• Gina43

    Älskar man första barnet mest?

    På mitt jobb fick jag höra av min chef (en man) att man älskar första barnet mest. Min make har hört detsamma på sitt jobb (av en kvinna). Ligger det verkligen någon sanning i det? Uppenbarligen tycker de som sa det att det är så. Hur ser ni på detta?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Älskar man första barnet mest?
  • Anonym (ds)

    dumt sagt, verkligen.

    visst, det kanske finns folk som känner så men de måste vara i minoritet. 
    sen kan det finnas perioder då man är "trött" på sin trotsiga 6-åring eller obstinata tonåring men man älskar dem ändå.  Man kan säkert älska sina barn på olika sätt eller känna att man förstår nåt barn bättre än ett annat, för att barnet råkar vara mer lik en själv men det betyder ändå inte att man älskar mindre.

    jag vet en kollega som bara hade ett barn. Han sa det uppriktigt "hur ska jag kunna älska ett barn till lika mycket?" Vi som var äldre och hade fler än ett sa just att det kommer ordna sig, kärleken växer och det finns utrymme för fler barn.
    Nu har han 2 barn och säger ju det, att det var precis som vi sa :) 

  • Tecum

    Det stämmer inte och öht är det svårt att rangordna barnen. Det kan gälla dina bekanta men är ingen generell regel. Andra säger att det yngsta barnet blir mer bortskämt och att det alltså älskas mer.

    Däremot är kanske upplevelsen att få barn störst med det första.

  • lövet2

    Det finns föräldrar som gör det. Det finns också föräldrar som älskar yngsta barnet mest, eller ende sonen bland döttrar eller tvärtom. I största allmänhet har jag dock inte träffat på det fenomenet.
    Själv konstaterade jag för länge sedan att jag älskar alla barnen mest. I perioder kanske jag tycker mer eller mindre om något av barnen, för att h*n just då är väldigt svår att tycka om, men jag älskar dem inte mindre bara för det.

  • Anonym (mamman)

    Jag älskar båda mina barn precis lika mycket och då är den äldsta inte ens min biologiska.

  • Anonym (Mamma till 4)

    Jag skulle säga att de flesta inte gör det, men att det givetvis finns undantag som med allt annat.

  • Gina43
    Tecum skrev 2016-07-27 21:43:21 följande:

    Det stämmer inte och öht är det svårt att rangordna barnen. Det kan gälla dina bekanta men är ingen generell regel. Andra säger att det yngsta barnet blir mer bortskämt och att det alltså älskas mer.

    Däremot är kanske upplevelsen att få barn störst med det första.


    Jag tycker att det låter ganska hemskt mot syskonet om det vore sant att det första barnet älskas mest. De som sa det var så säkra på sin sak (särskilt mannen). "Vänta bara till ni får se testamente efter era föräldrar" sades det också. Tough luck för mig och min man då - ingen av oss är äldsta barnet.

    Det med "upplevelsen" som kanske är större med det första, kan det göra att man misstar upplevelsen för kärlek?
  • Gina43
    lövet2 skrev 2016-07-27 22:41:12 följande:

    Det finns föräldrar som gör det. Det finns också föräldrar som älskar yngsta barnet mest, eller ende sonen bland döttrar eller tvärtom. I största allmänhet har jag dock inte träffat på det fenomenet.

    Själv konstaterade jag för länge sedan att jag älskar alla barnen mest. I perioder kanske jag tycker mer eller mindre om något av barnen, för att h*n just då är väldigt svår att tycka om, men jag älskar dem inte mindre bara för det.


    Tack för ditt svar! Du har många barn? Tror mig ha läst att du har sju barn - fantastiskt!

    Vi har precis fått andra barnet. Storebror är två år och tar mycket utrymme och får mycket kärlek, men det finns självklart plats för bebisen också. Jag kan inte känna igen mig i det vi fick höra. Tycker också att det är märkligt att några kläckte ur sig påståenden om mer och mindre kärlek när vi väntade andra barnet. Ungefär som om "ni kan vänta er att älska detta barn mindre".
  • lövet2
    Gina43 skrev 2016-07-28 13:14:56 följande:
    Tack för ditt svar! Du har många barn? Tror mig ha läst att du har sju barn - fantastiskt!

    Vi har precis fått andra barnet. Storebror är två år och tar mycket utrymme och får mycket kärlek, men det finns självklart plats för bebisen också. Jag kan inte känna igen mig i det vi fick höra. Tycker också att det är märkligt att några kläckte ur sig påståenden om mer och mindre kärlek när vi väntade andra barnet. Ungefär som om "ni kan vänta er att älska detta barn mindre".
    För flera år sedan (7-8 år, tror jag) skrev jag det här som svar till en orolig mamma, som väntade sitt andra barn och undrade om man verkligen kunde älska andra barnet lika mycket som det första:

    Jag älskar ettan mest, för hon är först och inte lik mig alls - hon saknar alla mina dåliga egenskaper!
    Jag älskar tvåan mest, för han är äldste sonen och har ett självförtroende stort som hela världen. Ingenting är omöjligt för honom!
    Jag älskar trean mest, för hon är mest lik mig av alla barnen. Hon har fått så många smällar av livet men rest sig varje gång, och fötterna står stadigt på jorden.
    Jag älskar fyran mest, för hon är obarmhärtigt ärlig - alltid. Just därför får hon mig att skratta även när allt är åt helvete!
    Jag älskar femman mest, för hon kom i kläm mellan syskonen och blev de storas hackkyckling ett tag. Men självkänslan fick henne att stå rakt och utmana dem!
    Jag älskar sexan mest, för han tar allting på största allvar. Utom Bellmanhistorier förstås, som är höjden av humor!
    Jag älskar sjuan mest, för hon har ett leende som får mina tårar att rinna i smyg. Och hon vill fortfarande sitta och kramas!

    Hur skulle jag kunna säga att jag älskar någon av dem mer än de andra? Kärleken bara växer för varje barn ...
  • Anonym (4)

    Jag älskar mina 4 barn lika mycket. Men sen har jag 1 dotter och 3 söner. Det blir ju mer kläder och smink snack med henne. Killarna skulle inte vara så intresserade och sitta och prata om sånt direkt ?

  • Anonym (Storasyster)

    Inte i min familj iallafall. Har snarare varit så att jag har mest förväntningar och krav på mig för att jag är äldst, även såna som är omöjliga att leva upp till, och så fort jag misslyckas med nåt får jag höra det i oändlighet. Lillasyster har blivit bortskämd och fått allt gratis medan jag fått kämpa för mig själv för "jag är ju äldst".

Svar på tråden Älskar man första barnet mest?