilket jag såg direkt att han inte kan. För då skulle han gjort det för länge sen om han velat. Hon bad mig sedan att tänka bort det positiva med honom, ta det negativa och tänka på hur jag vill ha det. Jag ska börja bli egoistisk. Det är inte lätt, men det funkar. Jag blir nedstämd av att komma ihåg negativa minnen som upprepar sig, vilket gör att jag blir med motiverad till att faktiskt ta steget. Hon bad mej sedan göra en till lista på hur jag vill ha det om ett år. Sedan jämföra den listan med listan om honom för att se om min dröm kan uppfylla med honom i mitt liv. Vilket det absolut inte kan, men det var skönt att se allt framför sig. Igen sa hon att jag skulle fokusera på det negativa och vad jag vill. Eftersom jag behöver hjälp med tiden som kommer efter så skev jag en lista på saker jag vill göra. ex, ut i skogen med hunden, åka till Gotland (träffa familj), åka till upp i landet för att träffa vänner, fota mycket, dansa etc. Jag ville även bli av med min egna lägenhet och vi tittar på det. Och hon ska se till att jag uppnår det jag vill göra och håller mig vid liv dom veckorna som kommer efter man gjort slut. Bara för att jag inte ska tänka på att han kanske mår dåligt, ta emot hans sms och samtal sedan gå tillbaka.

    Jag vet att det inte kommer vara så enkelt som det ser ut, men det är en bra början. En bra början för mig själv (det är individuellt) att börja se att jag inte behöver honom.

    //Amanda
  • Svar på tråden Börjar gå för långt
  • Anonym (Amanda)

    Oj vad konstigt upplagt det blev, hoppas ni förstår ändå och orkar läsa det!

  • Tyggon

    Han ljuger, ljuger och ljuger. Han är inget för dig. Du är värd någon betydligt bättre. Det hade räckt med en av sakerna du räknar upp för att jag skulle ta mig en allvarlig funderare.

    I ett förhållande som ser ut som ert vänjer man sig. All skit han utsätter dig för blir vardag. Det kallas normalisering. Försök tänka efter, det han gör mot dig nu, hade du accepterat det för tre år sedan? Var satte du dina gränser då? Var sätter du dem nu?

    Självmordstjafset är en klassiker bland män som beter sig som honom (det finns texter från 1600-talet med samma skitsnack!). Vad han gör med sitt liv är inte ditt ansvar. Hur han beter sig är inte heller ditt ansvar/ditt fel utan han är helt och hållet själv ansvarig.

    Att förneka att något har hänt (när han drog ner dig i sängen) är också det en vanlig teknik. Han gör så för att få dig ur balans, för att göra det omöjligt för dig att få upprättelse (det har ju "aldrig hänt").

    Han växlar mellan att behandla dig som bajs och att säga att han vill ha barn med dig etc. Även det är ett typexempel på hur den här sortens män bryter ner tjejer.

    Läs det här: www.varningstecken.n.nu

    Och träffa honom inte mer. Du har det mycket bättre utan honom. Du är värd att ha det bra.

  • Tyggon

    Och du, det har inte börjat gå för långt. Han gick på tok för långt redan 2014 när han hotade till sig ditt tfn.nr.

  • Anonym (Amanda)
    Tyggon skrev 2016-07-27 20:51:29 följande:

    Han ljuger, ljuger och ljuger. Han är inget för dig. Du är värd någon betydligt bättre. Det hade räckt med en av sakerna du räknar upp för att jag skulle ta mig en allvarlig funderare.

    I ett förhållande som ser ut som ert vänjer man sig. All skit han utsätter dig för blir vardag. Det kallas normalisering. Försök tänka efter, det han gör mot dig nu, hade du accepterat det för tre år sedan? Var satte du dina gränser då? Var sätter du dem nu?

    Självmordstjafset är en klassiker bland män som beter sig som honom (det finns texter från 1600-talet med samma skitsnack!). Vad han gör med sitt liv är inte ditt ansvar. Hur han beter sig är inte heller ditt ansvar/ditt fel utan han är helt och hållet själv ansvarig.

    Att förneka att något har hänt (när han drog ner dig i sängen) är också det en vanlig teknik. Han gör så för att få dig ur balans, för att göra det omöjligt för dig att få upprättelse (det har ju "aldrig hänt").

    Han växlar mellan att behandla dig som bajs och att säga att han vill ha barn med dig etc. Även det är ett typexempel på hur den här sortens män bryter ner tjejer.

    Läs det här: www.varningstecken.n.nu

    Och träffa honom inte mer. Du har det mycket bättre utan honom. Du är värd att ha det bra.


    Jag håller helt med dig, det börjar bli en vanesak. Eller rättare sagt Det är en vanesak. Jag har blivit så van att jag är rädd att släppa/gå vidare.
  • Anonym (Isabelle)

    Oh, snälla du! För din egen skull måste du lämna honom, han är inte bra och ljuger ju uppenbarligen om både det ena och andra! Du kanske kan prata med någon som kan hjälpa till att stötta dig och pusha dig att både lämna och inte falla tillbaka igen.
    Självmordssnacket ska du inte ta på dig, det hotar han med bara! Inte ditt ansvar!

  • Anonym (Amanda)

    Jag måste tillägga att hemsidan varningstecken.n.nu skrämmer mej :( jag skrollade igenom lite snabbt och läste det första varningstecknen som löd "Han talar illa om tidigare partners och kan inte se att han gjort något fel i relationen. Allt är den före detta flickvännens fel. Han talar om tidigare partners på ett nedlåtande sätt, och kanske även hävdar att han blivit utsatt för misshandel av den före detta flickvännen. Detta är ett varningstecken, likaså om han berättar att den före detta partnern har ljugit genom att anklaga honom för misshandel"

    Varför jag gråter av att läsa de är för att det är precis det han gjort. Hon som trampade in i lägenheten på morgonen som jag skrev om. Henne säger han väldigt otrevliga saker om samt att han har fått anmälningar som hon gjort om misshandel + annat, han påstår att det är lögn såklart. Hon kontaktade mej för ett tag sen och berättade vad han gjort samt varande mej, hon ville inte att andra skulle bli utsatta. Jag svarade aldrig just för att han sa att det var lögn.

    Jag mår så fruktansvärt dåligt just nu. Helt svag, jag är ganska rädd.

    Ska fortsätta läsa på sidan dock!

    Sen tackar alla som svarat och jag tar till mej av det ni skriver till 100%

  • Vaniljmorot

    Hjälp! Skaffa nytt hemligt nummer och spring därifrån så fort du kan! Blockera honom på alla sociala medier! Rekommenderar även att du läser boken Gömda.

    Hoppas allt går bra och att du klarar dig undan denna person! Kram

  • driver28

    Håller med alla. Han kommer ändå inte ta sitt liv. Det är bara ett maktmedel för att styra dig. Och det har ju fungerat förut. Släpp honom och låt honom försvinna ur ditt liv. Du behöver inte honom och hans psykotiska drama i ditt liv.

Svar på tråden Börjar gå för långt